חיפוש

 

 
לדף הבית >>     כלכלה עסקים וקריירה >>

נקודות הזיכוי - מורה נבוכים

 

כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול על נקודות הזיכוי - כמה מגיע לי ומה המשמעות הכספית. אשתדל להאיר את הנושא שמעניין וחשוב לכל תושב/ת המדינה

 

בעקבות שאלה מזדמנת על "נקודות זיכוי", דבר לא עבור כול מובן מאליו... אם כי זהו בסיס החישוב של תשלום מיסים בישראל, ובעיקר זכויות המס. אז בבקשה:

נקודות זיכוי לכל תושב/ת ישראל

נקודות זיכוי (להלן נ.ז.) הן יחידות בעלות ערך כספי, המקוזזות מסכום מס הכנסה שאדם חייב בגין הכנסות בשנת המס. שווי נ.ז. ב 2021 הוא 2616 ₪, בחישוב שנתי 218ש"ח X12 חודשים .

צורת החישוב: כל הכנסה מעבודה* ("יגיעה אישית") מחויבת במס הכנסה, לפי חישוב מדורג ("מדרגות מס"). מסכום המס החייב, מופחת ערך נ.ז. המגיע לעובד. נקודות הזיכוי מצטברות, ומותאמות אישית, אך תשלום המס יכול לרדת עד אפס, ולא עד החזר/מינוס.                                                                     * אינני מתייחסת כאן להכנסות אחרות בגינן מחושב מס הכנסה.

עבור - נ.ז. למי -
בגין תושבות (בסיס) 2.25 לתושב ישראל
  2.75 לתושבת (אשה) תוספת של 1/2 נ.ז.

הבסיס:

 

 

לדוגמא: תושב ישראל המרוויח 4800 ₪ לחודש ממשכורת או עסק, חייב מס הכנסה לפי 10% כלומר 480 ₪. בניכוי 2.25 נ.ז. הוא יחויב רק ב 480-490.50=0 ₪ למס הכנסה לחודש. כלומר – הוא "מתחת לרף המס" ולא ינוכה לו מס הכנסה מהמשכורת, וזה תקין! ואשה שמשכורתה עד 5900 ₪ גם לא תשלם מס הכנסה בפועל.

שימו לב -  אם יש יותר נ.ז. מאשר חובת מס, הנקודות "מתבזבזות", וחשוב לדעת מתי ניתן להעביר ולבצע חישוב מיטבי.

עבור שכירים – זכאות לנ.ז. מובאות לידיעת המעסיק באמצעות טופס 101. אפשר (ורצוי) לבדוק את חישוב נ.ז. בתלוש המשכורת.

שכיר שמעונין לתבוע נ.ז., שלא זוכו במשכורת (כי לא דיווח, או טעה, או המעסיק לא מתייחס לנ.ז. מסוימים) יעשה זאת ע"י תביעת "החזר מס הכנסה" ויכול עד 6 שנים אחורה.

עבור עצמאי, זכאות לנ.ז. מובאת בחישוב המס השנתי, בדוח השנתי למס הכנסה. כאן הלקוח אחראי לכלול את כל נקודות הזיכוי. במקרה הצורך, ניתן לתקן דוח, אבל התקופה מוגבלת.

עבור מה מגיעות נקודות זיכוי?

הבסיס -  2.25/2.75 נקודות זיכוי לכל תושב/ת - ועוד:

עבור - נ.ז. למי -
נוער עובד 1 עד גיל 18
  בגין ילדים (בהפשטה ממש) 2.5 לשני ההורים לילד עד שנתו ה5
1 עבור ילד בגיל 6-17  (0.5 נ.ז. בשנתו ה18) להורה המקבל קצבת ילדים, עפ"ר האם.
1 להורה גרוש/פרוד/חד הורי/הורה יחיד   (ללא קשר למספר הילדים)
  במקרה של הורה יחיד (אלמנ/ה או הורה שני לא ידוע) ההורה יקבל נ.ז. של שני ההורים עד גיל 5, וישנן תמורות בגין מצבים אחרים (אימוץ, פונדקאות, ועוד)
בן זוג 1 שאינו עובד: אחד מבני הזוג הגיע לגיל פרישה ו/או עיוור/נכה
עקב גירושין 1 בגין כלכלת ילדים, או גרוש/ה נשוי/ה בשנית בגין מזונות לבן/בת זוג לשעבר
בגין ילדים בעלי צרכים מיוחדים (כולל בגירים מעל גיל 18) 2 ילד נכה או חולה (עפ"י הגדרות) או ילד שהופנה לחינוך המיוחד ע"י ועדת השמה, גם אם הילד אינו לומד בחינוך מיוחד בפועל. נ.ז להורה אחד בלבד [חיוני לתבוע את הזיכוי לניצול מיטבי]
 בגין לימודים אקדמאים 0.5-1 לשנה אחת בסיום תואר ראשון או שני, ושלבים בתואר שלישי במסלול ישיר, רפואה ורופ"ש (מוסד ישראלי מוכר).  0.5 נ.ז. בגין תעודת מקצוע מעל 1700 שעות לימוד כולל תעודת הוראה.                                               * זכאות זו היא נפרדת ונוספת מהכרה בתואר לצורך דירוג שכר.
בגין שרות צבאי סדיר/לאומי 1-2 למשך 3 שנים מתאריך השחרור
 עולה חדשה ותושב חוזר "מוטב"/"ותיק" 1-3 בחלוקה מדורגת למשך 42 חודשים (3.5 שנים) מתאריך העליה. תקופות שרות סדיר ולימודים על-יסודיים מוחרגים מחישוב התקופה, כלומר ההטבה נדחית לניצול מאוחר יותר. 3 נ.ז. למשך 18 ח’, 2 נ.ז. ל12 ח’, 1 נ.ז. לעוד 12 ח’.

 

זהו, כאמור ממש בגדול. ישנן הטבות מס נוספות שיש לקחת בחשבון, להקטנת נטל המיסים. "הוצאות מוכרות" יפורטו ביום אחר, אבל בקטנה (ובלי להתייחס להוצאות מוכרות לעסק) לשכירים וגם עצמאים: ביטוח חיים פרטי (יש לך משכנתא? יש לך ביטוח מוכר!), תרומות למוסדות ("מוכרים לפי סעיף 46" חייב להיות רשום על הקבלה), ואפילו התשלום השנתי לרו"ח/יועץ מס שמכין עבורך את הדוח השנתי או דוח החזרי מס, על מנת שתנצלו את מירב הזכויות המגיעות לכם!

נשמח לסייע בשאלות אישיות

שולמית, רכזת החזרי מס לשכירים (מטפלת גם בעצמאים!)

משרד רו"ח חן נוי 08-9150505   052-2605456  shulamit@noycpa.co.il

עירית מודיעין

 

רוצה לצ'וטט?
 
 
 
היכן מחביאים גופה

היכן מחביאים גופה

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות