חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חינוך >>

עירוני ה’ - שמים את התלמיד הפעיל במרכז

 

השנה נפתח בית הספר העל יסודי עירוני ה’. בית הספר החדש בעיר הוא בית ספר קהילתי צומח המונה שלוש כיתות ז’ והוא מתארח בביה”ס אבני חן והוא כבר התחיל לפעול.

 

השנה נפתח בית הספר העל יסודי עירוני ה'. בית הספר החדש בעיר הוא בית ספר קהילתי צומח המונה שלוש כיתות ז' והוא מתארח בביה"ס אבני חן והוא כבר התחיל לפעול. בשבוע שלפני פתיחת שנת הלימודים נערך ערב מיוחד בהשתתפות מנהלת מחלקת החינוך העל יסודי בעיר, דלילה אשכנזי, הצוות המקצועי הבית ספרי בהנהגת המנהלת, ליאת אפלבוים והורי בית הספר ובו הוצגה תכנית העבודה של בית הספר, תכנית הבונה שפה חינוכית ופדגוגית ייחודית, רלוונטית לפיתוח חשיבה ומיומנויות חקר במאה ה-21.

על פי תכנית זו בית הספר ישלב בתוכנית הלימודים פדגוגיה חדשנית, היוצאת מתוך סקרנות הלומד, ומביאה למצוינות אישית. כבר במהלך חופשת הקיץ, לאחר גיוס הצוות החינוכי, החלה להתגבש התוכנית הפדגוגית המבוססת על עקרונות ה-PBL ( למידה מבוססת פרויקטים ). מחקרים רבים מראים כי למידה משמעותית מתקיימת כאשר נוצרת רלוונטיות בין תכנית הלימודים לבין "העולם האמיתי".

היא נוצרת כאשר התלמיד, שואל שאלות, מתמודד עם פתרון בעיות, ומביא את הייחודיות שלו כ"אדם לומד" לידי ביטוי. למידה משמעותית נובעת מהנעה פנימית, ויכולה להתקיים רק בסביבה דיאלוגית, מאתגרת ומאפשרת, בה הלומד מכיר את סגנונות הלמידה שלו. זו למידה המתקיימת בתוך "קהילות לומדות", המתנסה בגיוון דרכי למידה. מודל זה מיישם את הפדגוגיה הקונסטרוקטיבית שמטרתה: בנייה של ידע חדש על בסיס ידע קיים תוך שימוש בחשיבה מסדר גבוה והפיכת הלומדים לפעילים.

מיומנויות אלה מפתחים "אדם לומד" והופכים את הלמידה לחווייתית ולרלוונטית. במרכז הלמידה מציבים "שאלה פורייה", שאלה מניעה למידה. לדוגמה: בשיעורי ההיסטוריה יעסקו התלמידים בשאלה: היכן עדיף לחיות- בתקופת ימי הביניים או בתקופתנו? בשיעורי התנ"ך יבחנו התלמידים כיצד סיפור של העם יעצב את זהותו? ומיהו המנהיג המתאים לעם? בשיעורי תרבות ישראל יבחנו התלמידים את הזהות האישית שלהם ויעשה חיבור לשורשים מהם הגיעו. כל המקצועות ההומניים ילמדו במסגרת קורסים צמודים כך שבמהלך השיעורים ניתן יהיה לבצע תהליך חינוכי-לימודי משמעותי.

התלמידים יחשפו לעבודה בקבוצות, לחקר ולשימוש במקורות ידע. בתום כל יחידת לימוד יפיקו התלמידים תוצרים המבוססים על מקורות המידע בהם עסקו בשיעורי תרבות ישראל יפיקו התלמידים שמיכת טלאים כיתתית המורכבת מזהות התלמידים, בשיעורי ההיסטוריה יבנו התלמידים יום סיור העוסק בתחומי הדעת הקשורים לחומר הלימוד. המגוון עצום וכל קהילת למידה תבחר לעצמה את דרך ההצגה שלה את הדברים עליהם חקרה. התהליך הלימודי ילווה במשוב מחולל למידה.

במקביל לתהליכים אלה יעברו התלמידים סדנאות להעצמה במסגרת שיעורי החברה. מנהלות הכיתה השתלמו ומשתלמות בתוכנית המבוססת על עקרונות SML (Self-Managed Learning ). שיטה זו היא בהתאם לגישה אסטרטגית ייחודית ללמידה והתפתחות של הפרט בארגון, אותה הגה פרופ' איאן קניניגהם. גישה זו מניחה שלמידה ארגונית, ייזום וחדשנות יתרחשו כאשר הפרט יפעל באפקטיביות לניהול הקריירה ותהליך הפיתוח האישי שלו ולמעשה יגדיר את התועלת שבלמידה, את מטרותיו, אופני הלימוד, הפרמטרים להערכה, ויפעל לשילוב בין המטרות האישיות לבין המיקודים האסטרטגיים וצורכי הארגון.

על בסיס תאוריה זו פיתוח הצוות החינוכי SML המתאים לתפיסה החינוכית של ביה"ס. במהלך שיעורי החברה יחשפו התלמידים לרעיון גישה זו, יבחנו את נקודות החוזק והצמיחה שלהם, יחקרו את האינטליגנציות החזקות , ילמדו לעבוד בקבוצה ויתנסו בהצבת מטרות אישיות תוך בניית הדרך למימושן וכל זאת בליווי מנהלות הכיתה. מנהלת ביה"ס ליאת אפלבוים מתארת:" הקמת ביה"ס מלווה בתהליך בריאה מרגש.

התהליך החינוכי מכוון להעניק לתלמידים תחושת צמיחה, ערך ומסוגלות, הצלחה ומימוש אישי, חווית גילוי ומענה לסקרנותם, ולפתחם כאנשים פעילים המשתלבים בחברה ותורמים לה. כדי שהתהליך ישיג את מטרותיו, עלינו לחתור ולאפשר למידה משמעותית לאורך הרצף החינוכי. אני מאמינה כי בעזרת נחישות, התמדה ומעוף נצמח עם השנים ונוביל את תלמידינו לטיפוח תחושות מסוגלות עצמית חיובית , על ידי זימון אתגרים ברי השגה, חוויות הצלחה ולמידה מהן; סיוע בהתמודדות עם כישלון באמצעות שיח תומך והגדרת יעדים חדשים. המורים שעברו ויעברו הכשרה מקצועית ע"י מרצים מומחים לנושא, נחשפים לאידיאולוגיה ולתפיסה חינוכית מתקדמת שהצלחתה מעוגנת במחקרים שהתקיימו בבתי ספר מובילים בעולם, וככאלה, הופכים המורים למובילי ומעצבי דעת והתנהגות שהבסיס החינוכי - פדגוגי מושתת ביכולת ליצור מעגלי חשיבה, דיאלוגים ומולטילוגים משמעותיים, מעוררי מחשבה, יוזמה וחדשנות שפניהם לעולם הפוסט מודרני של המאה 21.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות