חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

בית כנסת על גג גן ילדים

 

"תכנית בית הכנסת כוללת מרכיבי בניה האסורים לכאורה, להיבנות בסביבת גן ילדים". ".. העירייה מיהרה להעניק היתר בנייה מבלי שערכה בדיקה יסודית מחמירה לגבי האלמנטים התכנוניים האסורים על פי הוראות משרד החינוך". " יצרו מצב בלתי נסבל בו אתר בנייה האמור בסיומו להיות בית כנסת, פועל מעל גן ילדים ללא אישורי הבטיחות הנדרשים לכך ממשרד החינוך". חבר המועצה דני רוזנפלד מגיב להפגנת ההורים בישיבת המועצה האחרונה:

 

"עמותת "אדיר במרומים" הגישה לפני למעלה מ 5 שנים בקשה הקצאת קרקע עבור הקמת בית כנסת שייבנה בכספי העמותה על קרקע שבבעלות העירייה .

ועדת ההקצאות אישרה את בניית בית הכנסת מעל גן ילדים ברחוב דן במודיעין מכבים רעות בשטח ציבורי המכונה צ-5.

כתנאי מתלה למתן אישור הבנייה הורה משרד החינוך לעירייה עוד בשנת 2005 לוודא כי בית הכנסת ייבנה על פי הוראות הבטיחות החמורות החלות על הקמת מבנה מעל גן ילדים פעיל. חוזר מנכ"ל משרד החינוך מפרט בהרחבה אילו סייגים ואיסורים תכנוניים חלים על הקמת מבנה שכזה. בחודש דצמבר 2009 שלח משרד החינוך הודעה נוספת לעירייה המתיר לה להתקדם בתוכנית הבנייה ובלבד שזו תעמוד בתנאים הקפדניים של חוזר מנכ"ל. עוד הורה משרד החינוך להציג בפניו את התוכנית הסופית ע"מ לאשר כי בית הכנסת אכן תוכנן בהתאם להוראות חוזר מנכ"ל ועל פי כל דין. אישור שכזה לא ניתן על ידי משרד החינוך והתרבות .

למרות זאת בחודש יוני 2010 העניקה העירייה היתר בנייה לבית הכנסת. לטעמי מדובר בהיתר הבנייה התמוה ביותר שניתן עלי אדמות וכאילו שמדובר במבנה הלקוח ממשחק מונופול ולא במאות טונות של פלדה וברזל בגובה של 4 מטר מעל ראשיהם של בני חמש.

בבדיקות ותחקירים שערכו ההורים נתגלה שתוכנית בית הכנסת כוללת מרכיבי בנייה האסורים לכאורה להיבנות בסביבת גן הילדים וכמפורט בחוזר מנכ"ל (בניית מרפסות ,מעלון וכו). בבדיקה שערכתי מול מינהל ההנדסה בעירייה התברר לי כי טענות ההורים מוצדקות וכי משרד החינוך לא אישר את הקמת בית הכנסת מעל גן הילדים וזאת חרף העובדה שהעירייה העניקה את היתר הבנייה לעמותה.

זאת ועוד, במספר סיורים שערכתי במקום נתגלה לנגד עיניי אתר בנייה אשר מותיר בי ספקות וחששות כבדים באשר לאופן בו יפעל גן הילדים במהלך הבנייה: פיגומים, פסולת ברזל ובניין ושאר מרכיבים פזורים ברחבת המשחקים ההרוסה. אין בי צל של ספק כי העירייה מיהרה להעניק היתר בנייה מבלי שערכה בדיקה יסודית מחמירה לגבי האלמנטים התכנוניים האסורים על פי הוראות משרד החינוך.

מצירה עוד יותר העובדה כי הורי הילדים ותושבים פעילים נתקלו בחומות של שתיקה מצד העירייה ובמתן תשובות מטעות ומתחכמות על ידי מנכ"ל העירייה. בעוד כשבועיים ישהו בקומפלקס הגנים למעלה מ 100 זאטוטים אשר עשרות טונות של פלדה עומדים מעל ראשיהם כאבן שיש בה הופכין. טענות ההורים מוצדקות. הזעקות שנשמעו על ידי ההורים בישיבת מועצת העיר לגיטימיות ומובנות . שהרי מי יחפוץ לשלוח את ילדיו לגן ילדים שכזה ?

האם לא ניתן היה להקצות שטח אחר במרחק של מספר פסיעות (כדוגמת צ-7) לבית כנסת על שטח קרקע עצמאי? האם חתימה על היתר בנייה כמוה כחותמת גומי ?

יחד עם זאת הרי שהצורך בהקמת בית כנסת ברור לכל ומוצדק. הצורך בקיומו של גן ילדים מתפקד ובטיחותי שמבנהו ראוי לדייריו מוצדק אף יותר. העדר תכנון ובקרה על התהליכים כמו גם העדר מופגן של שיתוף פעולה ותאום בין כלל הגורמים (עמותת בית הכנסת, הורי הילדים ,משרד החינוך והעירייה) יצרו מצב בלתי נסבל בו אתר בנייה האמור בסיומו להיות בית כנסת, פועל מעל גן ילדים ללא אישורי הבטיחות הנדרשים לכך ממשרד החינוך.

תופעה זו הינה תוצאה של העדר תכנון אסטרטגי לבניית מוסדות הציבור בעיר וחלוקה מתאימה של משאבי הקרקע בהתאם לצרכים .

מסיבה זו הגשתי הצעה לסדר בישיבת המועצה האחרונה הקוראת לעירייה ולועדת ההקצאות הסמוכה לה לבצע תהליכי לימוד לצרכים וקביעת תבחינים קודם להקצאת הקרקע על מנת למנוע בין השאר את הישנות התופעה לעיל .

הנהלת העירייה ומועצת העיר אישרו ברוב קולות את הצעתי . בטוחני שעם סיום עבודת הוועדה לא יישנו מקרים כדוגמת אלה שקרו בצ-5 . "
דני רוזנפלד

מדוברות עיריית מודיעין נמסר בתגובה: "הליך הבנייה של בית הכנסת מעל גן הילדים קיבל את כל האישורים הנדרשים הן ברמה המקומית והן ברמה הארצית לרבות משרד החינוך- זאת למרות טענותיו הלא מבוססות של חבר המועצה רוזנפלד. מר יגאל צרפתי, סמנכ"ל ומנהל מינהל פיתוח של משרד החינוך מעורב ושותף לתהליך לכל אורכו. המרפסות המדוברות ייבנו רק בעוד כשנתיים, וגם אז לפי תאומים עם משרד החינוך תוכננה ערוגת פרחים לכל אורכן על מנת להרחיק את הציבור מקצה המרפסת ולהימנע מהשקף ישיר על חצר הגן. כמו כן תיבדק אפשרות בתום הליך הבנייה להתקין פרגולה נוספת על מנת להפריד בין המוסדות. הבנייה נעשית על פי הכללים המחמירים ביותר, אך ורק בתקופת חופשה בהם התלמידים אינם נמצאים בגן כאשר בתום החופשה חצר הגן תוחזר לקדמותה ותעמוד לרשות הילדים. למבנה יש את כל ההיתרים הנדרשים ואישורי אנשי המקצוע בתחום ולומר כי קיים סיכון בטיחותי לתלמידים עם עשרות טונות מעל ראשיהם זו דמגוגיה זולה ותו לא. ניתן לראות זאת ברחוב נחל צין בעיר שם נבנה באופן דומה בית כנסת מעל גן ילדים והוא עובד בצורה חלקה ללא כל בעיות".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות