תלמידי שכבת ט` בעירוני ה` הצליחו לנטרל פצצה
בתיכון עירוני ה’ נערכה מסיבת יום הולדת חגיגית במיוחד, שכולם הוזמנו אליה, פרט לתלמיד אחד שנשכח. התלמיד לא נשאר חייב והביא לילדת יום ההולדת פצצה בתור מתנה.
בתיכון עירוני ה’ נערכה מסיבת יום הולדת חגיגית במיוחד, שכולם הוזמנו אליה, פרט לתלמיד אחד שנשכח. התלמיד לא נשאר חייב והביא לילדת יום ההולדת פצצה בתור מתנה. על מנת לנטרל אותה היו צריכים התלמידים לפתוח את המנעול שנעל את הקופסה בה הייתה הפצצה, אך למרבה הקושי, הדבר דרש ידע בכימיה. זה סיפור המסגרת והמשימה עימה התמודדו השבוע תלמידי שכבת ט’, בחדר הבריחה הייחודי, שהוקם באחת מהמעבדות שבבית הספר.
בתיכון עירוני ה’ חיפשו דרך חדשנית ומקורית להעביר לתלמידים את נושא לימוד הכימיה, והם בחרו לעשות זאת באמצעות חדר בריחה, דרך משחק נפוצה שהפכה לטרנד בארץ ובעולם.
המורה לכימיה, רן לבינסקי, שיזם את הרעיון, פתח רק השנה את מגמת הכימיה בעירוני ה’, ומאמין כי משחק הינו חלק מתהליך הלמידה בכל גיל וכי חדשנות והעברת חומר בצורה חווייתית נותנות תוצאת למידה טובה יותר.
בחדר הבריחה המיוחד של עירוני ה’, בנו בעצמם תלמידי מגמת הכימיה בשכבת י’ חדר בריחה, שמטרתו לסכם את נושאי הלמידה במדעים בחטיבת הביניים ולהוות חשיפה למגמת הכימיה לקראת התיכון לבוגרי שכבת ט’.
כחלק מתכנון החדר, ובכדי לקבל רעיונות, חקרו התלמידים את סוגי החידות הנפוצים בחדרי בריחה בעולם, דרך כניסה לאתרי אינטרנט שונים ותרגום הטקסטים מאנגלית. כמובן שהם גם התנסו בעצמם בחדר בריחה. לאחר מכן, סיכמו תלמידי י’ את החומר שנלמד במדעים בחטיבת הביניים, בנו מאגר משימות וחידות, העלו רעיונות לסיפור מסגרת, ובנו מאפס את חדר הבריחה, הכולל אלמנטים מגוונים, תפאורה, "פצצה" שיש לנטרל, רמזים מוחבאים, ניסויים שיש לבצע, תיבות נעולות שצריך פתוח, קודים שחייבים לפצח, והכל תוך 60 דקות בלבד. בעת שתלמידי מגמת כימיה עבדו על הכנת החדר, ביקר בבית הספר ראש העיר, חיים ביבס, שאף נכנס לחדר ושמע מהם על מטרתו ועל האתגר איתו יצטרכו להתמודד התלמידים.
בשבוע שעבר התנסו כל תלמידי שכבת ט’ של עירוני ה’ בחדר הבריחה. התלמידים, שנכנסו לפי הכיתות, התחלקו למספר קבוצות שהתחרו זו בזו מי תהיה הראשונה שתנטרל את מתנת הפצצה. החדר עוצב כמסיבת יום הולדת, והיו בו הזמנות למסיבה, שקיות הפתעה, קופסאות שונות ארוזות כמתנות, שולחנות ערוכים עם עוגה וכלים חד פעמיים, פינת יצירה, פינת תסרוקות ועוד. לאחר צפייה בסרטון קצר המתאר את סיפור המסגרת, וקבלת הנחיות אחרונות, נכנסו הקבוצות לחדר הבריחה, השעון הופעל, והחלו התלמידים לפצח את נטרול הפצצה.
לצורך המענה על החידות, נדרשו התלמידים להוכיח ידע במושגים כימיים, בקריאת הטבלה המחזורית, במבנה האטום, במצבי הצבירה, בתכונות הגזים ותהליך הבעירה ועוד. התלמידים, ממוקדי המטרה, אספו רמזים ואביזרים התואמים את צבע קבוצתם, והחלו לפצח חידות וצפנים בשיתוף פעולה. בין היתר הם הצטרכו לטפטף אצטון של לק על כדור קלקר בכדי להוציא משם מפתח, ולכסות נר שנמצא במים כחולים במבחנה, כך שכשהמים עולים מתגלה קוד. התלמידים יצאו נרגשים מהפעילות מאוד, והופתעו כמה למדו תוך כדי הניסיון לנטרל את הפצצה המדומה. גם המורים שליוו את הכיתות סיפרו על חוויה יוצאת דופן, בה ראו תלמידים שמתעוררים לחיים כשהם מגלים שהם יודעים את החומר.