חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

נפילה חופשית

 

במודיעין וסביבתה אתרי בניה רבים. מילוי הוראות הבטיחות לעבודה בגובה היה מונע לפחות שלושה מקרי מוות בשנה וחצי האחרונות. השבוע בדקנו האם הופקו לקחים והאם נמצאו אחראים ונענשו

 

לפני כשבועיים נפצע אנושות פועל בניה פלסטיני במודיעין עילית כתוצאה מנפילה מפיגום עליו עבד בקומה החמישית. בנובמבר האחרון נהרג באתר בניה בחשמונאים פועל בנין מהכפר מידיא. לפני כשנה וחצי נהרג פועל בניה, עובד זר כשנפל ממרום הגשר שמוקם מעל ואדי ענבה שבמודיעין. חודשים ספורים קודם נהרג פועל בנין ממוצא זר, בנפילה מפתח עליון בתקרה, אל רצפת אולם ספורט שבבניה.

תאונות עבודה שתוצאתן לא היתה מוות, עפ"י רוב כלל לא דווחו לציבור הרחב. חריג לכך היה לפני כחודש, כאשר בידיעה בודדת נמסר על פועל בניה במודיעין שפונה במצב קשה לביה"ח כתוצאה מפגיעת דיסק חיתוך שעימו עבד, הדיסק ניסר את פניו.

במודיעין, ובכלל זה במודיעין עילית, קיימים אתרי בניה רבים. האם מקפידים קבלני הבניה כראוי על הוראות הבטיחות? ספק רב! סיבוב מדגמי במספר אתרי בניה במודיעין חשף לכל המעוניין בכך עד כמה מקפידים באמת הקבלנים וחברות הבניה על הבטיחות באתריהם.

על פניו, למעט חבישת קסדות בטחון, נושא שגם הוא לא מתקיים באופן מלא וקפדני, ברור שבמקום מתנהלת רולטת חיים, שעה שהוראות בטיחות מהותיות אינן מתקיימות באתרי בניה רבים.

בתקנות הבטיחות בעבודה (בטיחות בבניה) התשמ"ח 1988 נכתב בין השאר:" חובת שימוש בציוד להגנה בעת ביצוע עבודה בגובה, על ידי אחד או יותר מאלה: מערכת בלימת נפילה. 2. מערכת מיקום ותמיכה המשולבת במערכת לבלימת נפילה. 3. מערכת למניעת נפילה."

ומה עם ציוד מגן? אלו הן ההוראות עפ"י תקנות הבטיחות בעבודה (ציוד מגן אישי) , התשנ"ז - 1997: סעיף 1.1 מחייב הגנת ראש באמצעות קסדה בכל אתר בו יש סכנת פגיעה מגוף נופל. או סכנת נפילה מהתקלות בצינורות או חפצים אחרים או המצאות במקומות שמעליו עומדים אנשים ועובדים. הגובה אליו מתייחסות ההוראות הוא כל גובה העולה על 2 מ'.

הגנת פנים ועיניים מחויבת עפ"י סעיף 4.1 במקרים של עבודת ליטוש השחזה וכו'.

התוצאות בשטח אינן מעודדות, בלשון המעטה: בעיר מודיעין כיום כ-4 אתרי בניה רלוונטיים לעבודה בגובה, בסיור אקראי ומדגמי שערכתי, בכולם, ללא יוצא מן הכלל, לא היו העובדים ששהו בגובה רתומים לשום אמצעי בטיחות מאלו שמונות ההוראות.

במקום אחד נראו פועלים עוסקים בהשחזה וליטוש של אבני ציפוי בקיר חיצוני, ללא שום אמצעי מגן לעיניים או לנשימה. ולעניין הקסדות, רק חלק מהעובדים ששהו באתרי הבניה השונים חבשו קסדות מגן. נראה שהוראה זו היא היחידה שמיושמת בדרך כלשהי.

חקירת התאונות הללו נמצאת באחריות משטרת ישראל. המשטרה מסתייעת בחוקרי תאונות עבודה מקצועיים של משרד התמ"ת. החוקרים הללו הם המובילים בדר"כ את הליך החקירה המקצועי. המשטרה היא שבסופו של דבר הממליצה אם להגיש או לא להגיש כתבי אישום נגד האחראים לרשלנות ולמוות או הפציעה.

בשטחי יו"ש, כמו קריית ספר וחשמונאים, קיים מצב דומה בו חוקר עבודה מטעם המינהל האזרחי (קמ"ט תעסוקה) הוא הגוף המקצועי שמצטרף לחקירה המשטרתית. כבר כאן נסכם כי בתגובה לשאלתנו אמר דובר המינהא"ז כי: "קמ"ט תעסוקה מחליט על עריכת תחקיר רק במקרים חריגים, בהם יש תועלת בכך. במקרה בו דיווח מעסיק כי עובד שלו נחתך מסכין במהלך חיתוך בשר, לא נפתחה חקירה מטעמנו. במקרה של התאונה בה נפצע אנושות פועל בניה בקרית ספר, נערך תחקיר על ידי חוקר תאונות עבודה. סיכומו הועבר למשטרת ישראל להמשך טיפולה. מתחילת 2005 ועד כה דווחו לקמ"ט תעסוקה 13 ארועי תאונות עבודה. ב-4 אירועים נערך תחקיר לבירור הנסיבות".

ממשרד התמ"ת נמסר:" אגף הפיקוח על העבודה אוכף את הוראות תקנות הבטיחות בעבודה בבניה וכן את התקנות וההוראות הנוספות שחלות על אתרי בניה. זאת בביקורי פתע, בביקורים מתואמים ובמבצעי אכיפה. תאונות העבודה שארעו במודיעין נחקרו על ידי אגף הפיקוח ונמצאות בבדיקה ובטיפול להגשת כתבי אישום".

בבדיקה עם משטרת מודיעין ביחס לתוצאות החקירות של התאונות נמסר כי "חקירות מעין אלו לוקחות זמן רב. המשטרה מנהלת את החקירה, אבל היא תלויה בחוקרי משרד התמ"ת. כל המקרים שהיו עד כה במודיעין, נמצאים עדיין בחקירה"

ממשרד השיכון נמסר כי "הנושא נמצא בתחום אחריותו של משרד התמ"ת" והפנה אותנו אליו.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות