היערכות מערכת החינוך העירונית לשנת הלימודים תשפ”ו
ביום שלישי 1.7.25, הציגה ראש מינהל חינוך בעירייה, בתיה שוכן אורבוך בישיבת המועצה, את סיכום שנת הלימודים תשפ”ה וההיערכות לשנת הלימודים החדשה.
בישיבה הושם זרקור מיוחד על נושא השלומות (WELL BEING) של צוותי החינוך בגני הילדים. זאת בעקבות המחסור הארצי שלא פסח על העיר, בכוח אדם, הגורם לנטל רב על הצוותים. מדובר על שיתוף פעולה והעלאת מודעות לנושא בקרב קהילות ההורים. ולא פחות חשוב מכך, נעשה בשנה האחרונה תהליך עירוני נרחב לרווחת הצוותים, אשר ימשיך ביתר שאת גם בשנה הקרובה. בין היתר, מדובר על הקמת פורום עירוני לקידום שלומות בדגש על צוותי גני הילדים, , מתן מענה מיידי לתמיכה, ליווי וטיפול במקרים פרטניים, ביצוע סקר שלומות לכל צוותי החינוך, ליווי ותמיכה לגננות חדשות ועוד. בנוסף, נעשים מהלכים חינוכיים חשובים לשיפור האקלים בגנים. מודיעין מכבים רעות יצאה לפיילוט ב-12 גני ילדים שיעברו תכנית חברתית-רגשית בשם "תעצומות", ליצירת אקלים מיטבי וחיזוק החוסן הפנימי של הילדים.
תכנית נוספת מעניינת לחיזוק החוסן של בני ובנות נוער, החלה בשנה החולפת. תופעת הגירושין בקרב הורים נמצאת במגמת התרחבות והתוכנית "איפה הילד?" מעניקה מרחב בטוח לשיח וכלים להתמודדות לילדים להורים גרושים, בגילאי העל יסודי. בשנה החולפת, השתתפו בתוכנית 99 תלמידים מבתי ספר על יסודיים. התכנית הוכתרה כהצלחה עם פידבקים חיוביים המלמדים על ירידה בתחושת הבדידות, עלייה בביטחון העצמי ומתן כלים חשובים להתמודדות. תכנית זו צפויה להמשיך גם בשנה הקרובה.
וכמובן שאי אפשר לסכם את שנת הלימודים ללא התייחסות למצב המורכב בצל מלחמת חרבות ברזל, ולזירה שהתווספה לאחרונה מול איראן. השירות הפסיכולוגי החינוכי והצוותים החינוכיים סיפקו מענה רגשי חשוב עבור התלמידים וההורים. בנוסף, מחלקת ביטחון קהילתי במינהל החינוך, יצאה בתוכנית מיוחדת להעלאת המודעות לאיום האיראני בקרב בני נוער, אותם מנסים לגייס לטובת הפצת מסרים והסתה ברשתות החברתיות. מדריכי המוגנות שוחחו עם בני הנוער על הנושא הנפיץ בכלל בתי הספר העל יסודיים מכיתה ז’ ומעלה, והסבירו על דרכי הפעולה של הגורמים העוינים והסכנות הרבות לבני הנוער ולביטחון המדינה.
עוד בצל המלחמה, יצרו התלמידים אלבום שמיני להנצחת הנופלים בשיתוף עם המשפחות השכולות ובית יד לבנים, לקחו חלק בטקס נטיעות בחורשת הנופלים יחד עם המשפחות השכולות וכן השתמשו באפליקציה ייעודית לניווט בין משעולי ההנצחה לזכר החללים, שבהם למדו על המורשת והסיפור האישי שלהם.
בשנת הלימודים הקרובה, יושם דגש רב על שימוש בכלי בינה מלאכותית. בגני הילדים, יתחיל תהליך מרתק בשיתוף עם צוותי החינוך וההורים, של הטמעת כלי בינה מלאכותית לגיל הרך, אשר יוכלו לסייע באבחון מוקדם, שיפור מיומנויות של ילדים ועוד. בנוסף, בהתאם ליעדי משרד החינוך לשנת הלימודים הקרובה, יילמדו כלי בינה מלאכותית בבתי הספר באמצעות הפורטל הפדגוגי של משרד החינוך בשלל תחומי דעת עם מורה AI. במקביל לתכנית זו, כבר החל תהליך עירוני של הכשרת צוותי החינוך בכלי בינה מלאכותית, יחד עם מומחים מעולמות ההייטק שגויסו כמנטורים לתמיכה בצוותי החינוך בבתי הספר, השתלמויות במרכז פסג"ה ועוד. מדובר בתהליך ארוך, שמערכת החינוך במודיעין מכבים רעות מובילה בו ועשתה קפיצה משמעותית לעולם המתקדם של הבינה המלאכותית שמתחדשת ללא הרף.
בשנת הלימודים הקרובה תשפ"ו, יצטמצם מספר בתי הספר היסודיים, עקב הירידה במספר התלמידים בשכבות הגיל הנמוכות. כך שבשנת הלימודים הקרובה, ייפתחו 47 בתי ספר , לעומת 49 בשנה שעברה. בית הספר "אבני חן" ייסגר ותלמידיו ילמדו בבית הספר "חוט השני". בית הספר "נתיב זבולון", בית הספר הממלכתי-דתי הראשון בעיר, ייסגר ותלמידיו ילמדו בבית הספר "משואות נריה". בתי הספר הנסגרים והקולטים עברו בשנה האחרונה תהליך רגשי, חברתי וחינוכי מעמיק לקראת השנה החדשה ויתקיימו אירועי פרידה בשבועיים הקרובים.
במספר גני הילדים אין שינוי בשנה הקרובה וייפתחו 166 גנים ברחבי העיר. כמו כן, בשנת הלימודים הקרובה ילמדו במערכת החינוך העירונית 27,205 תלמידים (לעומת 27,287 תלמידים בשנה האחרונה).
בתחום הבינוי של מוסדות החינוך, צפויות להסתיים העבודות להקמת בית ספר על יסודי ממ"ד עם 24 כיתות, עד סוף אוגוסט 2025, בשכונת מורשת , מדרשת אמי"ת בנות צפויה לעבור למבנה החדש. כך גם, צפויות להסתיים באותו תאריך יעד, גם בנייתם של שישה גני ילדים בשכונה.
בית הספר לחינוך מיוחד "צלילים" לילדים על הרצף האוטיסטי, נמצא בעיצומן של העבודות והוא יכלול 18 כיתות לימוד. העבודות צפויות להסתיים בתחילת שנת 2026. בית הספר "ארץ הצבר" אשר יכלול 24 כיתות לימוד, נמצא גם הוא בעיצומן של העבודות ובנייתו צפויה להסתיים באוגוסט 2026. בית הספר "גלים", בית ספר צומח לנוער עם התמודדויות רגשיות – חברתיות, יפעל בשנה הקרובה במבנה של אחד מבתי הספר שנסגרים בעיר.