יום שיא בבתי הספר בתכנית חינוך סביבתי
ביום חמישי 20.2, התכנסו כ-200 תלמידים משבעה בתי ספר יסודיים: נוף הרים, דרכי יהודה, נתיב זבולון, כרמים, מעוז המכבים, אבני חן, ואופק בחווה האקולוגית, לכנס סיכום התכנית החינוכית בנושא ’משבר האקלים – מנהיגות סביבתית בבתי ספר יסודיים’.
במסגרת ’קול קורא’ במימון המשרד להגנת הסביבה ובהובלת אגף איכות הסביבה ומינהל החינוך, נבחרו שבעה בתי ספר יסודיים להובלת תכניות העשרה ייחודיות שעוסקות במשבר האקלים, בהדרכת חברת "צעד ירוק".
לתוכנית של שימור וניטור מגוון המינים המקומי, נבחרו שלושה בתי ספר בהם התלמידים התנסו בחקר מגוון המינים בקרבת בתי הספר שלהם. לתוכנית של צמצום טביעת הרגל האקולוגית, נבחרו ארבעה בתי הספר הנוספים בהם התלמידים רכשו ידע בנושא צמצום צריכת משאבי טבע וצרכנות נבונה.
התכנית עוסקת בהכרת המושגים מעולם הקיימות, בזיהוי משאבי טבע, יחסי הגומלין בין האדם לסביבה, תרבות הצריכה וחקר. צוותי המורים קיבלו הכשרה בנושא ובליווי רכזי חברת ’צעד ירוק’ העבירו את המפגשים לתלמידים בצורה חווייתית, תוך קידום אקטיביזם חברתי.
כל בית ספר בחר נושא סביבתי אחר ויחד עם המורות המובילות הציגו את הפרויקטים בכנס.
תלמידי בית ספר אבני חן חקרו את מגוון המינים בגבעת הברפיליה ובחר לתעד את מגוון המינים ב-iNaturalist, פלטפורמה של מדע אזרחי. בנוסף, התלמידים פועלים לצורך שימור הטבע המקומי.
תלמידי בית ספר דרכי יהודה בחרו לעסוק בחינוך דור העתיד בחצר בית הספר. הם הכינו מצגת וסרטוני הסברה, ויצרו משחקים שונים בנושא של מגוון המינים.
תלמידי בית ספר אופק עסקו בעידוד שמירה על מגוון המינים בגבעת התיתורה, הם הכינו פלקט עם תופעות הטבע השונות שפגשו בגבעה יחד עם הסבר. בנוסף, הם ניסחו אמנה חברתית והחתימו עליה את בני כיתתם, צוות החינוך ונציגים מהעירייה.
תלמידי בית ספר נתיב זבולון ובית ספר נוף הרים בחרו לעשות הדרכת עמיתים בבית הספר דרך משחקים הקשורים לנושא הקיימות. ביניהם, מיני כדורגל שולחני אשר נעשה מחומרים ממוחזרים, משחק סקראץ’ עם שאלות בנושא שמירה על הסביבה, משחק לוח בנושא זיהום אוויר, משחק ברקודים, מונופול ומשחק זיכרון בנושא מיחזור.
תלמידי בית ספר מעוז המכבים עסקו בשימוש חוזר וצמצום בזבוז מזון. בפרויקט הראשון, התלמידים אספו שמיכות ומגבות שאין בהם יותר שימוש ותרמו אותם לצער בעלי חיים. בפרויקט השני, תלמידים אספו פירות וצמחי תבלין מגינות הבית שלהם, ויחד עם ההורים הכינו מגשי פירות עבור משפחות שכולות.
תלמידי בית חינוך כרמים בחרו לעסוק בנושא של עידוד הליכה לבית הספר במקום נסיעה ברכב פרטי. הם הכינו שלטים ותלו ברחבי בית הספר, הכינו מצגת בנושא ועברו בין הכיתות בבית הספר, הכינו דפי מעקב (מי הולך ברגל בכל אחת מהכיתות?) ואף הציעו אלטרנטיבות יותר ידידותיות לסביבה לאלו שלא יכולים להגיע ברגל.
בסיום הצגת היוזמות הוענקו תעודות הוקרה ושי לבתי הספר ונערך סיור חוויתי בחווה האקולוגית שהועבר ע"י מתנדבים מהחווה.