חיפוש

 

 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

הורות לתינוק בשנת חייו הראשונה

 

מזל טוב! נולדו לכם תינוק או תינוקת מתוקים. אם זה ילד ראשון, אז יחד עם התינוק נולדתם גם אתם כהורים. על אף שהגדרת התפקיד החדש שלכם מגיעה אוטומטית, הידע והחוכמה הנדרשים לגידול תינוק, אינם אוטומטיים כלל. במאמר הזה אדבר על מה שיעסיק את תינוקכם בשנתו הראשונה ואתן רעיונות והצעות להתמודדות עם האתגרים העומדים בפני כל הורה (טרי או לא).  

 

הורות לתינוק בשנת חייו הראשונה

כל תינוק מיוחד בקצב ההתפתחות שלו

בשנה הראשונה לחייו, מתרחש אצל התינוק תהליך התפתחות הכולל שינויים רבים, שינויים פיזיים, קוגניטיביים, מוטוריים, שפתיים ורגשיים. ההתפתחות הינה תהליך המשכי שקצבו משתנה מתינוק לתינוק, לכן – לא מומלץ לערוך השוואות, כל תינוק והקצב שלו. ההתפתחות קשורה לבשלות המח ושאר מערכות גופו של התינוק.

וזה הטיפ הראשון שלי אליכם – לעולם אל תעמידו את תינוקכם בהשוואה לאחרים, והכי חשוב, אל תעמידו את ההורות שלכם בהשוואה להורים אחרים סביבכם. כל תינוק שונה בקצב שלו וכל הורה בוחר לעצמו התנהלות שתואמת לאופיו, יכולותיו, השקפת עולמו ההורית כפי שהיא מתגבשת. גם אם הדרך בה תבחרו תהיה שונה מהדרך בה בחרו הורים אחרים, זה לא עושה אתכם הורים פחות טובים, אלא רק הורים מודעים, וזה מעולה. כי הורות במיטבה אינה מושלמת – אך היא תמיד שלמה.

נחזור לתינוק המתוק שלכם…

אמנם התינוק נולד עם כל המערכות בגופו אך הן עדיין אינן בשלות עם לידתו, ויעברו תהליך התפתחות במהלך השנה הראשונה. בחודשים הראשונים לחייו התינוק מופעל ע”י רפלקסים שונים אשר מגינים עליו. במהלך השנה הראשונה – רובם ייעלמו ויהפכו לתנועה רצונית ומכוונת מטרה.

במהלך שנת החיים הראשונה ישנם שלבי התפתחות מוטורית שונים כגון זחילה על הגחון, זחילה על 6, זחילה על 4, ישיבה, עמידה, ולעיתים גם הליכה. ישנם ילדים שמדלגים על חלק מהשלבים ואנו “גאים” בהם, אך חשוב לבדוק מדוע הם מדלגים, האם יש לכך סיבה פיזיולוגית, שכן הרבה פעמים דילוג על שלבים פוגע בהליכה ו/או ריצה בשלבים מאוחרים יותר.

התינוק לא נולד עם ידע אלא עם יכולת ללמוד. הסביבה היא זאת המאפשרת לו את ההזדמנות ללמוד. ככל שאנו ההורים נספק לתינוקנו סביבה התפתחותית נכונה, מסקרנת ומאתגרת, כך יוכל התינוק לפתח טוב יותר את יכולותיו.

גם הורה חדש נולד

חשוב לזכור, כי במהלך השנה הזאת גם אנחנו ההורים צריכים להסתגל לסטטוס החדש, במיוחד אם מדובר בהצטרפות תינוק ראשון למשפחה אך לא פחות חשוב וקל, אם מדובר בהצטרפות של תינוק נוסף למשפחה.

אנחנו צריכים לתת לעצמינו את הזמן להתרגל ולהסתגל לשינוי, שכן זהו שינוי מהותי מקצה לקצה. חשוב מאוד לא לוותר על השיח פנימי שלנו עם עצמנו, להבין איפה אנחנו עומדים ביחס לסיטואציה כזו או אחרת, ברגע שנהיה ברורים לעצמנו נוכל להיות ברורים גם לילדנו, ולהעביר את המסר הנכון. וזהו גם התהליך הנכון בו תתגבש תפיסת ההורות שלכם, תמיד בחנו כל סוגיה קודם כל פנימה, הבהירו לעצמכם מה עומד מבחינתכם על הפרק ומה תפיסת עולמכם בנושא, ורק אז צאו החוצה לבחון הורים אחרים או לפנות לייעוץ.

ככה זה כשיש שניים

לא פחות חשוב לזכור, להבין ולקבל את הדו שיח הזוגי. מדובר בזוג הורים שלשניהם החוויה הינה חוויה חדשה, מרגשת, ומאתגרת כאחד, וזה ברור וזה בסדר שלכל אחד מהצדדים תהיה הדיעה שלו, הגבולות שלו, הרצונות שלו. אבל צריך למצוא את השביל הנכון המשלב בין שני העולמות, להבין אותו, לקבל אותו וכך נוכל גם להעביר אותו הלאה לילדינו.

כאמא, וכמדריכת הורים, אני הראשונה שאומר לכם לסמוך על האינטואיציה שלכם, אולם אני גם הראשונה שתאמר לכם, שבמידה ואתם נתקלים בסיטואציה חוזרת ואתם מרגישים כי אין לכם את הכלים להתמודד איתה, על אחת כמה וכמה אם היא גורמת לחילוקי דעות עם בן / בת הזוג, ובינתיים, התינוק/ת מקבע את ההרגלים – דעו שכדאי לפנות לעזרה. ברוב המקרים מדובר בניואנסים קטנים שיכולים להפוך את הסיטואציה לקלה יותר להתמודדות.

יש לכם עוד שאלות למעין אטיה הדרכת הורים ויעוץ שינה? כנסו!

054-2182170  בקרו באתר שלי

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות