חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

התקציב - גדל. הגרעון - שיחכה!

 

לתקציב 2009 שאושר ביום רביעי בערב יש אמירה מרכזית אחת: ראש העיר, חיים ביבס, מתכוון לעמוד בהתחייבויותיו לציבור ולתומכיו, אחת לאחת. המסר המרכזי: הגרעון אינו חזות הכול. צמצומו, יהיה על חשבון הציבור והוא יכול להמתין לימים טובים יותר. ומי המרוויח העיקרי?!

 

תקציב עיריית מודיעין לשנת 2009 אושר ביום רביעי בערב פה אחד. התקציב אושר בישיבה מיוחדת של מועצת העיר. מהישיבה נעדרו חברי המועצה: אמנון מרחב, שהודיע שהיעדרותו היא מחאתית. חיים מרציאנו וגלעד אולשטיין.

התקציב המאושר עומד על 313.615 מיליון שקל. ביחס לתקציב 2008 מדובר בתוספת תקציבית של כ-13.3 אחוזים שהם כ-36.7 מיליון שקלים.

בדבריו קודם ההצבעה על התקציב, אמר ראש העיר חיים ביבס כי אין בכוונתו לייעד מתקציב השנה הזו לפחות, כספים לכיסוי גירעונות העירייה. "התחייבתי לחזק את פיתוחה של העיר ודחיית החזרי הגירעון כרגע מחזקת את הטיפול בעיר ופיתוחה, הקצאת כספים להחזר גירעונות במצב הקיים כמוהו כ’חניקת’ התושבים", אמר ביבס.

עפ"י התכנית, צפויות ההכנסות מארנונה לעלות בשנה הקרובה בכ-12 אחוזים (15.2 מיליון). בהכנסות עצמיות נוספות הצפי הוא דווקא לירידה בהכנסות בסד"ג של כ-7 אחוזים הבאים לידי ביטוי בכ-9.5 מיליון שקלים.

חלקה היחסי של הארנונה (הן למגורים והן ארנונת עסקים) מכלל ההכנסות העצמיות של העירייה, הוא כ- 70 אחוז ועומד על כ-142.5 מיליון שקלים. ההכנסות מארנונה מהוות כ-42.7 אחוז מהתקציב הכולל.

מתוך כלל הסיוע הממשלתי לתקציב עיריית מודיעין, הנתח של משרד החינוך הוא הגבוה ביותר ויהיה בשנת 2009 כ-89.5 מיליון שקל. תוספת של כ-16.7 אחוז (11.35 מיליון ₪) ביחס לשנה שעברה. סך הסיוע הממשלתי לתקציב עיריית מודיעין יעמוד השנה על כ-110 מיליון ₪- תוספת של כ- 13 אחוז ביחס לשנת 2008. סך הסיוע הממשלתי השנה מהווה כ-31.5 אחוז מכלל התקציב העירוני.

בבחינת היעדים התפעוליים העיקריים אליהם יופנה הכסף הזה נזכיר רק חלק קטן מהם: ראשית, שכר: 121.65 מיליון ₪ יוצאו תחת הסעיף הזה. מתוכם 85.64 מיליון יופנה כשכר למורים ותרבות (70.4 אחוז). שכר עובדי העירייה השונים הוא 31.7 מיליון שקלים שהם כ-26 אחוז מכלל ההוצאות לשכר. שאר 4 האחוזים הנותרים שהם כ-4.33 מיליון שקל, יופנו לשכר לרווחה.

חוזה פינוי האשפה העירוני יסתכם השנה ב-12.250 מיליון ₪. טיאוט ונקיון- כ-9 מיליון. אחזקה וגינון- כ-8 מיליון. אבטחת העיר-6.65 מיליון. מים- 5.5 מיליון. ייעוץ קבלני חיצוני לאגפי העירייה השונים, כ-5 מיליון. תשתיות ותחבורה-4.5 מיליון. השתתפות באיגודי ערים, ביוב וניקוז-3.2 מיליון. רכב ליסינג-2.86 מליון. וכו’ וכו’. סך הסכום המיועד לפעולות שונות של העירייה יעמוד על כ-95 מיליון ₪.

לעיריית מודיעין גם חובות לבנקים אותם יש לפרוע. החוב הכולל ממלוות של העירייה עומד השנה על כ-55.88 מיליון ₪. עליה של כ-15.25 מיליון ₪ ביחס לחוב המלוות והמימון העירוני בשנה שעברה.

למרות שההצבעה על התקציב עברה ללא התנגדויות. מאבקים לא קלים נערכו מאחורי הקלעים. לחצים ועימותים היו במהלך השבועיים החולפים במסדרונות העירייה. סיפורו האמיתי של התקציב השנתי אינו מופיע בספר הטיוטה הרשמי והמסודר אותו הפיקה גזברות העירייה ושחולק, פורסם ונדון.

לקראת אישורו הסופי של התקציב צפויים לעבור בו שינויים בסד"ג של כ-1.8 מיליון ₪. זהו למעשה "מערך ההסדרים" הפרטי של עיריית מודיעין ונכללים בו כל הכספים אותם מעוניינים כל אחד ואחד מחברי המועצה להעביר לסקטורים ולנושאים עליהם הם מופקדים או שיש להם אינטרסים לקדמם. אם יתקבלו כל ההסתייגויות יעמוד התקציב הסופי על כ-315.41 מיליון שקלים.

למרות שהנושא כמעט ולא עלה בדיון עצמו, נראה שהמרוויח העיקרי והגדול ביותר מהתקציב של 2009, זו מנהלת רובע מכבים-רעות. מסיבות פרוצדורליות לא ניתן היה להציג בפירוט את הכספים שיופנו לתפעול ופעולות הרובע. אולם כספים אלה קיימים בתוך כל אחד מסעיפי המשנה המפורטים של התקציב העירוני. למעשה, זו השנה הראשונה בה מינהלת הרובע הופכת לעובדה קיימת, פעילה ובעלת יכולות ביצועיות.

למרות חוסר האהדה הציבורי המופגן במודיעין להסדרי מועצת הרובע עם ראש העיר הנכנס, הסדרים שממומשים לראשונה בקדנציה הזו, למרות שעצם קיומו החוקי של הרובע הוסדר כבר לפני כשנתיים, אולם מוסמס דה-פקטו עד כה, יש בו יתרונות רבים לכל הצדדים.

תושבי מכבים ורעות יכולים להיות מרוצים! הפעם, ההצבעה הקבוצתית שלהם מתחילה לשאת פרי. אחרי שנים של תסכול מתוצאות הצבעתם בסיבוב הקודם, הלחץ הציבורי על נציגיהם להתאחד ולהפסיק להתקוטט, הניב פירות. מנדט נוסף במועצה, היה ריאלי, אילו הגיעו יותר לקלפי. ואז, המספרים בתקציב 2009 היו עוד יותר מובהקים.

בסופו של דבר התשלום ששילם ראש העיר החדש עבור תמיכתם החד משמעית של נציגי הרובע מכבים-רעות, הוא זניח לעומת הצרות הקואליציוניות שיכלו לבוא לפתחו והשקט הרב- שנתי אותו הביאו עימם. בנוסף, הן מכבים והן רעות יושבות כיום כולן על תקציבי השיקום והפיתוח העירוניים. כאן אי אפשר לשלוח אצבע אל משרד השיכון. והתשתיות שם- מתפוררות וידרשו בעתיד הקרוב השקעות. "כאב ראש" שירד מראש העיר ויטופל בלעדית על ידי מינהלת הרובע. גם זה משהו!

לזכותו של ראש העיר, חיים ביבס, ניתן לומר שתקציב 2009 משקף נאמנה את התחייבויותיו לציבור הבוחרים בעיר ולתומכיו הפוליטיים על גווניהם השונים, כפי שעלו במהלך מערכת הבחירות האחרונה.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות