חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

התחזית העגומה: חינוך פרטי בתיכונים בעיר

 

אחוזי גביה נמוכים בתיכונים במודיעין לתוכנית מימון שעות חובה בשיטת ’שקל מול שקל’. משרד החינוך הורה לתיכונים להפסיק לגבות את הכספים מההורים. לאור הקיצוץ הנוסף הצפוי בשנה הבאה עולה החשש כי במודיעין יתפתח חינוך על יסודי פרטי בו יעברו את הבגרויות התלמידים שהוריהם מסוגלים לשלם

 

השנה נפתחה בתיכונים במודיעין לראשונה תוכנית ’שקל מול שקל’ בה מממנים ההורים והעירייה יחדיו את תגבור שעות החובה שקיצץ משרד החינוך. התוכנית שהצליחה במשך השנים בתיכון מכבים רעות מסתמנת ככישלון חרוץ במודיעין. לקראת סיום השנה נעים אחוזי הגביה בתיכונים במודיעין בין 50 ל-60 אחוז בלבד דבר שמעמיד בספק את המשך התוכנית בשנת הלימודים הבאה.

לקשיים בגביית התשלום מההורים במודיעין התווספה מכה נוספת החודש כשמשרד החינוך הורה למנהלות התיכונים כי נאסרת עליהם גביית התשלום שעומד על כ-250 שקל לשנה לתלמיד. הוראה זו בנוסף לקשיים בגביה תאלץ ככל הנראה את העירייה לממן מכיסה גם את השקלים שההורים סרבו לשלם.

מדובר במימון לתגבור שעות חובה כמו אנגלית ומתמטיקה, שעות המקוצצות באופן קבוע מדי שנה על ידי משרד החינוך. בספטמבר הקרוב צפוי קיצוץ נוסף בגובה 1.5 אחוז משעות ההוראה מה שיצריך יותר שעות במימון ההורים והעירייה אולם לאור אחוזי הגביה הנמוכים במודיעין והצורך ביצירת מנגנון גבייה חוץ בית ספרי לא ברור אם התוכנית תמשך בשנה הבאה.

הורים מודאגים טוענים כי בשנת הלימודים הבאה עלול להיווצר מצב בו תיכון מכבים רעות שהרגיל את ההורים כבר לפני שנים לתוכנית ’שקל מול שקל’ ימשיך לגבות כספים ולתלמידים תהיה מכסת שעות גבוהה לעומת מודיעין בה ההורים מסרבים לשלם והתלמידים ילמדו פחות שעות. "מודיעין תמצא את עצמה מהר מאוד מפתחת מערכת חינוך פרטית על יסודית", אומר הורה מודאג, "זה מצב שהנהגת ההורים חייבת לטפל בו מיידית". הדברים נאמרים כעת מאחר ועד סוף החודש חייבות מנהלות התיכונים להכין את תוכנית העבודה לשנת הלימודים הבאה שכוללת הן את שעות ההוראה והן את מספר המורים.

בנוסף טוענים הורים ששילמו עבור שעות התגבור כי הם בעצם מממנים את התלמידים שהוריהם מסרבים לשלם או לא יכולים לשלם. בהקשר זה נציין כי לא כל הורה שנקלע למצוקה כספית פונה לוועדת הנחות או למחלקת רווחה שכן הקריטריון העיקרי לקבלת עזרה בתשלומים תלוי בהכנסת המשפחה וישנן משפחות שהכנסתן גבוהה אולם הן נמצאות בקשיים כלכליים המונעים מהם לשלם או לקבל הנחות.

נציין כי שיטת ’שקל מול שקל’ שהחלה במועצת מכבים רעות לשעבר הונהגה השנה במודיעין בהסכמת הנהגת ההורים. כאמור לאור הקשיים בגבייה בעיר ולאור הקיצוץ הנוסף הצפוי בשעות פנינו לדוברות העירייה לברר מי יממן את חלקם של ההורים שלא שילמו. על כך השיבו מהדוברות: "כל השעות שתוכננו להילמד השנה בתוכנית שקל מול שקל נלמדות".

האם ייתכן מצב שלאור אחוזי הגביה הנמוכים בשנת הלימודים הבאה יהיו תיכונים בהם יתוגברו שעות החובה כי ההורים משלמים ולעומתם תיכונים בהם התלמידים ילמדו פחות שעות השיבו מהדוברות: "אנו מקווים כי תחזיות הנהגות ההורים תתממשנה, אחוז הגביה יגדל ולא יהיה צורך לבטל שעות תגבור".

עוד מסרו מדוברות העירייה: "בשנת הלימודים הנוכחית, מתבצעים כל תשלומי שקל מול שקל בכל בתי הספר העל יסודיים, כפי שהתחייבה העירייה, וכל השעות שהובטחו מוקצות לבתי הספר. סך הכל, מוקצות ברחבי מודיעין 658 שעות שנתיות לתגבור בבתי הספר העל יסודיים".

לשאלתנו האם ישנם תיכונים שקיבלו השנה יותר שעות מאחרים השיבו מדוברות העירייה: "מספר השעות המוקצות לכל בית ספר, נקבע על פי קריטריונים רבים וביניהם: מספר התלמידים, אופי בית הספר (צומח או ותיק), כיתות ייעודיות, מגמות ייחודיות ועוד."

על הוראת משרד החינוך שהגיעה החודש האוסרת על מנהלות בתי הספר לגבות את חלקם של ההורים השיבו מדוברות העירייה: "בעקבות הערה של משרד החינוך על איסור לימודי מקצועות החובה במסגרת שיעורי התל"ן, יצטרכו בתי הספר להיערך בהתאם לקראת שנת הלימודים תשס"ז, ובליווי מינהל החינוך, לחפש אחר המנגנון המתאים לאפשר תגבור לימודי, במסגרת הוראות משרד החינוך".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות