חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

משימת חייו

 

9 שנים אחרי שהתמודד על כסא ראש עיריית מודיעין, אמנון מרחב במקום אחר לגמרי, יושב היטב בכורסת המנכ”ל של עיריית ירושלים, בתפקיד  אותו יכנה, משימת חייו. משבח את ברקת  ומסכם:  ”כשאתה נמצא בירושלים אתה מקבל פרספקטיבה על החיים שלנו במדינת ישראל”. על לשכת המסחר בראשותו של דרור אטרי, יש לו רק דברים טובים, כן... ובבחירות במודיעין הוא יתמוך בחיים ביבס.

 

"העבודה עם  לשכת המסחר בירושלים היא נהדרת. יושבים שם אנשים נהדרים. אני רוצה לברך אותם בהזדמנות הזאת על העשייה הטובה למען הפריחה והצמיחה הכלכלית בירושלים. ואנחנו משתפים פעולה בכל התחומים עם אנשי המסחר הירושלמיים. המלונים במזרח העיר".

 

9 שנים אחרי שהתמודד על כסא ראש עיריית מודיעין, אמנון מרחב (שעדיין מתגורר במודיעין) במקום אחר לגמרי, תחילה השתפשף על כורסת היועץ המשפטי של עירית ירושלים, אבל עכשיו, הוא יושב, בדבר האמיתי, בכורסת המנכ”ל של עיריית ירושלים, בתפקיד  אותו יכנה, משימת חייו,

- מה זה להרגיש מנכ"ל של ירושלים?

"אין ספק שזו אחת מהמשימות המאתגרות ביותר של חיי אם לא המאתגרת ביותר. אני סבור שאין עיר טובה, מדהימה, מאתגרת ומורכבת מירושלים.  גם הארגון עצמו – עיריית ירושלים הוא ארגון מיוחד במינו. יש לנו קרוב ל-11.000 עובדים, אנחנו מנהלים בשנה כ- 8.5 מיליארד שקל,  על אוכלוסיה של קרוב  ל-900.000 תושבים. זו לא סתם משימה, זו משימת ענק, משימת חיים.  ואין זכות גדולה מזו להטביע חותם בבירת ישראל".

 

- לפני כניסתך ללשכת המנכ"ל, שימשת כיועץ המשפטי של העירייה. יש דברים משותפים?

"אין דומה. לשני הפוזיציות שונות בתכלית. כיועץ משפטי, אתה מסתכל על תחום מאוד ספציפי שהוא עשייה חוקית משפטית של רשות מקומית, אך כמנכ"ל, אתה זה שצריך לקבל את ההחלטות, שהן מורכבות ומשפיעות על הרבה יותר תחומים ועל הרבה אנשים".

 

 - המעבר היה חלק?

"המעבר היה מאוד חלק כי ב 3 שנות תפקידי כיועץ משפטי. הכרתי את העיר, הכרתי את העירייה ובעיקר את ראש העירייה ניר ברקת.  המנכ’’ל הוא יד ימינו של ראש העיר, איש אמונו ויד ימינו. ו-3 השנים הללו בהחלט ביצרו וביססו יחסי אימון ביננו, והעבודה זורמת, מאתגרת ונפלאה"

 

- אתה לא נחשב כבעל עמדות ימניות, ואילו ניר ברקת הוא איש ימין מובהק. איך זה מסתדר?

"תמיד אמרתי, כולל בראיונות ביני ובנך בעבר, שבתוך רשות מקומית אין משמעות לכך אם אתה ימין או שמאל, חרדי או פלורליסט. הצרכים של רשות מקומית שונים ואתה צריך לתת את השירותים שרשות מקומית מספקת לכל תושביה ללא קשר לדת, גזע או עמדה פוליטית זו או אחרת. ביום שנכנסתי לעיריית ירושלים התפטרתי מכל חברותי במפלגה כזו או אחרת. חד משמעית אני גורם מקצועי ואני כך מתפקד".

 

 - איך אתה מתמרן בתוך המורכבות של העיר?

"זו באמת עיר מאוד מורכבת, מאוד מאתגרת כשאתה  פעמים רבות כמו להטוטן ברחוב עם הרבה כדורים באוויר וצריך לשמור, כי יש לחצים ויש צרכים מאוד מגוונים למגזרים שונים, ולפעמים הם קצת בסתירה מאחד לשני. החוכמה שלמדנו  ויישמנו את האימרה: תן לזה ואל תפגע בזה. במקום שיח של "תן לי על חשבון אחר" אנחנו מצליחים לייצר שיח אחר של "תן לי ותן לך". וכך הלחצים הם תקינים ואנחנו מצליחים לייצר איזונים ושיח טוב".

 

"יש דיבורים ברקע: אולי להפריד, להקים רשות מקומית נפרדת לשכונות מזרח ירושלים. אנחנו לא מאמינים בזה. כי עיריית ירושלים מסוגלת לתת להם את השרותים. גם אם תשים אותם ברשות מקומית אחרת ממילא מרכז חייהם יהיה ירושלים. לכן שם צריך לשפר את רמת החיים, הניקיון והחינוך".

 

-  למה משרדי ממשלה מעדיפים להישאר במרכז...

"על פי חוק כל משרדי הממשלה ולא רק, צריכים להיות ממוקמים בירושלים, אך ולצערנו זה לא מבוצע ואנחנו פועלים בנחישות רבה לגרום לרשויות הממשלתיות להתמקם בירושלים. אנחנו רואים תהליך של מעבר אומנם איטי מדי אבל זה ילך ויגבר ככול שהבנייה שהזכרתי גם תגדל".

 

- יש התערבות ממשלתית בחיי היום-יום?

"ירושלים היא ירושלים. בירת ישראל ובהרבה מאוד היבטים היא נסמכת על שולחן הממשלה. יש משרד לענייני ירושלים, יש רשות לפיתוח ירושלים וויש עוד...  בהכללה, יש הרבה מאוד שותפות בין העירייה לממשלה. ובסך הכול אנחנו רואים הרכה מהשותפות הזאת".

 

- מה קורה בשכונות הערביות. מדוע הן נראות מוזנחות?

"חד משמעית, רמת החיים ורמת השירותים העירוניים במזרח ירושלים דורשת שיפור גדול. מדובר בפערים שהתפתחו פה כעשרות שנים משנת איחודה של ירושלים. פערים בתשתיות, חינוך, בתשתיות פיזיות של  כבישים, מדרכות, תשתיות של תרבות. בירושלים בכלל ובייחוד במזרח העיר. את הפער הזה אנחנו עמלים לסגור. נדרשת פה מעורבות ממשלתית הרבה יותר גדולה. אומנם יש דיבורים ברקע: אולי להפריד, להקים רשות מקומית נפרדת לשכונות מזרח ירושלים. אבל אנחנו לא מאמינים בזה.  עיריית ירושלים מסוגלת לתת להם את השרותים הנגרשים. גם אם תשים אותם ברשות מקומית אחרת ממילא מרכז חייהם יהיה ירושלים. לכן הפתרון הוא שיפור  רמת החיים, הניקיון והחינוך שם".

 

- הערבים מהווים   כ 30-40% מהאוכלוסיה. מה חלקם בכח אדם בעיריה?

"אין לי את הנתון אבל במספר לא מבוטל, בעיקר באגפי השטח. פקחים"

 

- אבל הם לא מצביעים בבחירות...

"בבחירות מוניציפאליות הציבור הערבי באופן מסורתי לא משתתף".

 

 

- זה סוג של השלמה? אין שליטה שלנו שם?

"כמו שאמרתי בהקשר הקודם של השאלה שלך על ימין ושמואל: אנחנו בהחלט רואים הבנה גם אצל אוכלוסייה ערבית שצריך להפריד בין הסוגיות המדיניות הרות הגורל שמעסיקות אותם, לבין הסוגיות הקהילתיות מוניציפאליות, החברתיות והרווחתיות שהם העיקר. בסופו של דבר אוכלוסייה ערבית מתבססת על כלכלת העיר , על התיירות, על כוח הקניה של 900.000 אנשים".

 

- מה עם שיתוף פעולה עם לשכת המסחר בירושלים בראשותו של דרור אטרי

המון. אלף, העבודה עם לשכת המסחר בירושלים היא נהדרת. יושבים שם אנשים נהדרים. אני רוצה לברך אותם בהזדמנות הזאת על העשייה הטובה למען הפריחה והצמיחה הכלכלית בירושלים. אנו משתפים פעולה בכל התחומים עם אנשי המסחר הירושלמיים, כולל אלה שבמזרח העיר. יש יוזמות תרבות ופיתוח כלכלי במזרח העיר. יש אין ספור יוזמות משותפות לעירייה ללשכת המסחר ולסוחרים וליזמים במזרח העיר. יש באמת כמו שהזכרתי קודם, הזדמנות יוצאת מן הכלל לצמיחה".

 

- הם תורמים לכלכלת העיר?

"ברמדאן האחרון עשרות אלפי ערבים, אגב מכל הגדה ומישראל הגיעו לירושלים לא רק לתפילות, הם גם מגיעים לביקורי קרובים ומשפחות ולקניות ולקניונים. הם תורמים משקל רב מאוד לכלכלת העיר".

 

-  אתה יכול היום להיכנס לסילוואן בלי לפחד?

"יש אזורים יותר הייתי ממליץ לך לבוא ויש אזורים שקצת פחות. אבל בגדול, אני נע ברוב האזורים בחופשיות"

 

"אנחנו בהחלט רואים הבנה גם אצל אוכלוסייה ערבית שצריך להפריד בין הסוגיות המדיניות הרות הגורל שמעסיקות אותם, לבין הסוגיות הקהילתיות מוניציפאליות, החברתיות והרווחתיות שהם העיקר".

                                 

- מה עם שיתוף פעולה עם לשכת המסחר בירושלים בראשותו של דרור אטרי

המון. אלף, העבודה עם לשכת המסחר בירושלים היא נהדרת. יושבים שם אנשים נהדרים. אני רוצה לברך אותם בהזדמנות הזאת על העשייה הטובה למען הפריחה והצמיחה הכלכלית בירושלים. אנו משתפים פעולה בכל התחומים עם אנשי המסחר הירושלמיים, כולל אלה שבמזרח העיר. יש יוזמות תרבות ופיתוח כלכלי במזרח העיר. יש אין ספור יוזמות משותפות לעירייה ללשכת המסחר ולסוחרים וליזמים במזרח העיר. יש באמת כמו שהזכרתי קודם, הזדמנות יוצאת מן הכלל לצמיחה".

 

דרור אטרי מברך בהרמת הכוסית במלון בת שבע

- יש פגישות עם לשכת המסחר?

"יש מפגשים ופעילות מבורכת משותפת כל הזמן "

 

גם בירושלים יש עזיבה. לעזיבת ערים גדולות יש שתי סיבות עיקריות. אחת, משבר הדיור. לזה לעירייה אין תשובות ואין מעמד. מחירי הדיור זה משחק של המדינה. והסיבה השנייה זה חוסר תעסוקה".

 

- ולנושא שונה לחלוטין. מה קורה עם הגירה חילונית מירושלים?

"בעבר לפני עידן ברקת הייתה בהחלט הגירה חילונית מהעיר, אבל מ-2008 אנחנו מצליחים לחולל  שינוי במגמה. אנחנו רואים את זה בחינוך ציוני שזה כללי וממלכתי-דתי שגדל ב-9 שנים האחרונות בכמעט 12,5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. העזיבה מערים קיימת בכל עיר. גם בתל אביב עוזבים אותה 19.000 איש בשנה אבל מצטרפים 19.000 איש בשנה. גם בירושלים יש עזיבה. לעזיבת ערים גדולות יש שתי סיבות עיקריות. אחת, משבר הדיור. לזה לעירייה אין תשובות ואין מעמד. מחירי הדיור זה משחק של המדינה. והסיבה השנייה זה חוסר תעסוקה".

 

- ומה עם החרדים...

"כן יש עזיבה של חרדים בעיקר סביב הסוגיה של מצוקת הדיור. הם סובלים מאותה בעיה כמו שאר המגזרים בהקשר הזה". 

- למה ירושלים נחשבת עיר ענייה

- האוכלוסייה בירושלים על פי מדרג הסוציאו-אקונומי של הלשכה המרכזי לסטטיסטיקה, ניצבת במקום  3 מתוך 10 קטגוריות, אבל כאן אני משכללים גם את הערבים, גם את החרדים, את כולם. בגדול, בהחלט יש תופעת עוני קשה בירושלים. ילדים במזרח העיר מעל 80% עניים. גם במגזר הכללי במערב העיר יש הרבה אוכלוסיות מוחלשות"

 

- אז מה עושים...

"זה חלק מאתגר גדול. מנסים ופועלים בכל הכוח יחד גם עם המדינה לשנות את הסיטואציה הזו באמצעות   תעסוקה, רווחה וכו...  על מנת לשפר את המצב הסוציו אקונומי של תושבי העיר".

 

"ירושלים עיר מאוד מורכבת ומאתגרת, ואתה צריך לשמור כמו להטוטן ברחוב עם הרבה כדורים באוויר. יש למגזרים השונים  המון צרכים נורא מגוונים, ולפעמים הם קצת בסתירה אחד מול השני. החוכמה שאנחנו למדנו זה תן לזה ואל תפגע בזה, במקום שיח של "תן לי על חשבון אחר".

                                       

ומכאן איך לא, לקודקוד שבפירמידה, ראש העיר  בכבודו ובעצמו...

- איך לעבוד עם ניר ברקת?

"העבודה איתו היא נפלאה. ברקת איש מדהים, גם ברמה אנושית האישית שלו וגם בניהולית. אסטרטג גדול. רואה תהליכים עירוניים, אורבאניים וכלכליים. הוא מציב יעדים מאוד ברורים לעיר, מאוד גבוהים, מאוד שאפתניים לעיר והוא גם חותר לממש אותם והוא מצליח. בנה סביבו צוות נהדר של אנשים. וגם ברמה ערכית – ראש העיר שעובד עבור שקל בשנה הוא בהחלט דוגמא אישית ובעבודה איתו הוא נותן לי אמון מלא"

 

מרחב וברקת - כאן ימין ושמאל לא במשחק

- בקרוב עם הרכבת המהירה והכביש החדש. איזו בשורה זה הם יביאו לאנשי עסקים

"זו בשורה ענקית לירושלים. זו העיר , כך אני מאמין שבראיה לעתיד, הכי כדאי להשקיע בה. יש בה מנועי צמיחה כלכלית  גדולים ביותר כמו תיירות שהם חסרי תקדים. התחלנו בתקופת ברקת, עברנו מ-2 מליון תיירים ל-4 מיליון, מ-8.000 חדרי מלון למעלה מ 12.000 חדרי מלון ויש עוד 6.000 בבנייה. אנחנו על פיתחו של פרויקט ענק של כניסה לעיר אזור תעסוקה של 1.6 מליון מטר מרובע תעסוקה. זה בערך כפליים מעזריאלי בתל אביב. וכפי שהזכרת עם הרכבת מהירה מתל אביב שתגיע לבירה תוך 28 דקות דרך נתב’’ג ומודיעין .ירושלים תהיה העיר המרכזית של פיתוח רכב אוטונומי בעולם כך שכל מי שיש לו הבנה בתחום הכלכלי אני אומר לכם – תשקיעו בירושלים".

 

- יש היום סיבה לאנשי העסקים על ציר הרכבת הקלה להתלונן?

"על ציר הרכבת הקלה הכול משגשג: מסחר, נדל’’ן, מגורים. אנחנו רואים שרכבות קלות מייצרות צמיחה אורבנית, כלכלית וזה  בגלל הנגישות. היום העסקים עם הפדיון ברשתות, עם הפדיון הגבוה ביותר בארץ הם ברחוב יפו בירושלים. אנחנו מסוכמים עם המדינה מסגרת תקציבית של 31 מיליארד שקל לפיתוח הרכבות.  הקו האדום הקיים עכשיו נמצא בהארכה להדסה עין  כרם ולנווה יעקב בצפון. העבודות על הקו הירוק שמקשר בין גילה דרך גבעת רם להר הצופים יתחילו בקרוב, ולבסוף הקו הכחול שיקשר בין רמות  לדרום מערב העיר, נמצא בהליכי אישור אחרונים של התכניות. כך שזה יוביל להמשך פריחה וצמיחה מואצת".

 

"כשאתה נמצא בירושלים אתה מקבל פרספקטיבה לחיים שלנו במדינת ישראל . גם על העבר, גם על ההווה וגם על העתיד. לירושלים יש קשר לכל המקומות הללו. אתה רואה את ירושלים של העבר בעיר דוד, במנהרות הכותל ואתה מבין את המשמעות של להיות חלק מהעם היהודי ומעם ישראל כי אתה ממש רואה את ההיסטוריה. גם אם אתה לא יהודי דתי אתה חי את ההווה של מדינת ישראל". 

 

- בעצם מדוע אתה גר במודיעין ולא בירושלים?

"יש הרבה סיבות, טכניות בעיקר. אני מאוד אוהב את ירושלים. ילדיי, משפחתי ממוקמים במקום מגורי הנוכחי. כרגע לא מבצעים שינוי. יש לי ילדים קטנים. אני איש מקצוע, גורם מקצועי. כך אני תופס את עצמי. לכן אני לא חושב שמקום מגוריי משנה. כאיש מקצוע אני נותן את כל כולי במקום עבודה".

 

- יש תוכניות להיכנס לחיים ציבוריים כפוליטיקאי בירושלים?

לא. אני כל כולי עסוק בעשייה. אני נהנה בכל מה שאני עושה, הן בעשייה שלי והן בזו המשותפת עם ראש העיר ניר ברקת"

 

- מנכ’’ל בירושלים זה 24/7? אתה בוודאי מגיע הביתה ב20.00-22.00

"אני חוזר הרבה יותר מאוחר מהשעות האלה. ואני כבר מגיע ב-6.30 בבוקר או לסייר ברחובות העיר, או במשרדי, והרבה פעמים אני אפילו קם משינה קצרה בלילה ואומר: ואיי, גם חלמתי בלילה על עבודה. אז אפילו לא ישנתי בעצם. וגם כשישנתי, עבדתי. אבל זה ממלא את ליבי וממלא את נפשי עם המון תחושה של סיפוק עצמי כי אנחנו במימוש, כי אנחנו עושים באמת דברים טובים בירושלים".

 

"בעיני העיר מודיעין היא סמל להצלחה עירונית אורבנית. אני חושב שחיים הרים את העיר ביד רמה מקצועית איכותית מאוד וגם אנושית מאוד. אני אומר לו את זה. חיים ביבס הוא ראש העיר טוב. כתושב העיר מודיעין אני מרוצה מחיים ביבס שעובד יפה ומנהל יפה את העיר, ואני אתמוך בו אם הוא יתמודד שוב במודיעין"

 

ומעט הסטוריה למי (והם כבר הרוב בעיר) שלא היה במודיעין בסוף 2008.  9 שנים חלפו מאז הלילה הארוך של הבחירות באותה שנה, לילה שהסתמן בתחילתו כניצחון בכיסו של אמנון מרחוב ומהבוקר בו התברר שדוקא קלפיות רעות מכבים  הן שהכריעו את הכף לזכותו של חיים ביבס, ומאז הכל הסטוריה. ביבס סוגר קדנציה שניה ולא ניראה באופק מי שיפריע לו עד 2023 ובכלל, ואילו  מרחב מאז "היגר" מ"המגינים" לרעות, הספיק לחמם את כסא היועץ המשפטי של עיריית ירושלים ומשם היישר לכורסא היותר מורכבת וכבדה של מנכ"ל בירת ישראל, ואם תשאלו את מרחב היום והוא היה רוצה להשיב לכם, (וסביר להניח שלא...)  היה בוודאי אומר ש"הפסדתי לחיים אבל לא עשיתי בושות, עובדה, אני פה". ולפני שנתחיל בואו נסגור את הפינה...

 

 - נותרו לך מחשבות על מה שהיה ואולי על מה שיהיה?

"האמת? אני כל כולי עסוק בירושלים ואני נהנה מהעשייה שלי .  למודיעין יש ראש עיר טוב. שמו חיים ביבס. אני מאוד מעריך את עשייתו ופעילותו".

 

- תתמוך בו בבחירות בשנה הבאה?

"חיים ביבס. הוא ראש העיר טוב. כתושב העיר מודיעין אני מרוצה מחיים ביבס שעובד יפה ומנהל יפה את העיר, ואם יתמודד לקדנציה שלישית, אתמוך בו".

 

ביבס ומרחב - בימים ההם...

- איך לראייתך  התפתחה  מודיעין ב-9 שנים האחרונות?

"בעיני העיר מודיעין היא סמל להצלחה עירונית אורבנית. העיר מתפתחת בצורה מדהימה. עיר יפיפייה. עיר איכותית. רק מילים טובות יש לי לומר. לא רק כתושב. גם הפעם כפרספקטיבה מקצועית כמי שרואה את העיר מבחוץ בהיבט המקצועי שלה באמת יש לי רק מילים טובות".

 

- אתה אומר לו את זה?

"אני חושב שחיים הרים את העיר ביד רמה מקצועית איכותית מאוד וגם אנושית מאוד. אני גם  אומר לו את זה. אנחנו נפגשים הרבה גם באופן חברתי וגם על בסיס מקצועי. אף עיר לא פשוט לנהל. גם עיר מודיעין שהיא עיר איכותית גם ברמה אוכלוסייה סוציו אקונומית גבוהה, לא פשוטה לניהול. והיא מנוהלת בצורה יפה מאוד".

 - כמה מילות סיכום?

"כשאתה נמצא בירושלים אתה מקבל פרספקטיבה לחיים שלנו במדינת ישראל . גם על העבר, גם על ההווה וגם על העתיד. לירושלים יש קשר לכל המקומות הללו. אתה רואה את ירושלים של העבר בעיר דוד, במנהרות הכותל ואתה מבין את המשמעות של להיות חלק מהעם היהודי ומעם ישראל,  אני מאחל בהזדמנות הזו לכולנו שנדע קצת להפחית את השיח הלוחמני במדינה וקצת יותר לדעת למצוא את האיזונים ולחיות בשלום. אנחנו אומרים הרבה פעמים בירושלים שהקונפליקט או המחלוקת זה לא תקלה. זו תכונה. וברגע שאתה מבין את זה כשאתה לא מסכים עם מישהו אתה לא בהכרח נמצא במלחמה איתו. אלא להפך. אם יש הסכמות אז אפשר לנהל פה מדינה ולקיים פה חברה בריאה. אחרת אנחנו נתפרק".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות