חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

עיריית מודיעין מציגה: התנהלות שלומיאלית

 

מגרש שהיה מיועד לבית כנסת הוכרז כמקום לשימור. הוצב בו שילוט של רשות העתיקות האוסרת בנייה במקום. השבוע הגיעו דחפורים והבנייה החלה לתדהמתם ולאכזבתם של התושבים המתנגדים. העירייה: ”השילוט הוצב בטעות” 

 

לפני כשנה בוצעו חפירות הצלה מטעם רשות העתיקות במגרש הריק שבין נחל שורק 50 ונחל זוהר 17 ובעקבות זאת שמחתם של תושבי המקום שהתנגדו לבניית בית כנסת נוסף היתה רבה. שכן, רשות העתיקות ועיריית מודיעין הציבו במקום שלט בו נאמר: "במסגרת חפירות ההצלה שערכה רשות העתיקות במקום התגלה מבנה בנוי בקפידה מאבני גזית איכותיות וכן פריטים ארכיטקטוניים מרשימים. מספרן הרב של הגתות מלמד כי התקיימה כאן פעילות ענפה בתחום היין. כמו כן התגלו מתקנים נוספים דוגמת כבשני סיד, בורות מים, מדרגות חקלאיות ועוד. ייחודו של המקום והמרקם הארכיאולוגי שלו, הביאו את מקבלי ההחלטות ברשות העתיקות לשמר מקום זה ולא לאפשר בינוי נוסף בתחומו".

התושבים החילוניים שמתגוררים בסמוך למתחם חשו כאמור רווחה רבה מההודעה על אי בניית בית כנסת נוסף בסביבתם הקרובה, שכן גם כך המקום עמוס למדי ובסביבה כבר קיימים מספר בתי כנסת.

אולם, כגודל השמחה כך גם גודל האכזבה. בסוף שבוע שעבר עלו על השטח דחפורים ובניית בית הכנסת החלה, למרות ההכרזה כביכול, שהמקום נועד לשימור וכי לא תתאפשר בו בנייה.

נחום גל תושב המקום פנה לעיריית מודיעין, אך עוד בטרם נענה הופתע לגלות שלשילוט המשותף של העירייה ורשות העתיקות צמחו כנפיים והוא התאדה כלא היה. בשיחה עמנו אומר גל: "אני מרגיש מרומה. השילוט הזה היה עבורנו הבטחה שלא תהייה בנייה. לפתע הכל השתנה, הטרקטורים מיישרים את השטח והשלט נעלם. זה מזכיר התנהלות של ארגון פשע". בנוסף מציין גל: "קיימים כאן כבר כמה בתי כנסת מפוארים. רוב הזמן הם ריקים לגמרי וחסרי כל שימוש. בלי קשר לכך שהשטח מיועד לשימור, לא ברור למה צריך כאן עוד בית כנסת".  

יו"ר תנועת "מודיעין חופשית", חבר מועצת העיר, אבי אלבז, פנה בנושא לפני מספר ימים למנכ"ל העירייה יורם כרמון. בין היתר מבקש אלבז לקבל לידיו, על פי החוק, מסמכים בהקשר לעבודות עפר ועבודות בינוי שמתבצעות בגוש 5684, חלקה 58, במגרש בין נחל זוהר לנחל שורק. המסמכים הנדרשים: הסכם חכירה של העירייה עם העמותה שחכרה את הקרקע הנ"ל + נספחים + תכניות + תשריטים. הסכם פיתוח של העירייה עם העמותה שחכרה את הקרקע הנ"ל + נספחים + תכניות + תשריטים. אישור שר הפנים להסכם בין העירייה לעמותה. אישור רשות העתיקות לביצוע עבודות עפר ולבניית מבנה על הקרקע לעיל. היתרי עבודות פיתוח של העירייה לעמותה. היתרי בניה של העירייה לעמותה. אישור ניהול תקין של העירייה עם העמותה. אישור הנאמן להפקדת כל הכספים המיועדים לבניה. תכניות אדריכליות לבינוי המבנה על הקרקע לעיל. פנייתו של אלבז למנכ"ל טרם נענתה.

התקשינו להאמין שעיריית מודיעין מרשה לעצמה לבנות בית כנסת על שטח שרשות העתיקות אסרה בו את הבנייה. על כן פנינו לדוברות העירייה ושאלנו: 

  1. האם העירייה אכן מתכוונת לבנות בית כנסת במקום?
  2. אם כן, האם הבנייה מתואמת עם רשות העתיקות שכאמור אסרו על פי חוק את הבניה במגרש זה והאם רשות העתיקות אישרה את שינוי ההחלטה שלה בדבר שימור המגרש ללא בנייה?
  3. אם כן, כיצד קרה שמגרש בו נמצאו ממצאים חשובים כל כך מיועד לפתע לבנייה ולהרס הממצאים בניגוד מוחלט להצהרה הקודמת?
  4. מדוע נמצא הכרח דחוף ופתאומי לשינוי הלא מובן הזה?
  5. האם העירייה אחראית להסרת השלט?
  6. אם כן, מדוע השלט הוסר, בצורה תמוהה כמו "גנבים בלילה", זמן קצר לאחר פנייתו של נחום גל?
  7. האם יש בכלל צורך בעוד בית כנסת במקום שממילא יש בו מקבץ של בתי כנסת קיימים?

 מתגובתה של העירייה עולה, כי לא מדובר בהפרת חוק העתיקות אלא ברשלנות ושלומיאליות שגרמו לתושבים מפח נפש ותסכול רב. מדוברות עיריית מודיעין מכבים רעות נמסר כי: "מדובר בשטח שהוקצה כבר לפני כשנתיים, לבניית בית כנסת עבור מניין הפועל בשכונה מזה שנים וכמו כן הוצא היתר בנייה, באישור ובתיאום עם רשות העתיקות. כאשר הגיעו למקום צוות האמון על הקמת בית הכנסת התברר כי השלט של רשות העתיקות הותקן במיקום לא מדויק. ובמקום להיות באזור המוכרז כשטח עתיקות הוא הוצב באתר בו מתוכנן להיבנות בית הכנסת המאושר. על מנת שלא להטעות את הציבור, הוסר השלט ממיקומו והוא יועבר למקום הנכון".   

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות