טנגו מס הכנסה
בשלב כלשהו בחייכם העסקיים תצטרכו לעבור ביקורת של פקידי השומה. רו"ח ברוך גרוסמן מציע כאן כמה טיפים איך לצלוח את הביקורת בשלום ולהפוך אותה לפחות טראומטית
כולנו מכירים את האמרה "עדיף להיות חכם מאשר צודק", לא מדובר בזהירות בכבישים אלא בזהירות בביקורת ניהול ספרים של מס הכנסה. כל אחד מבעלי העסקים זוכה בחייו לביקור של עובדי מס הכנסה הבודקים האם הוא מנהל את הספרים כנדרש.
הוראות ניהול הספרים הינן מורכבות וייחודיות לסוגי עסקים שונים. אי עמידה בהם תגרום לדיווח על-ידי אותם מבקרי מס הכנסה על ליקוי ואף לפסילת הספרים. מבלי לפרט את כל ההשלכות נציין, כי קביעת ספרים לא קבילים גוררת אוטומטית תשלום מס שולי גבוה יותר וזה עוד לפני דיון שומות, שצפוי לאותו בעל עסק לאחר שיגיש את הדוח השנתי. המס הנוסף שבעל העסק עלול לשלם כתוצאה מכך יסתכם באלפי או לעיתים בעשרות אלפי שקלים.
מכיוון שבתקופת מיתון כולם מהדקים חגורה ומחפשים איך להגדיל הכנסות, פקידי המס מתמודדים עם בעיה זהה. פקידי השומה צריכים לעמוד ביעדי גביית מיסים וכתוצאה מכך הביקורות ודיוני השומות הופכים להיות לתכופים יותר. במיוחד עכשיו כדאי להיות חכמים, לכן כחלק מהנושאים להתמודדות עם המיתון וודאו עם רואה החשבון או יועץ המס שלכם, כי הנכם עומדים בכל הדרישות לניהול ספרים.
הליקויים הנפוצים הם: •במשפחתון, צהרון וגן - אי ניהול ספר תלמידים כרוך •טכנאי מחשבים - אי הוצאת הזמנת שרות לתיקון מחשב ו/או לקריאת שרות אצל לקוח
•יועץ - אי ניהול הסכמי התקשרות עם לקוחות •עורך דין - אי ניהול כרטיס לקוח
•שיפוצניק ומבצע תיקונים בבניינים - אי ניהול יומן עבודה •מתווכי מקרקעין - אי ניהול ספר עסקאות •בעל מוסך - אי ניהול יומן עבודה
זכרו כי גם אם לכאורה נמצא ליקוי בניהול הספרים, יש לכם זכות לבקש שימוע אצל פקיד השומה כדי להעלות את טיעוניכם לפני רישום הליקוי ו/או פסילת הספרים. במקרים רבים נמצא כי הטיעונים בשימוע הביאו לביטול רוע הגזירה, לכן אל תמהרו לוותר מראש.
המובא במאמר לעיל הינו לצרכי דיון בלבד ואין לראות בנאמר בו כמתן ייעוץ ו/או מתן חוות דעת כלשהי. יש להיוועץ עם מומחה למיסוי בטרם ביצוע פעולה כלשהי.
טיפים איך לעבור בקורת מס הכנסה בשלום
•מומלץ לבקש מרואה החשבון או יועץ המס שלכם לוודא כי אתם ממלאים אחר כל ההוראות ניהול הספרים כנדרש. בעת הביקורת אתם נמצאים לבדכם עם המבקרים ולכן עליכם לדעת מה הם בודקים.
•בעת הביקורת תהיו רגועים ואל תתעמתו עם המבקרים. המבקרים ישאלו אתכם שאלות על מהות העסק ורווחיות, מספר עובדים, סוג לקוחות, גודל העסק, אם ישנם מחסנים בשימוש העסק ועוד. •אם אינכם מבינים את השאלה אל תתביישו לקבל הסבר מן המבקרים, אם אינכם יודעים את התשובה ציינו זאת במפורש ובמקרה הצורך התקשרו לרואה החשבון שלכם.
•אין צורך במתן מידע מעבר למה שנשאלתם, יתכן ואינו רלוונטי ויתכן כי יפעל לרעתכם. •אם במהלך הביקורת נמצאה אי התאמה בקופה ומצאתם הסבר לכך מאוחר יותר, שילחו את ההסבר במכתב למס הכנסה.
•במקרה ונמצא לכאורה ליקוי, השתמשו בזכותכם לשימוע. לעיתים קרובות תוצאתו תהיה אזהרה בלבד, הפיכתו לליקוי טכני או אף ביטולו.
טיפים איך לא ליפול בפח
•הקפידו להוציא קבלה מייד עם קבלתם של כל שיק, מזומן וכרטיס אשראי. •אם הינכם משתמשים בקופה רושמת והלקוח ביקש חשבונית מס, אל תשכחו לרשום בחשבונית את מספר סרט הקופה.
•מומלץ לרשום על הצד האחורי של כל שיק את מספר הקבלה שהוצאתם, כך בבדיקה מהירה תוכלו לוודא כי אין בטעות שיק שלא הוצאה בגינו קבלה. •אם בכוונתכם להגיע למקום עסקו של הלקוח כדי לקבל תשלום, וודאו כי לקחתם עמכם את ספר הקבלות, זכרו כי עליכם להוציא קבלה מייד עם קבלת התשלום (הוצאת קבלה כשתחזרו למשרד נחשבת לליקוי).
•אם בכל זאת שכחתם את ספר הקבלות, בקשו מן הלקוח לשים את השיק במעטפה סגורה. תפתחו אותה כשתחזרו למשרד. •אל תזלזלו בניהול ספר הזמנות העבודה ו/או הזמנות שרות. פקידי המס נוהגים לבצע הצלבות בינם לבין ספרי הקבלות והחשבוניות