חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

איך נעבור את הצום

 

כדי שהנפש תהיה צלולה לחשוב על המעשים, גם הגוף מתנקה מרעלים. ענת מטיאש, דיאטנית קלינית, מייעצת איך לעבור את צום יום הכיפורים

 

יום כיפורים הבא עלינו לטובה הינו יום צום, משמעו ניקוי הגוף והנפש. כדי שהנפש תהיה צלולה לחשוב על המעשים שלנו במשך כל השנה גם הגוף מתנקה מרעלים ונהיה צלול.

הצום כשלעצמו הינו דבר בריא מכיון שבזמן שאין מזון לגוף הוא עסוק בלהתקיים מן הפסולת. פירוק הפסולת גורם תחושה של חולשה ועיפות אך לאחר מכן יש רעננות וזיכוך.

האם מדונה תצום ביום כיפור? שאלה שמטרידה אותי ואם היא צמה אז כל אחד יכול...

בימי קדם אנשים צמו אפילו פעמיים בשבוע. ישנם נזירים אשר צמים כדי להזדכך וישנם צומות רפואיים אשר אנשים צמים במשך חודש שלם ורק מקבלים נוזלים. כך נרפאים ממחלות שונות מכיון שהגוף ניזון מפירוק הפסולת והרעלים. גוף האדם יכול לחיות 3 ימים ללא מים ו-40 יום ללא מזון. ראו דוגמת משה רבינו על הר סיני...

לפני שאתם מתחילים לצום להלן מספר כללים עליהם יש להקפיד:

יש לשתות ביום ראשון כל שעה כוס מים מכיון שהגוף לא אוגר מים, אך יש לדאוג שלא נתיבש. אם לא שתינו מספיק גם ביום ששי ולאחר מכן צמים, ישנו קושי לגוף להתגבר על חוסר הנוזלים.

השתיה המומלצת ביותר הינה מים. מכיון שקפה/תה/קולה המכילים קפאין הם משתנים ולכן לא נחשבים כשתיה. גם משקאות מוגזים נותנים תחושה של מלאות. משקאות מתוקים לא מומלצים עקב סכנה לבריאות השן ולהשמנה. כלומר לשתות מים לפני הצום. מי שבהחלט לא יכול או לא רגיל לשתות מים יכול לשתות לימונדה אותה יש להכין ממים עם מעט לימון.

מומלץ לאכול בסעודה המפסקת מזון שהוא פחממתי ממקור עמילני לדוגמא: אורז או תפוח אדמה או פסטה. מכיון שהעמילן הינה שרשרת ארוכה של סוכרים המתפרקים לאט בגוף וכך תהיה תחושה של שובע לאורך זמן.

ליד המנה הפחממתית יש לדאוג למנה חלבונית כלומר: דג או עוף או סויה ויש לדאוג לא לטבל את המאכלים ביותר מדי תבלינים: מלח, פלפל או שום, מכיון שהם גורמים לתחושת צמא.

מומלץ לצרוך מזון עשיר סיבים. הסיבים הינם חלקים של הצמח שלא מתעכלים על ידי גוף האדם ויש להם נטיה לספוח מים ולתת תחושה של שובע. סיבים נמצאים במאכלים כמו לחם מחיטה מלאה, קטניות, קליפות של פירות וירקות, אורז מלא, בורגול, קינואה, שבולת שועל ועוד.

מומלץ לא לאכול מאכלים מטוגנים המכבידים על העיכול כמו צ’יפס או חצילים בשמן מכיון שהמזונות הללו לאחר זמן גורמים לתחושת צמא עקב העיכול הכבד.

כל כדורי ההרזיה הנמכרים לצום קל הם בעצם על בסיס של סיבים וניתן לאכול את המזונות העשירים בסיבים ולקבל תחושת שובע. לכן לא חיבים לקנות כדורים.

ארוחות סעודה מפסקת לדוגמא:

מרק עוף עם אטריות, גזר וירקות ללא תיבול רב.

סנדויץ עם גבינה או חומוס וליד זה חביתה סלט ירקות, שמן זית ואגוזים.

תבשיל המורכב מבטטות, תפוח אדמה, ירקות מאודים וליד זה ניתן לאכול כדורי הודו או קציצת סויה.

תבשיל עדשים ואורז המהוים בהרכב שלהם חלבון מלא וליד ירקות מאודים בתוספת שמן זית.

בצאת הצום מומלץ לשתות חצי כוס מים ולאחר שתי דקות שוב מיץ או משקה עם סוכר כדי לעורר את הגוף להרוות את הצמאון.

לאחר מכן מומלץ לאכול משהו קל כמו פרי ויוגורט, או חטיף גרנולה. רק לאחר שהגוף התאושש קמעה כדאי להתחיל בארוחה גדולה יותר המורכבת מחלבון , פמימה וירק.

יש ליהנות מהטעם הטבעי של תפוח או של תמר לאחר הצום. שימו לב איך פתאום המזונות הללו טעימים בהרבה.

ועצה למי שבעודף משקל, כדאי מאד לראות איך ביום אחד ישנה תחושה של מעין הצטמקות הקיבה ותפוח אחד הוא מזון ממלא ובעל משמעות לעומת כל יום שאנו מסתובבים סביב רצון הבטן ותפוח הוא רק חטיף לאחר ארוחה דשנה.

תיהנו מההרגשה ותזכרו כי עדיף לעיתים להיות מעט רעב מאשר בעודף משקל מדושן עונג ורודף אחרי תאוות המאכל יום ולילה. נקודה למחשבה.

להתיעצות, מידע והרשמה למועדון להרגלי אכילה נכונה, הנכם מוזמנים לגלוש לאתר של ענת מטיאש.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות