חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

העולם המופלא של רכישת הקריאה

 

איך מעודדים ילדים בכיתה א’ לקרוא? ביה"ס אופק במודיעין פיתח תוכנית ייחודית המשתפת את ההורים בתהליך לימוד חווית הקריאה של ילדיהם

 

בשבוע שעבר נערך בבית ספר אופק במודיעין ערב ייחודי שהפך כבר למסורת. מדי שנה, מוזמנים הורים לילדים בכתה א’ לערב שכולו מוקדש להבנת התהליכים המעורבים ברכישת הקריאה, הכרת הגישות השונות להוראת הקריאה וקשיים ברכישתה.

הערב היה בהנחייתה של רכזת החטיבה הצעירה וסגנית מנהלת, לימור קולן, שהציגה להורים שפה כתובה מומצאת, הכוללת רכיבים פונטים מומצאים. דרך הקניית השפה החדשה, התנסו ההורים בצעדים הראשונים, אותם חווים ילדיהם, ברכישת השפה הכתובה בגישה הפונטית.

לטענת קולן, "תהליך רכישת הקריאה הוא תהליך מופלא. בהדרגה לומדים הילדים להכיר את כל רכיבי הצופן, לומדים לקרוא ולדייק בקריאתם. זהו תהליך מורכב, בו לא מספיק להכיר את רכיבי הצופן, החוקיות והעיקרון האלפביתי. הילדים נדרשים להשתמש בידע השפתי הרחב שלהם, לצורך פענוח והפקת משמעות."

במהלך הערב הוצגה הגישה להוראת הקריאה בבית ספר אופק. גישה הכוללת הוראה בשיטה הפונטית, לצד רכיבים אקלקטיים שונים, המשולבים בתהליך. בנוסף, הודגש מקומם של ההורים בתהליך, והוצעו דרכים לסייע להם להתמודד עם החוויה החדשה שהם חווים. בבית הספר פותחה תוכנית ייחודית, המיועדת לשתף את ההורים בתהליך אותו חווים ילדיהם, שלב אחר שלב.

מדי שבוע מקבלים הילדים "סיפור לשבת", הכולל טקסט ברמת קריאות, המותאמת ליכולת הקריאה של הילדים, ומרכז את כל הרכיבים שנלמדו באותו השבוע. הטקסטים המקוריים נכתבו במיוחד עבור תלמידי החטיבה הצעירה של בית הספר. הפעילות לרוב מונחית ומיועדת להורים ולילדים יחד.

הורים שנכחו בערב הביעו שביעות רצון מהנכונות של בית הספר לערב אותם בתהליך ההוראה ומן הדרך הייחודית שמצא בית הספר, להחזיר אותם לכתה א’ ואל התחושות השונות, שמתעוררות עם הצורך להתמודד עם המילה הכתובה.

לדברי קולן: "תהליך הקריאה משול לפענוח צופן. הילדים מתמודדים עם סימנים שהיו לה זרים, ולאט לאט לומדים להכיר אותם ואת הצלילים שהם מסמלים. הם אמנם מקבלים מאתנו את הכלים כדי להתמודד עם הצופן, אך להורים תפקיד חשוב מאד בתהליך, ועל כן אנו מתעקשים לתת גם להם כלים, כדי שיוכלו לתת לילדיהם תמיכה וחיזוק."

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות