חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

כנס מורשת החשמונאים במודיעין

 

כנס מורשת החשמונאים במודיעין וסביבותיה לזכרו של פרופ’ יאיר פרג ז”ל התקיים השבוע בקניון עזריאלי במודיעין-מכבים-רעות  

 

הכנס המחקרי המאורגן ע"י העירייה והמרכז הרב תחומי פותח את חגיגות 20 שנה לעיר מודיעין וממשיך את מסורת הכנסים בנושאי מורשת מודיעין שהגה פרופ’ יאיר פרג ושעיריית מודיעין אמצה לאחר פטירתו. הכנס הפך למסורת ומתקיים זו השנה ה- 12 ברציפות בחג החנוכה ומארח את מיטב החוקרים המציגים לקהל מחקרים חדשים על אזור מודיעין, תולדות החשמונאים וחנוכה. הכנס כלל שלושה מושבים, סיור בגבעת הברפיליה וטקס הדלקת נרות.

המושב הראשון הוקדש לחידושים ותגליות במודיעין וסביבתה - תגליות מחורבת אשון שכללו צילומים מרשימים של שרידי בניה, מקוואות טהרה ומערכות מסתור מהתקופה החשמונאית. חפירה בחר’ נג’מת אל הדלי, אשר בצפון מזרח למכבים וזיהויה של חרבת בד עיסא שבמודיעין עילית עם בית עשן- גם בהם תועדו שרידי יישוב יהודי של בורות אחסון (בקבוקונים) כלי חרס רבים, מקוואות ומערכות מסתור.

המושב השני תאר מחקרים בתולדות ימי החשמונאים - והתמקד במפעל ההרחבה של הר הבית בימי החשמונאים והתמורה שחלה במקום אחסון בגדי הכוהנים וכן נדונו ההיבטים הכלכליים הקשורים למרד החשמונאים. המושב השלישי עסק בגילויים חדשים בחקר מודיעין הקדומה וקברי המכבים - עבודות ארכיאולוגיות שנעשו בשנה האחרונה השופכים אור נוסף על סוגית זיהוי מיקום מודיעין הקדומה- הובאו תוצאות סקר מקיף בתל ראס אל - מדיה וכן ניסיונות של חוקרים בעת החדשה ורשות העתיקות לפתור את חידת מקום קבורתם של המכבים. הוצגו ממצאים ראשונים של החפירה באתר חורבת הגרדי שביער האורנים, אשר נקשר גם בעבר עם מקום קבורת המכבים, אך עדיין דרוש המשך חיפוש אחר ראיה חד משמעית שתעיד בוודאות על מקום קבורתם.

הכנס נפתח בדברי ברכה של דר’ אורנה מגר, מנהלת המרכז הרב תחומי, מר שמעון גואטה, מחזיק תיק התיירות ושימור אתרים בעירייה  וגב’ גיסיה פרג, אלמנתו של פרופ’ פרג ובדברי פתיחה של הרב אלחרר, רב העיר מודיעין, על המקוואות והמעיינות במודיעין לאור ההלכה.

הרב עמד בדבריו על חשיבות המקוואות לקיום יישוב יהודי והדגיש כי המקוואות מהווים את הזהות היהודית החזקה ביותר. הרב ציין את הייחוד של מקוואות מודיעין המעמידים את מודיעין במקום הראשון של טהרה בגלל מקורם במי מעיינות המפעפעים ממעמקי האדמה לעומת מקוואות שנמצאו במקומות אחרים בארץ המצריכים מערכת טיהור וזריעה.

"העיר מודיעין מובילה בקטע ההלכתי של מקוואות. לפני שנה סיימנו בעזרת ראש העיר בנית מקווה לנשים עם מוגבלויות " אמר הרב והוסיף "זוהי פריצת דרך עם נגישות מרבית החל מהגעה עם רכב למקווה ועד להצטיידות. המקווה  כולל ציוד ומכשור רפואי  מתקדם וצוות מקצועי המאפשר טיפול גם בנשים עם מוגבלויות זמניות" .

פרו’ יאיר פרג עמד בראש העמותה לשימור אתרים ונוף במודיעין שלחמה לשמירת אתרי מורשת חשובים במודיעין עם הקמתה כמו: גבעת תיתורה, קברות המכבים, בקעת הנזירים  ועוד. יאיר התלווה לפרופ’ גיבסון שניהל את חפירות ההצלה במודיעין ופרסם על כך מאמרים וכתבות וכן הגה את הרעיון לקיים כנסים מדעיים בנושאי היסטוריה ומורשת החשמונאים בחג החנוכה שלא הספיק להגשים. בימים אלה יצא לאור ספר על קורות חייו ופעילותו שכתבה אשתו בשם: "יאיר פרג משוגע על ארץ ישראל"בו כלולים,בין היתר,המאמרים שכתב המשקפים את תהליך הבנייה של העיר מודיעין.

בהרצאות נטלו חלק מיטב החוקרים ממגוון מוסדות החל מרשות העתיקות, אוניברסיטאות ירושלים, בר אילן ואריאל, ממדרשת הרי גופנא, מיחידת קמ"ט ביו"ש, מהמשרד להגנת הסביבה ועד למכללה האקדמית אורנים.  

מעונינים לקרוא יותר על הכנס, כנסו     

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות