חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

הצעת חוק של נשים עושות שלום

 

תנועת נשים עושות שלום עם הצעת חוק ראשונה מסוגה שעתידה לחייב את מקבלי ההחלטות לבחון חלופות מדיניות טרם היציאה למבצע צבאי או מלחמה גם בשגרה ולפרסם דוח תקופתי לציבור

 

נשות רחובות, גדרה, נס ציונה וראשון לציון מחתימות את התושבים על חוק חלופות מדיניות תחילה - הצעת חוק שתחייב את מקבלי ההחלטות לבחון חלופות מדיניות בשגרה ולפרסם דוחות מדיניים לציבור. ביום הבחירות המוניציפליות (30.10.18) פקדה תנועת נשים עושות שלום את הקלפיות ביישובי הארץ השונים, מצפון ועד דרום, כדי להחתים את הציבור על הצעת חוק ראשונה מסוגה.

כ-55 דוכנים הוקמו בכניסה לקלפיות השונות, שם פעילות התנועה הסבירו על מהות החוק, תהליך המחקר והתמיכה של ח"כ והשרים השונים. ממוצע החתימות בכל דוכן עמד על -200 חתימות, כשבסוף יום הבחירות ספרה תנועת השטח הגדולה בישראל כ-10,000 חתימות על הצעת החוק.

תנועת נשים עושות שלום עם הצעת חוק ראשונה מסוגה שעתידה לחייב את מקבלי ההחלטות לבחון חלופות מדיניות טרם היציאה למבצע צבאי או מלחמה גם בשגרה ולפרסם דוח תקופתי לציבור.

דוח מבקר המדינה על צוק איתן קבע כי "פסילתן על הסף של חלופות בתחום המדיני בלי שאלה הוצגו לקבינט, מנעה מחברי הקבינט לשקול חלופות אלו ולדון בסיכוייהן וסיכוניהן". תופעת חוסר בדיקה מעמיקה של חלופות מדיניות במצבי חירום ומלחמה וגם בשגרה, הינה תופעה  מדאיגה שמלווה את ממשלות השמאל והימין עוד ממלחמת יום כיפור ואף קודם לכך.

לכן, לראשונה נשים עושות שלום, תנועת השטח הגדולה בישראל, מקדמת הצעת חוק עצמאית: *חוק חלופות מדיניות תחילה* שיחייב הקמת גוף שיוביל את מקבלי ההחלטות לבצע הליך מוסדר, אחראי ומקצועי ולהשקיע משאבים לטובת בחינת חלופות מדיניות, טרם יציאה לפעולה צבאית.

נשים עושות שלום

 ההצעה גובשה לאחר שנציגות מהתנועה ערכו תחקיר מקיף ויסודי הכלל פגישות עם עשרות מומחיות ומומחים מהזירה הפוליטית, מלב העשייה הביטחונית והמדינית, מהאקדמיה ומעולם המשפט, אשר נתנו רוח גבית ותמיכה נרחבת למהלך חשוב הזה.

מטרת יוזמה זו היא לטייב את תהליכי קבלת ההחלטות =E1נושאים המשמעותיים ביותר שחורצים גורלות, לעגן בחוק תהליכי עבודה וחשיבה מוסדרים, אחראיים ומקצועיים, שעשויים למנוע ליקויים בתהליכי קבלת ההחלטות (ליקויים שהצביעו עליהם דו"חות מבקר המדינה וועדות חקירה לאורך שנים ארוכות) ולצמצם את הסיכון להיגררות למלחמה או מבצע צבאי גדול שאינם מחוייבי המציאות. הצעת חוק זו מממשת בפועל את הכמיהה הישראלית בחתירה לשלום – בהתאם לציווי - בקש שלום ורדפהו (תהילים לד’ טו)

את ההצעה יוזמת תנועת נשים עושות שלום – נשים צעירות ומבוגרות, יהודיות וערביות, דתיות וחילוניות מכל קצווי הארץ ומכל הזרמים הפוליטיים בישראל,  שבניהן ובנותיהן שרתו, משרתים וישרתו בצבא - גרסת "ארבע אימהות" של ימינו.

נשים שכל אחת מהן מגיעה מרקע אחר לרבות – מתנחלות, דתיות, נשים ממשפחות שכולות, תושבות הדרום, אמהות לחיילים ועוד שדורשות ומאמינות שיש לשלב נשים בתהליכי קבלת החלטות ומו"מ בהתאם להחלטת האו"ם 1325.

 "במדינת ישראל יש הסכם בלתי כתוב בין האזרחים והאזרחיות לבין ההנהגה השלטונית – שהאזרחים והאזרחיות תפקידם לשרת בצבא ולקחת חלק בכל פעילות ביטחונית הגנתית  ותפקיד ההנהגה לעשות כל מאמץ למנוע מלחמה ושפיכות דמים. (עו"ד תמי יקירה ודר’ יעל אדמי מיוזמות ומובילות הצעת החוק)"

 לחוק שלושה נדבכים:

• חובתו של הקבינט המדיני להקדיש זמן ודיון לחלופות מדיניות בזמן שגרה ובזמן חירום,  כך שבעת שיצטרך הקבינט להחליט על מבצע צבאי או מלחמה, תהיה החלטתו מושכלת ואף תמנע אובדן של חיי אדם. בנוסף, יוצע שהדיונים הללו יכללו גורמי חברה אזרחית, מכוני מחקר וכו’ לרבות שילוב של נשים מומחיות  לצד הגורמים הצבאיים והמדיניים, מתוך ההבנה שהרחבת המבט תוכל לטייב את ההחלטות ואף לשנותן.

• חיזוק המטה לביטחון לאומי  - לצד הגופים הרבים והמשאבים הרבים שמוקצים לבחינה והכנה מתמדת ל"זירת הקרב הבאה", יוצע למסד גוף ידע בתוך המל"ל, שידאג לאיגום הידע בנושא חלופות מדיניות, לחיפוש פרואקטיבי אחר פתרונות מדיניים לסכסוך ולחיפוש אחר פריצת דרך להסכם שלום עתידי.

• חיזוק ועדת חוץ וביטחון כגוף המפקח על התהליכים הללו- מתוך הכרה בחשיבות וF2דת חוץ וביטחון כגוף המרכזי המפקח על תהליכים מסוג זה, תוטל החובה לדווח על תהליך בחינת החלופות לועדת החוץ והביטחון שתפקח עליו ותפרסם דוח תקופתי לציבור.

תנועת נשים עושות שלום היא תנועת שטח בלתי מפלגתית, הגדולה בארץ, המונה מעל ל- 40,000 פעילות מכל הקשת הפוליטית. התנועה אינה תומכת ביוזמה ספציפית זו אחרת, אלא פועלת לקידום תמיכה ציבורית רחבה לקידום הסכם מדיני, מתוך אמונה שנשים צריכות לקחת אחריות על עתיד ילדיהן ומתוך התפיסה ששילובן בהליכי פיוס מגבירים את הסיכוי לשלום בר קיימא, בהתאם להחלטה 1325 של האו"ם.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות