חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

תושבי רעות ב’. בדרך לבית המשפט

 

בכנס חירום שנערך אתמול (ב’) בערב בפארק המים שברעות, הוצג בפני תושבי רעות ב’ שהגיעו אליו, דו"ח מצב התנהלות הדיונים מול מינהל מקרקעי ישראל בעניין זכויות הבניה והתשלומים הנלווים לכך של התושבים. בשורה התחתונה: כל הניסיונות להידברות- נכשלו! הגיעה העת לתביעה משפטית. תושבי רעות ב’ ייפו את כוחם של 4 נציגים לצאת למאבק על זכויות הבניה שלהם (ועל אגו, כבוד ופוליטיקה- נדבר בהזדמנות אחרת)

 

תושבי רעות-ב’ ייפו אתמול (ב’) בערב את כוחם של 4 נציגים מטעמם, להמשיך ולהיאבק מול מנהל מקרקעי ישראל, על זכויות הבניה שלהם.

בכנס וולונטרי, שיזמה קבוצת תושבים מרעות א’ ורעות ב’, הוצג דו"ח מצב המאבק שנערך עד כה בנושא זכויות הבניה של תושבי רעות ב’ מול ממ"י. לכנס הגיעו כ-150-200 מתושבי רעות ב’. במהלך הערב חתמו הנכחים על ייפוי כוח לארבעה מנתושבים להמשיך ולנהל את המאבק על זכויות הבניה.

הרקע בקצרה: במהלך הקמת רעות נחתמו הסכמי חכירה בין ממ"י לבין עמותת נאות רעות שהיתה המקים הרשמי של הפרוייקט. תושבי רעות א’ שהיו הראשונים לעלות על הקרקע, חתמו מול המינהל הסכם שבמסגרתו שילמו עבור מלוא זכויותיהם בקרקע ובבניה.

מאידך, לקראת הקמת רעות ב’, קבע המינהל שמאות קרקע חדשה. במסגרתה נדרשו התושבים החדשים לשלם פי-7 (!!) יותר מאשר תושבי רעות א’. מכיוון שתשלומים אלה הפכו את הפרוייקט לבעייתי ויקר משמעותית, נמצא פתרון שבמסגרתו נק’בע כי התשלום יבוצע עפ"י שטח הבניה בפועל! ולא עפ"י שטח הבניה המכסימאלי המותר.

עם זאת, מסתבר, שעפ"י חוקי הבניה שהיו באותה העת, מי ששילם עבור 80 או 100 מטרים בנויים, רוכש בכך זכות בניה מחולטת ל-160 מ"ר. אולם שנים אח"כ, המינהל התעלם במפגיע מהחוק שהיה באותה העת, ודרש מכל מי שהגיש בקשות להיתר בניה נוספת (ברעות ב’), סכומים עפ"י תחשיב של הבניה בפועל. וכך, מי שבנה והרחיב את ביתו ל-180 מ"ר, נדרש לשלם עבור השבחה שחישובה מתחיל בכ-130 מ"ר (כלומר עבור כ-50 מ"ר) ולא עבור 20 מ"ר בלבד שהם מעבר ל-160 מ"ר שעבורם לכאורה שילם והיה זכאי להוסיף ללא תשלום.

במהלך ההתדיינות רבת השנים מול ממ"י צצו ועלו נתונים חדשים ומסמכים חדשים שמחזקים עוד יותר את הטיעון בדבר קיפוח ואטימות של ממ"י מול תושבי רעות ב’. זאת ועוד, חשיפתם וגילויים של מסמכים שמצביעים על זכויות בניה ברעות ב’ שמגיעות אפילו להיתר וזכויות ל-180 מ"ר תוספת בניה, ללא תשלומי השבחה, לצד הצלחה בבית המשפט של קבוצת תושבי רעות ב’ שתבעו את ממ"י להשבת כספים עודפים שנגבו מהם במהלך בניית בתיהם, (כזכור- ההפרש עד או מעל 160 מ"ר), עודדו את התושבים להמשיך במאבקם.

במהלך הערב העריכו הדוברים, ובהם עמיקם אורן, שהיה בשעתו ראש מינהלת ההקמה של רעות, כי מדובר בסכומי כסף אדירים העשויים להגיע במינימום ל-100 מיליון ₪ ובתחשיב המכסימאלי ל-150 מיליוני שקלים. ההנחה שעלתה היא כי לאור סכומי העתק הללו כבולות ידיו של המינהל מלהביא את הנושא לכלל הסכם וסיום בעיקר בשל הצורך לקבל את אישורו של משרד האוצר.

יש לציין כי תושבי רעות ב’ אינם יחידים במעמד זה מול המינהל: מסתבר כי תושבי בישובים מתן, לפיד, וגם הפרוייקט בראש העין, נתונים באותו מילכוד במדוייק. כעת, מסתבר שמדובר בסכומים שעשויים להגיע יחד לכ-400 מיליון שקלים ואולי אף יותר.

ניסיונות לפתרון הבעיה של ראש העיר חיים ביבס, כמו גם הידברויות ישירות מול גורמים בכירים במינהל מקרקעי ישראל, ובראשם מי שעומד כיום בראש המינהל מר ירון ביבי, הגיעו לאחרונה למבוי סתום. כל מי שעסק בנושא בניסיונות לקדמו הגיע למסקנה אחת: "הפתרון מצוי רק בבית המשפט! אין דרך אחרת".

סביב המשך הטיפול מתגלעות בעיות. הן של מימון, הן של זיהוי המטפל העתידי, עורכי דין, וגם לא מעט ענייני אגו, כבוד ופוליטיקה מקומית. אבל בעניינים אלה- לא אטפל בכתבה זו.

המשך יבוא.....

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות