חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

וינרב: בכוונתי להציע חוק שימור ושילוב

 

בכוונתי להציע חוק חדש: שימור ושילוב מכלול ממצאים בעלי חשיבות תרבותית-נופית-היסטורית במתחמי הבנייה העתידיים במדינה

 

במתחמי בנייה בהם הבנייה תחל בקרוב ברחבי הארץ בכלל ובשכונת "נופים" במודיעין בפרט, יש ממצאים המעידים על פעילות מגורי האדם, פעילותו החקלאית והתעשייתית בני מאות ואלפי שנים הכוללים תצפיות נוף מרהיבות, כבשני סיד עתיקים בני מאה שנים, בתי בד עתיקים, גלי אבנים מיוחדים, בוסתנים מרהיבים בני מאות שנים, קירות טראסה קדומים, מחצבות אבן, מגדלי שדה’ מערות טבעיות ששימשו למגורים, גתות ליין, ספלולים באבן, בתי בד לסחיטת שמן, בורות לאגירת מים, דרכים חקלאיות קדומות, מבני חווה קטנים ועוד, כאשר כולם אינם מוגדרים כ"עתיקות" על פי חוק, ובשל כך אינם מחייבים את המתכננים לשמור אותם. על פי חוק העתיקות, רק ממצאים המתוארכים לפני שנת 1700 לספירה מחייבים את המתכננים בשימורם.

המחוקק לא התייחס לשימור ממצאים בעלי חשיבות תרבותית-נופית-היסטורית משום שאינם נחשבים כעתיקות ובכך ייהרסו לעולמים ממצאים שיש להם חשיבות היסטורית, נופית ותרבותית החשובים לשמר אשר בנוסף לחשיבות שימורם, יכולים להוסיף הרבה ערכים ותוכן לשכונה הנבנית.

אני בדעה ששימור ושילוב מכלול ממצאים שכאלו בשכונות החדשות יוסיפו רבות לשכונה ולתושביה ויתרמו נופך אסתטי, נופי וערכי לכל שכונה בהם יישמרו וישולבו. שילוב ממצאים שכאלו בפארקים הציבוריים שבשכונה, בחצרות מוסדות חינוך וציבור, ואפילו העתקתם למקומות ייעודיים, יוסיפו נדבך חשוב של שימור מורשת המקום, ולדעתי תושבי השכונה ייהנו ממצאים אלו הנותנים "ערך מוסף" ועדות ל"עבר היסטורי" לשכונתם, היכולים לשמש כאתרי תיירות לבאים בשעריה.

אך דא עקא: לדעתי שימור פריט בודד לעתים "הולך לאיבוד" ולא מומלץ תמיד לשמר, אך שמירת מכלול של ממצאים המספרים "סיפור" על מי שגר כאן קודם, על מי שעבד בחקלאות כאן בעבר, מאפשר הצצה על פעילותו של האדם בעבר במודיעין.

לכן פניתי לקהילת הארכיאולוגים בישראל וגם לחברי ברשות העתיקות ובמועצה לשימור אתרים ובקרוב לחברי הכנסת (לחוקק חוק חדש בנדון) ולסייע בכל דרך לשמר ממצאים שכאלו ולשילובם של מכלולים בעלי חשיבות תרבותית-נופית-היסטורית בתכנון של השכונה, גם אם כבר בוצע תכנון מפורט. אובדן מכלולי ממצאים שכאלו ימחקו באחת את העבר והמורשת של השכונה, וחבל.

 

לדוגמא: בשכונת "נופים" הנבנית בימים אלו במודיעין,

אני מציע שימור אבני נארי וקירטון שנחצבו בשטח וסודרו בצורת "משולשי פיצה" אשר מיועדים לכבשני הסיד שבסמוך. אזכיר שיש עדויות שחלק מכבשני הסיד הרבים שבמודיעין (מינינו מעל ל-40 כבשני סיד בתחום העיר רובם בנחל ענבה) שימשו לבניית לוד ורמלה וגם כנראה לבניית "אחוזת בית" הלוא היא תל-אביב בימיה הראשונים! חובה לטעמי לשמר גם חלק מהכבשנים וגם לשמור את מחצבות האבנים ו"משולשי האבנים" שנחצבו למטרת הפיכתם לסיד.

כאן ניתן "לספר סיפור" על תעשיית הבנייה במודיעין הקדומה, ושכונת "נופים" "תרוויח" אתר ומתקנים שיוסיפו נדבך היסטורי לשכונה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות