חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

הועדה לשירותים חברתיים – הישגים ותוכניות

 

הצגת נתונים ותכניות של האגף לשירותים חברתיים בראשות יעקב אלמוג, ספור אישי על טיפול חדשני בילד על הרצף האוטיסטי, הרצאה בנושא אלימות כלפי חסרי ישע ונאום תלמידה על חשיבות ההתנדבות רתקו את כל המשתתפים בישיבה שקיימה ועדת השירותיים החברתיים בראשות אילן בן סעדון, שהתקיימה השבוע בבניין העירייה.

 

הישיבה נפתחה בדבריה של שירן דאבח על ערך ההתנדבות והתועלת שבה לצעירים ומבוגרים כאחד. שירן, תלמידת כתה ה’ בבית הספר בית חינוך כרמים, שזכתה במקום שני בתחרות הנואם הצעיר, שכנעה בדבריה אפילו את המתנדבים הותיקים שמלאו את החדר וזכתה לתשואות ולדברי הערכה ממנהל בית ספרה, עותניאל גלילי.

בהמשך, הציגה ספי רוזנברג, עובדת סוציאלית באגף לשירותים חברתיים בעירייה, נתונים על פעילות האגף ותחומי אחריותו תוך שימת דגש על פעילותו המרכזית בתחומי הרווחה הכוללים: עבודה קהילתית, רווחת הילד וקידום בריאות. במצגת מרשימה הוצגו נתונים המתייחסים לליבת עבודת האגף החל מטיפול ושיקום קשישים ועד לטיפול במשפחה, בנשים עצמאיות (חד הוריות) ובנוער. הנתונים מארבע השנים האחרונות מצביעים על גידול של כ- 30 אחוז במספר המשפחות המטופלות בעיר והמהוות כ-10אחוזים מבתי האב בעיר. הטיפולים המרכזיים מתמקדים במתן שירותי ליבה המבוססים על החוק וזאת בנוסף לתוכניות ייחודיות שמקדם האגף ומיושמות בשטח בהתאם לצרכים. "תקציב האגף ממומן על ידי משרד הרווחה והעירייה ביחס של 75 אחוז ע"י משרד הרווחה ו-25 אחוז ע"י העירייה. מעבר לכך מוסיפה העירייה כספים לפי צרכים מיוחדים" מסביר יעקב אלמוג ומוסיף: "בליבת העשייה אין אף פעם מגבלת תקציב". מנהל האגף עמד בדבריו על חשיבות שיתוף הפעולה עם אילן בן סעדון, סגן ראש העיר ומחזיק תיק השירותים החברתיים בעירייה ועם הגורמים ההתנדבותיים בעיר: "אנו רואים עצמנו כחלק מהקהילה וחשובה לנו השותפות עם העמותות המקדמות את העשייה החברתית בהתאם לצרכי הקהילה".  

 ומדיווחים ואחוזים לסיפור אישי מרתק ונוגע ללב. רותי רבינוביץ, אם לבן אוטיסט משתפת את הנוכחים בסיפורה על  "המסע של יהונתן ואליו". בהרצאה מרתקת המלווה במצגת ותמונות של בנה, מתארת רותי את הליך הגילוי והאבחון, ניסיונותיה לחפש עזרה ולאתר טיפולים חדשניים לבנה, שהפך בגיל שלוש מילד מדבר ומתקשר לילד שאינו מדבר ושהתקשורת אתו הפכה ברבות השנים לתקשורת באמצעות כתיבה. ספורה המרגש החל מתיאור הרופאים את מצבו כילד בעל תפקוד נמוך ביותר והעתיד הצפוי לו כמבוגר, ניסיונותיה להיאחז בכל נס עליו קראה, ניסיונה ליישם על בנה טיפולים שהתנסו בהם אחרים ועד לנס שהתרחש, ששיפר את מצבו והצעידו קדימה. "בגיל 16, היא מספרת,  לאחר ששמעה על טיפול בתא לחץ הניתן בבית החולים אסף הרופא, טופל בנה בטיפול זהה, שבסיומו חל שינוי לטובה במצבו וזרימת הדם במוחו השתפרה" היא אומרת ומוסיפה "ועתה האתגר הנוסף היה למצוא דרך להפעיל את תאי המח".

לשם כך קראה מחקרים וספרים ונחשפה לסיפורים שונים החל מסיפורו של טיטו, ילד הודי, שאמו המציאה שיטה שאפשרה לו לתקשר ולכתוב שירים ועד לספר של עידו קידר וספרים נוספים. כך הגיעה למטפלת מקצועית שקבעה את דרך הטיפול-דיבור באמצעות כתיבה. "כאן החל המפנה" אומרת רותי. יהונתן החל מתקשר ע"י כתיבה והיא החלה לגלות מחדש את בנה ואת הכישורים הטמונים בו: החל ממוזיקה וידיעת מתמטיקה ועד לנגינה על פסנתר. בעזרת טיפולים משולבים של מטפלים מקצועיים ובתמיכה שלה ושל בני המשפחה הצליח בנה לצאת מסטאטוס "העציץ" והפך לנער הנמצא במסגרת ולומד עם ילדים כמוהו. כיום, יהונתן בן ה-22 משולב בישיבת ההסדר במודיעין וזאת בעזרתם הרבה של אילן בן סעדון, יעקב אלמוג ושחר מי און, חבר המועצה ומי שהיה יו"ר אקי"ם מהקמתו. בסרט המלווה את ההרצאה נראה יהונתן בישיבה רוקד ומאושר. כך הפך יהונתן מאדם הכלוא בגופו, שאינו יכול לתת ביטוי לכישוריו ומגיב בבכי - לבחור מאושר המשולב בישיבת הסדר.

הרצאה נוספת המתייחסת לגילויי אלימות בחלשים ובחסרי הישע שבחברה, הציגה דר’ דיצה מורלי שגיב, עובדת משרד הרווחה, שטיפלה בעיריית ת"א בילדים עם צרכים מיוחדים. במסגרת עבודתה ולימודי הדוקטורט חקרה את הפגיעה בילדים עם מוגבלויות החשופים לניצול והזנחה. "הקושי הוא בהבאת המודעות לציבור" היא אומרת.  "בצד היקף התופעה ועוצמתה יש פער של היעדר מודעות, העדר מענים והעדר שירותים" היא מוסיפה ומצטטת מדברי הנפגעים עצמם: "מבחינתנו מציאות הפגיעה בנו זוהי המציאות הנורמאלית וגם לא למדו אותנו למי לפנות". "חייבים למנוע את המצב השורר כיום בו לאדם עם נכות יש סיכוי של כ-50 אחוז לחוות ניצול ואלימות. הפגיעה באנשים עם נכויות מתמשכת לאורך שנים ואנו כחברה לא עושים די כדי לעוצרה. עלינו להכיר בתופעה ולמנוע אותה מלכתחילה" היא מסכמת.

בנוסף לצורך בהכרת התופעה עדכן שחר מי און את חברי הועדה, כי בכוונתו לפרסם אמנה להגברת המודעות לאנשים עם צרכים מיוחדים. יוסי לב, אומן הג’ודו בעבר ומתנדב ידוע בעיר דיווח, כי הקים עמותה לפעילות גופנית מותאמת לילדים עם צרכים מיוחדים המפעילה שתי קבוצות ג’ודו לצעירים עם מוגבלויות.   

בהתייחסו לנאמר ציין אילן, כי "יש להגביר את שיתופי הפעולה בין כל הגורמים המטפלים בחסרי ישע באמצעות אמנה וחינוך" והוסיף: "שיתוף הפעולה בין הועדה לשירותים חברתיים, האגף לשירותים חברתיים בעירייה והעמותות השונות מביא להישגים יוצאי דופן והופך את העיר למובילה בארץ בתחום השירותים החברתיים. גופים עירוניים מכל רחבי הארץ מגיעים לאגף לשירותים חברתיים בעירייה כדי ללמוד את תכניות ההתערבות שלו בקהילה".

"שיתוף הפעולה הפורה בין כל הגופים והרגישות החברתית של הנהלת העיר מביאים להישגים מרשימים בכל תחומי העשייה החברתית במודיעין-מכבים-רעות" סיכם אילן בן סעדון את הישיבה והודה לכולם על העשייה המבורכת.    

צילם: שמחה שידלובסקי

                                                              

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות