חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

משרתם של שני אדונים

 

האם ראש העיר צריך לחשוב כל בוקר איך לשמור על מחירי הדירות הגבוהים בעיר, דבר שישרת את האוכלוסייה המבוססת שמחזיקה נכסים יקרי ערך, או להיפך, עליו לתכנן איך להוריד את המחירים לטובת הזוגות הצעירים

 

בעיתון גלובס מתפרסמת היום (יום ג’) כתבה מאת יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס תחת הכותרת "כך אפשר להרחיב את היצע הדיור ולהוזילו משמעותית".

ביבס מפרט בכתבה מספר דרכים להוזלת מחירי הדיור. בין היתר הוא מזכיר את הסכמי הגג שנחתמו במספר ערים בישראל, פרויקטים של התחדשות עירונית, ושיפוץ שכונות באמצעות תמ"א 38 ופינוי בינוי.

"רק באמצעות הרשויות המקומיות אפשר להרחיב את היצע הדיור למגורים ולהוזילו משמעותית. ראשי הרשויות מחויבים יותר מתמיד למציאת פתרונות דיור וזו השעה לפעול בדחיפות לטובת קידום אחת הסוגיות החשובות ביותר על סדר יומה של מדינת ישראל", מסכם ביבס את כתבתו.

אולם למטבע הזה יש שני צדדים. כמובן שהדילמה היא כללית ולא ספציפית למודיעין. מדובר על היצע וביקוש: מצד אחד, המחסור בנדל"ן היא אזלת יד חמורה הדורשת את תיקונה. מצד שני, אין ספק שראש עיר נמדד, בין היתר, במחירי הנדל"ן בעיר שלו. מאיר ניצן, ראש עיריית ראשון לציון לשעבר טען בזמנו, שחלק חשוב מתפקיד ראש העיר זה להעלות את ערך הנדל"ן של תושביו.

מה צריכה להיות מדיניותו של ראש העיר כדי לרצות את התושבים בכל מה שקשור למחירי הדירות בעיר: האם ראש העיר צריך להתערב בשוק החופשי של הדירות כדי להוזיל את מחירי השוק, או שעליו ליצור מצב של עודף ביקוש על פני היצע בכדי לשמר את המחירים הגבוהים ביותר האפשריים? האם אנחנו רוצים כאן עיר מזדקנת לעשירים בלבד או עיר של זוגות צעירים ומעמד ביניים אשר בה כמעט כל אחד יכול לרכוש דירה במחיר סביר כפי שהיה בתחילת דרכה של העיר? האם יש לנו עניין כתושבי מודיעין, המחזיקים כבר בנכסים בעיר, שייעשה משהו כדי שמחירי הדירות ירדו?

חבר מועצה לשעבר מציין: "ידוע לכל שהנכס היקר ביותר של תושב במדינת ישראל הוא ביתו הפרטי ולכן לכל אחד מאתנו התושבים הנושא מאוד חשוב. מעבר לעלות הבית הפרטי ברור לחלוטין שתושבים ירצו להגיע לכאן רק אם העיר טובה להם ומתאימה למגורים נאותים. כל זה מצביע על איכות והמדידה של התוצאה הזו באה לידי ביטוי בערך הדירות. מן המפורסמות הוא שראש עיר נבחן בערך הדירות בסוף הקדנציה לעומת ערכן בתחילתה. ערך הדירות במודיעין נמדד גם בהתאם לרמת השירותים שהעיר מעניקה ומאחר ומדובר בעיר חדשה יש לכך משמעות רבה. אמנם זה לא סוציאליסטי, אך אני אישית מעדיף מחירי נדל"ן ממוצעים ומעלה. חייבים להחזיק רמת מחירים גבוהה יחסית, אחרת העיר תהייה מוצפת במקרים סוציאליים, אשר אמנם צריך לעזור להם, אבל אני לא בטוח שמודיעין מסוגלת לכך. לכן צריך לפנות למעמד בינוני ומעלה ולא לחתך נמוך מדי".

כיצד, אם כן, יכול ראש העיר להשביע בו זמנית את רצונם הן של השכבות הנמוכות והזוגות הצעירים והן של השכבות המבוססות המחזיקות כבר שנים בנכסים יקרי ערך? כנראה שרק לאלוהים הפתרונים.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות