חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

20 מיליון שקלים פחות כל שנה

 

כשליש מתושבי מודיעין צפויים להיפגע מתכנית המיסוי על רכב חברה. אבל לא רק הם: העיר כולה עשויה להיפגע בשל כך. רק המסחר בעיר עשוי להפסיד עד 20 מיליון שקלים בשנה!

 

הצעת האוצר לייקור המיסוי על מקבלי רכב חברה צפויה להגיע בקרוב לאישור ועדת הכספים של הכנסת. מהלך זה של האוצר נועד לכאורה לייצר מיסוי אמיתי יותר על הטבת שכר אותה מקבלים, לטענת חשבי המשרד, מקבלי הרכב.

הכוונה אינה לנסות ולסתור את הטענה הזו, השאלה שמעניינת היא מה תהיינה השפעות המיסוי החדש על תושבי מודיעין? (אם בכלל) הגרים בעיר, ועל אלו העתידים להגיע אליה. והאם יש מקום לכך שעיריית מודיעין ושכמותה, ינקטו עמדה בנושא. מה שעד כה למיטב ידיעתנו, לא נעשה.

כדי לנסות ולהעריך את היקף התופעה במודיעין, ביצענו סקר מדגמי של מכוניות חברה וליסינג במודיעין. נספרו על ידינו 1000 מכוניות, באופן אקראי במספר רחובות בעיר. המכוניות נספרו ביום חול בשעה 10 בבוקר ואח"כ באותם הרחובות בשעות הלילה המוקדמות. עפ"י התוצאות, במהלך יום עבודה רגיל שהו בחניות הבתים וברחובות שנסקרו במודיעין 12 מכוניות המסומנות כרכבי חברה, שהן 1.2 אחוזים. בשעות הערב, נספרו באותם הרחובות 283 מכוניות המסומנות כרכבי חברה, שהן כ-28 אחוזים מ-1000 המכוניות שנספרו.

ברעות ומכבים המספרים היו גבוהים יותר: מתוך 300 המכוניות שנספרו 114 היו רכבי חברה וליסינג. נציין כי מחוסר ודאות, לא נספרו כלי רכב צבאיים שאינם מסומנים ככאלה, אולם יש לקחת אותם בחשבון ולהניח שחלקם נמצאים בתוך כלל המכוניות שנספרו. הנחתנו לאור זאת כי ברעות ומכבים כ-35-40 אחוזי רכב חברה, ליסינג וצה"ל. ויתכן שאנו אפילו ממעיטים מעט.

מודיעין נחשבת עפ"י נתוניה הסוציואקונומיים כעיר של מעמד ביניים מבוסס. כבר היום יש המגדירים אותה כ"עיר שינה". רוב תעסוקת תושביה היא מחוץ לעיר. לאור זאת התלות ברכב היא קריטית. החלופה היחידה לרכב הצמוד זו מערכת הסעת המונים יעילה. מערכת היסע כזו, גם ביום בו תצפור הרכבת במע"ר, בעוד כשנה, תהיה רחוקה מאוד מלהיות מספקת ויעילה. חלופה אחרת היא הבאת התעסוקה לכאן, למודיעין. אולם בקצב בו הדברים מבוצעים זהו יותר חזון ופחות מציאות.

בעבודות מחקר שבוצעו הן על ידי מרכז הבניה והן על ידי מכוני מחקר בארץ ובעולם, בתחום מערכת קבלת ההחלטות לגבי מיקום המגורים הרצוי, השיקול העיקרי בבחירת הבית שיירכש, היה קרבתו למקום התעסוקה ונגישותו אליו. אגב, בארה"ב שיקול זה הוא קריטי! שם, מוחלפים המגורים עפ"י מקום העבודה, בתדירות רבה.

עלות תוספת המיסוי על רכב החברה תעמוד על למעלה מ-5000 שקלים נטו לעובד לשנה. זהו סכום משמעותי שאין להתעלם ממנו וממשמעויותיו. מכאן ועד להשפעת המיסוי החדש על ההחלטה לבוא ולהעתיק את מקום המגורים למודיעין, או לחילופין, לעזוב אותה, הדרך קצרה.

בין 30 ל-40 אחוזים מבתי האב במודיעין יקבלו 5000 שקלים פחות לנטו שלהם בכל שנה. מדובר בסכום של כ-20 מיליון שקלים פחות, בכל שנה, ביכולת ההוצאה השוטפת של תושבי מודיעין. סכום זה או חלק ניכר ממנו הופנה עד כה לצריכה מקומית. מהי המשמעות לחיי המסחר בעיר?! תעשו את החשבון לבד.

ומה בעניין דור רוכשי הדירות הבא במודיעין? רק נזכיר ששנת הנדל"ן 2006 הסתיימה בנפילה של יותר מחמישים אחוזים במכירת הדירות. כל רוכש פוטנציאלי בעתיד של דירה במודיעין, יכניס ללא שום ספק את הסכומים הללו למשוואת הכדאיות שלו במעבר למודיעין. ולא כנתון חיובי דווקא... והמשמעות בירידה בהכנסות העתידיות לעיריית מודיעין מדמי פיתוח, אגרות, ארנונה וכו’ אינו בטל בשישים.

ומה על משפרי הדיור. אלה שעפ"י הנתונים היו בשנים החולפות אחוז ניכר מרוכשי הדירות בעיר? האם הם לא יחשבו פעמיים לפני שיחליטו לקנות דירה אחרת, גדולה יותר? כאשר הכנסתם השנתית יורדת? ויש לקחת בחשבון שחלק ניכר מהם מגיע בדיוק מפלח האוכלוסיה שנפגע. יתכן גם שאופי האוכלוסיה שתגיע וכבר תרכוש בית, תשתנה. כדאי לחשוב על המשמעויות הנלוות מכך לפעילות ויכולת משרד הרווחה בעיר.

בל נשכח את אלו שעשויים להחליט פשוט לקום וללכת. לעזוב ולגור קרוב יותר למקום עבודתם הקיים. כי כזכור, זהו הפרמטר הקובע ביותר את ההחלטה היכן לגור. ומי לא היה רוצה עוד 5000 שקלים תוספת כל שנה, במחיר כמעט זהה של דירה במקום אחר, רק לא במודיעין. כמה הם יהיו? לא ידוע! אבל שווה בדיקה, לא?!

למרות ששאלנו את עיריית מודיעין, האם בוצעה חשיבה והערכה של הנושא בעיר? טרם בגיעה התשובה. לכן, ההנחה היא שהנושא לא עלה לפחות לדיון ברשות המקומית.

אולי בעקבות הדברים האלה, בכל זאת, יהיה מי שימצא לנכון בעיריית מודיעין מקום להתערב או לפחות להביע עמדה בפני אנשי ועדת הכספים של הכנסת, רגע לפני שיחליטו אם לאשר, לצמצם או לדחות את תכנית האוצר להוסיף מיסים על יותר משליש מתושבי מודיעין-מכבים-רעות.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות