חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מהי משמעותו של ספר תהילים?

 

ספר תהילים זהו לקט מזמורים, המופיעים יחדיו בחלקו האחרון של התנ”ך, ”הכתובים”. בניגוד לחלק השני, ”הנביאים”, בו כתובות נבואות מהקב”ה לאדם, בחלק ה”כתובים” ישנן תפילות מהאדם אל הקב”ה

 

מהו ספר תהילים?

ספר תהילים זהו לקט מזמורים, המופיעים יחדיו בחלקו האחרון של התנ"ך, "הכתובים". בניגוד לחלק השני, "הנביאים", בו כתובות נבואות מהקב"ה לאדם, בחלק ה"כתובים" ישנן תפילות מהאדם אל הקב"ה. ישנם הנוהגים לקרוא חלקים ממנו מידי יום, ורבים מהיהודים קוראים פרקי תהילים בעת צרה ובראש השנה לקראת יום הדין. ישנם ספרי תהילים רבים המודפסים עם פירושים שונים ומגוונים, וניתן למצוא את הכתוב בו אף באתרי אינטרנט ובאפליקציות.

מי כתב את ספר תהילים?

ספר תהילים נכתב לפני אלפי שנים על ידי דוד המלך. ישנה מחלוקת האם הספר נכתב בנבואה, והאם הוא נכתב כולו על ידי דוד או שהוא לקט הכולל מזמורים שנכתבו על ידי כותבים נוספים. הספר מורכב מ150 מזמורים שונים, כ100 מתוכם משויכים לכותבים ספציפיים. 73 מזמורים משויכים לדוד, 12 מזמורים לאסף, 11 מזמורים לבני קורח, שני מזמורים לשלמה, מזמור אחד למשה ואחד לאיתן האזרחי – ככל הנראה, אברהם אבינו. 50 מזמורים אינם משויכים לאדם ספציפי שכתב אותם או שהמזמור נכתב עליו.

איך מחולק ספר התהילים?

על אף שכיום ישנם 150 מזמורים בתהילים שכל אחד מהם עומד בפני עצמו, ככל הנראה ישנם מספר מזמורים שהיו מחוברים בעבר ובמשך השנים הופרדו. השערות רבות הועלו כדי לענות על השאלה מדוע הופרדו פרקים אלו. לפי המסורת, הספר מחולק לחמישה ספרים שונים שכל אחד מהם מסתיים בסיומות דומות, בפסוק הכולל "ברוך ה’", "הללויה" או "אמן ואמן". בספר ישנם 2,527 פסוקים.

המזמורים בספר תהילים משקפים קשת רחבה של סיטואציות, ומביעים רגשות רבים. המזמורים מדברים על הודיה, הלל ושבח לה’ מצד אחד, ועל קושי, צרות ופנייה לעזרה אלוקית מצד שני.

קריאת תהילים כיום

ספר תהילים הוא ספר הנקרא בפי רבים מיהודי העולם, ואף רבים מכירים מזמורים ממנו בעל פה. בעת חולי או צרה, נוהגים לחלק פרקי תהילים לציבור ולסיים יחד לקרוא ספרי תהילים לרפואת החולה או לעילוי נשמתו של נפטר.

חלוקה ידועה של הספר מחלקת אותו לשבעת ימי השבוע, ורבים קוראים מידי יום את החלק השייך לאותו היום. ישנה חלוקה נוספת, המחלקת אותו לשלושים יום, וכך בכל יום נקרא החלק המתאים לתאריך. חלוקת הספר לחודש ימים גורמת לכך שהקריאה היומית של הספר תהיה קצרה יותר. כך, כל אחד בוחר את החלוקה המתאימה לו.

לספר יוחסו סגולות צרות והוא נחשב, בשונה משאר ספרי התנ"ך והוקדש, כספר תפילות. בהוצאות רבות הוענקה לכל מזמור כותרת המכריזה על הסגולה המיוחדת שהוא נושא עימו כדי להכווין את הזקוקים לתפילה בנושא ספציפי אל הפרק המתאים לתפילה עבורם. מנהג יהודי עדות המזרח להשלים קריאתו של הספר בימי ראש השנה כדי לסייע בכפרה שבחודש תשרי. לקריאה מהירה של תהילים.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות