חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

דו”ח המבקר: מה בדיוק עושה הפיקוח העירוני

 

ניהול לא תקין בשוגג של כספי בית ספר, חריגה קיצונית מסמכות של החברה הכלכלית, דוחות חניה שלא שולמו, ועובד שעבד עבודה נוספת מבלי שטרח לבקש אישור מהעיריה. זהו רק חלק ממה שמופיע בדוח המבקר לשנת 2015

 

כל עובד עיריה או חבר מועצה יחתום לכם שדוח המבקר היוצא אחת לשנה, מכיל רק חלק ולא תמיד החלק הקשה. למה? ככה, כי ככה אלוהים ברא את האדם והאדם את הפוליטיקה.

ועכשיו אחרי שאמרנו מה שהיינו חייבים לאמר, בואו ניגש לדו"ח מבקר העיריה אריק משיח לשנת 2015. וגם אחרי כל מה שאמרנו, גם הסעיפים בהם מטפל המבקר ככל לא נעימים.

כך מידי שנה, זה קורה לקראת השלישי האחרון של השנה השניה שאחרי השנה עליה נעשתה הביקורת (עניני נוהל בירוקרטיה ועוד, ובעיקר ועוד..)

ביום רביעי שעבר, התכנסה מועצת העיר לישיבתה השוטפת לחודש ספטמבר אבל הפעם קדמה לישיבה , ישיבה שלא מין המנין ואשר דנה בדו"ח המבקר. חשוב להדגיש שהדיון האמיתי סביב הדו"ח נעשה כבר בישיבת ההנהלה מס’ ימים קודם לכן, כך שכמו כל שנה, אנו מגיעים לטקס הסיום מבלי לצפות בקטעי התחרות עצמה שהם בינינו הכי מענינים. אבל זה מה יש כשיש לנו קואליציה מקיר לכמעט קיר  עטוף בשטיח כשיתר הקיר עושה רק קולות של שטיח.

המבקר - אריק משיח

ולגופו של הדוח.  את  הדו"ח המלא, הכולל ארבעה דו"חות שונים, הציגו מבקר העירייה, אריק משיח, וחבר המועצה ויו"ר ועדת הביקורת, שרון מעוז, שבנוסף גם הציג את מסקנות והמלצות הוועדה.

הדו"ח הראשון שהוצג במליאה היה בנושא תשלומי הורים בבית הספר הממלכתי-דתי "דרכי יהודה". המבקר בדק את ההתנהלות החשבונאית של בית הספר ומצא כי התנהלות מנהלת החשבונות הייתה לקויה ולא תאמה את ההנחיות המקצועיות, כאשר הנהלת החשבונות של בית הספר ביצעה פעולות בניגוד לחוזר מנכ"ל תשלומי הורים, עבירות משמעותיות בהתנהלות הכספית של בית הספר.

המבקר קבע בדו"ח כי האחריות לתחום זה מוטלת על מנהלת בית הספר. יחד עם זאת, הדגיש המבקר כי השגיאות שנעשו בתחום החשבונאי נעשו בתום לב ולא מזדון, וכי הכסף עצמו מימן פעילויות ותכנים שבוצעו בבית הספר.

ההמלצות לדו"ח זה היו לבדוק את התנהלות מנהלת החשבונות בבית הספר, לחדד את ההנחיות המקצועיות למנהלות החשבונות בבתי הספר וכן להעביר את הדו"ח למשרד החינוך על מנת שהמנהלת תונחה לתקן את הליקויים.

עוד המלצה שניתנה בדו"ח זה היא שהעירייה ומשרד החינוך יגבשו נהלים בנוגע להתנהלות עם היתרות בחשבון הורים בסוף שנת הלימודים.

הדו"ח השני עסק בעובד עירייה שנמצא כי הוא עובד בעבודות נוספות ומגוונות, והסתמן כי עבודתו בעירייה הינה עבודתו המשנית ולא היחידה כפי שנדרש.

 

עבד עבודה נוספת ללא אישור

המבקר ציין כי מחלקת משאבי האנוש פונה לעובדי העיריה מספר פעמים ומבהירה את העובדה כי העיסוק בעבודה נוספת מחייב את עובדי העירייה להגיש בקשה לאישור העיסוק הנוסף. מכוון שהעובד הודיע על סיום עבודתו, הביקורת המליצה על תיוק הדו"ח בתיק האישי.

הדו"ח השלישי נכתב בהנחיית ראש העיר, חיים ביבס, שביקש מהמבקר לבחון את סוגיית פינוי פסולת בניין בעיר. מטרת הביקורת הייתה למפות את התנהלות העירייה, האגפים והמחלקות, וכן את התנהלות חברות הבת, בטיפול בפסולת בנייה ועודפי עפר, נושא שיש לו משמעות והשפעה רבה על איכות הסביבה ומראה פני העיר.

מסקנות הביקורת היו שהעירייה אינה מנהלת את נושא פסולת הבניין ועודפי העפר כנדרש, אין בעירייה מנגנון פיקוח ואכיפה בנושא. כאשר האישורים שמוגשים כתנאי להתחלת עבודה, כמו הסכמי התקשרות להטמנה, אינם נבדקים. העירייה מנפיקה היתרים ללא שמוצגים בפניה מאזני עפר למגרש בו נדרש ההיתר, וללא הצגת הסכמים עם אתר הטמנה לגבי פסולת הבניין ועודפי העפר שיפונו מהמגרש שלגביו ניתן ההיתר. כמו כן, אין פיקוח על פינוי עודפי עפר מאתר העבודה לאתרי הטמנה מורשים. עוד ממצא שעלה בעקבות הביקורת היה שהמשאיות שנוסעות בעיר לא נבדקות ואין בקרה על עבודתן בעיר. במקרים בודדים אותם החליטה הביקורת לבדוק, נמצא כי המשאיות נסעו למקום אחר ממה שהצהירו, ובבדיקות מדגמיות נוספות שנערכו נמצא כי המשאיות העבירו פסולת בניין ממקום למקום בשטח המוניציפלי של העיר. "הבשורה הטובה" שמעלה מבקר העירייה בדו"ח זה היא שכיום לא נמצאו אתרים פיראטיים לשפיכת פסולת. עוד קבע המבקר כי אתר שנועד להערמת עודפי עפר שקם סמוך לכביש 431 לא אושר על ידי גורמי התכנון והרישוי של אגף ההנדסה, ושניהול לוקה בחסר של אתר זה גורם לפגיעה נופית במקום ולכך שהפך לאתר בו שופכים פסולת בניין ומועברים אליו עודפי עפר ללא פיקוח ושליטה.

 

החברה הכלכלית חרגה מתנאי המכרז

במקרה אחר התייחס מבקר העירייה לכך שהחברה הכלכלית התירה הצבת מגרסה במגרש המע"ר, זאת בניגוד לתנאי המכרז. הנחת הביקורת היא שהמנכ"ל שכיהן בעת קבלת ההחלטה פעל והחליט להתיר הצבת מגרסה במגרש המע"ר ללא האישור הנדרש, והיא קבעה כי ההחלטה חמורה, שגויה, לוקה בחוסר סבירות קיצונית, והתקבלה תוך חריגה מסמכות.

עוד ממצא של הביקורת היה כי משרד הבינוי והשיכון יוצר מערומי פסולת בניין בשטח המוניציפלי של העיר ללא אישור של אגף ההנדסה תוך גרימת נזק נופי רב. מאידך, לא נמצא תיעוד לפעולות שנקטה העירייה כנגד המשרד.

ממצא נוסף שעלה בבדיקה הוא שהתנהלות העירייה בכל הנוגע להצבת מגרסות והפעלתן אינה מנוהלת ואינה מבוקרת על ידי מי מגורמי העירייה. הביקורת היא זו שהבחינה בחריגות ובליקויים, והודיעה לכל העוסקים בפיקוח בעירייה על הצבת המגרסות ועל המפגע שאלה יוצרות בעת הפעלתן תוך הפרה בוטה של תנאי רישיון ההפעלה.

המלצות הביקורת לדו"ח זה היו כי יש להקצות כוח אדם משימתי לטובת אכיפה ופיקוח על פסולת בניין ועודפי עפר שקיימת בעיר ומשונעת מהעיר החוצה ובתוך העיר. בנושא ייקבעו הנחיות, נהלי עבודה ותנאים מחייבים להוצאת היתר לרבות קיום מאזני עפר ובדיקת הסכמי ההטמנה אל מול האתרים לבדיקת תוקפם. עוד המלצה שהועלתה היא ליצור מנגנון שירכז וינהל את הנושא של פסולת בניין ועודפי עפר בעיר, וכן ינהל את המשאב האמור על פי הכללים. במקביל, מפקחי מחלקות הפיקוח העירוני והפיקוח על הבנייה יגבירו את פעולותיהם בכל הקשור לתנועת משאיות ברחבי העיר, פעילות מגרסות וכדומה.

 

הזניח את צואת הכלבים כדי לקדם מחלקה אחרת

הדו"ח הרביעי עסק במחלקת הפיקוח העירוני ובדק את התנהלותה. מהדו"ח עולה כי מנהל המחלקה חרג מסמכותו וניהל את המחלקה בהתבדלות מהעירייה וניהל את עובדיו שלא כנדרש. המחלקה פעלה שלא על פי ההנחיות שניתנו לה ועסקה בעצימות נמוכה בתחומי איכות הסביבה ואכיפה בנושא אי איסוף צואת כלבים ומאידך התמקדה בתחום אכיפת החנייה, וזאת על מנת ליצור צורך בהקמת מחלקת אכיפת חנייה.

עוד עלה מהדו"ח כי הפיקוח העירוני אינו נוכח במרכזי הקניות וברחבי העיר כנדרש, ונמצא כי המפקחים שוהים חלק לא מבוטל משעות העבודה שלהם במשרדי המחלקה. עוד נמצא כי חלק מהמפקחים אינם מבצעים את תפקידם בשעות העבודה, ועוזבים את משמרתם למקומות פרטיים.

המבקר קבע כי מנהל המחלקה לא עושה שימוש בכלי הניהולי שעומד לרשותו על מנת לוודא כי העבודה מתבצעת כנדרש, דבר המהווה מבחינת הדו"ח כשל ניהולי.

הדו"ח גם העלה כי המחלקה לא ביצעה את תפקידה גם באזורי המסחר ולא בדקה את נושא הוצאת סחורה במרכזים מסחריים.

בנושא דו"חות החנייה, המבקר קבע כי התנהלות העירייה בנושא ערעורים בנושא דו"חות חנייה לא יעיל, וקבע כי תהליך הגשת הערעור בנושא חניה מייגע, ארוך ולא מחויב במציאות. המבקר בחן ערעור של חבר/ת מועצה לשעבר בנושא חנייה וקבלת הערעור. עמדת הביקורת הייתה כי ערעור חבר/ת מועצה לשעבר חייב התייחסות ואמירה ברורה מעבר לאמירה לקונית בצורת ההודעה לבית המשפט, תוך הסבר מפורט לקבלת ההחלטה לביטול הדו"ח ותיעוד ההסבר. המבקר הבהיר כי אין באמירת הביקורת כדי להטיל דופי בהחלטת הלשכה המשפטית.

הזניחו את פינוי הצואה

נושא נוסף שהועלה הוא שישנו יתרת חוב בסכום של כ-800 אלף שקלים של דו"חות שלא שולמו ושאינו מנוהל כנדרש. המבקר ציין כי הנושא ייבדק אל מול הלשכה המשפטית וגורמי האכיפה בעירייה.

נושא שהועלה על ידי מפקחי המחלקה הוא באשר לתנאי עבודתם: ציוד, ביגוד, נעליים וכדומה. נושא זה הועבר להתייחסות סמנכ"לית משאבי אנוש.

 

מה קורה בפיקוח העירוני

המלצות הביקורת היו שמנהל המחלקה, שבינתיים הודיע על פרישתו מהעירייה, יזומן לבירור משמעתי לפני מנכ"ל העירייה בכל הנוגע להתנהלותו. הביקורת ממליצה כי הטיפול והאכיפה באי איסוף צואת כלבים יועבר לטיפול באופן מיידי ובלעדי למחלקה מתוך מטרה לנסות ולמגר את התופעה.

עוד הומלץ כי יש לשנות את נהלי העבודה במחלקת הפיקוח העירוני. תפקיד המפקחים להיות ב"שטח". הם חייבים להיות נוכחים במרכזים המסחריים ובכל האזורים בעיר. המפקחים ימסרו דו"ח על הפעילות שביצעו בכל יום עבודה. מנכ"ל העירייה יבחן את התנהלות העירייה בכל הנוגע למדיניות האכיפה של חניה בעיר. עוד נקבע כי דיון בערעורי חברי מועצה ובכירי העירייה יתועד באופן שניתן יהיה לבחון ולבדוק שיקולי התנהלות וקבלת החלטות בעניינם.

ראש העיר, חיים ביבס, שקיבל את הדו"ח ציין בהתייחסותו כי חלק מהמסקנות שהעלו מבקר העירייה ו-ועדת הביקורת כבר יושמו בשטח ויתר המסקנות הועברו להתייחסויות של גורמי המקצוע הבכירים, דוגמת מנכ"ל העירייה, הגזבר, מהנדס העירייה ומנהלת אגף משאבי אנוש, על מנת להוסיף ליעל ולשפר את עבודת העירייה.

יו"ר ועדת הביקורת, חבר המועצה שרון מעוז: "הדו"ח שהוצג בפניכם הוא דו"ח מקצועי ומפורט. במהלך החודשים האחרונים נחשפתי לעבודה החשובה והמורכבת של מבקר העירייה. עבורי הדו"ח הוא כלי ניהולי ראשון במעלה שמטרתו לשפר את עבודת העירייה. באשר לדו"ח עצמו, המבקר העלה נושאים חשובים שיש להם השלכות לתחומים שונים הקשורים לאיכות החיים העיר בכלל ועל בריאות התושבים בפרט. חשוב שיינתן מענה הולם ומהיר לכל הממצאים כפי שכבר החלו להינתן. אני גם מקווה שתכנית העבודה של מחלקת השיטור העירוני שצפויה לקום בסוף שנת 2016 תאפשר לתת מענה גם לסוגיות אלה."

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות