חיפוש

 

 
לדף הבית >>     Best Links - תוכן שיווקי >>

מה ההבדל בין דרמה לבין סיפורת?

 

הצגת דרמה היא חוויה אשר משפיעה על הרגשות ועל המחשבות של קהל הצופים. ההצגה מכילה חשיבה, אומץ ויכולת השפעה על הצופים, גורמים שיישארו אתם לאורך זמן

 

הצגת דרמה היא חוויה אשר משפיעה על הרגשות ועל המחשבות של קהל הצופים. ההצגה מכילה חשיבה, אומץ ויכולת השפעה על הצופים, גורמים שיישארו אתם לאורך זמן.

במהלך הצגת הדרמה הצופים נשאבים אל תוך סיפור הדרמה, אל המתח והפיתוי המתרחשים בזמן ההצגה, גורמים היוצרים חוויה נעימה ומרתקת.

מקור המילה דרמה הוא מהשפה היוונית, מהמילה "דראן" שמשמעותה פעולה, וכדי שהפעולה תהיה דרמטית עליה לחבר בין שני גורמים מנוגדים וליצור קונפליקט במטרה לעורר תגובה רגשית בין הצופים כמו עצב, צחוק, כעס או התרגשות.

הסיפורת אינה נכללת בהגדרה של דרמה מכיוון שבסיפורת הפעולות של גיבורי הסיפור מתוארות על ידי המספר, הסופר, והקוראים מקבלים רק את המידע שהמספר בוחר לספר להם. בדרמה, לעומת זאת, סיפור העלילה מוצג באמצעות גיבורי העלילה ומלווה בפעולות, מחוות, תיאור של תנועות גוף, הבעות פנים ועוד. כאשר הקוראים, או הצופים בהצגת דרמה, רואים יותר רבדים של הדמויות ושל הפעולות שהן עושות, קל להם יותר להתחבר באופן רגשי, ובכך מגשימה הדרמה את המטרה שלה – לעורר תגובה רגשית.

מהם המרכיבים של הצגת דרמה

להצגת דרמה יש שלושה מרכיבים, תסריט עלילתי, דיאלוג ועימות.

התסריט העלילתי 

המבנה הקלאסי של התסריט העלילתי הוא הצגת הבעיה, התמודדות עם הבעיה ופתרון הבעיה. ברוב הדרמות בפתיחת העלילה יש הרגשה של יציבות, של סדר חברתי מקובל, אך בהמשך היציבות מופרת עד שנמצא הפתרון המשיב את תחושת היציבות ואת הסדר החברתי.

לעלילה הדרמטית יש מאפיינים של מתח ויצירת ציפיות באשר להתפתחות העלילה. המתח והציפיות מסקרנים את הצופים וגורמים להם לחפש תשובות לשאלות, לשאלות הגדולות ולשאלות הקטנות. השאלה הגדולה היא השאלה המוצגת באחד השלבים המוקדמים של העלילה והשאלות הקטנות יותר, מתפתחות לאורך העלילה ומבקשות כל הזמן תשובות. לעתים המתח והציפיות בעלילה מופסקים להפוגה קטנה אשר מרפות את המתח, כמו למשל אתנחתא קומית, אך בהמשך המתח והציפיות מתגברים עד לפתרון.

הדיאלוג

הדיאלוג הוא כלי מרכזי בהצגת דרמה. תפקיד הדיאלוג הוא לספק לצופים הצצה אל הרצונות והמחשבות של הדמויות בעלילה. ולכן בהצגת דרמה יש דיאלוגים רבים שבהם הדמויות מרבות לדבר, מרבות להסביר את עצמן ולספר על הרגשות שלהן ועל התוכניות שלהן.

עימות

בכל דרמה יש קונפליקט אחד או אפילו יותר אשר מניעים ומזינים את העלילה ומפרים את האיזון והיציבות שבהם חיות הדמויות.

קיימים שני סוגים של קונפליקטים: קונפליקט בין דמות אחת לדמות אחרת או קונפליקט בין הדמות לבין עצמה. ברגעי השיא של ההצגה הקונפליקט מעורר סיבוכים, אך ברוב הצגות הדרמה הוא מגיע לידי פתרון בסוף הסיפור, אך לעתים ייתכן גם שהצופה יישאר באי בהירות באשר לפתרון הקונפליקט.

מי הן הדמויות בהצגת דרמה?

הדמות הראשית היא הדמות אשר עומדת במרכז העלילה. הדמות הראשית היא גיבורת ההצגה ואליה נוספים דמויות משנה שתפקידם לחשוף צדדים חדשים של גיבור העלילה.

דמות הנגד – היא היריב הראשי של גיבור העלילה כשבין שתי הדמויות נוצר הקונפליקט שיגיע לשיא במהלך ההצגה.

דמות משקפת היא הדמות שתפקידה לשקף את הניגודיות בין גיבור העלילה לבין דמות הנגד.

איש סוד – זוהי הדמות אשר מספקת לצופי ההצגה את האפשרות להציץ אל הרגשות ואל הכוונות של הדמויות המרכזיות.

לסיכום,

דרמה היא אמנות שבה מספרים סיפורים באמצעות, תנועה, דיבור ומוזיקה, הצגה המאפשרת חוויה עמוקה ואינטנסיבית שבה קהל הצופים מתרגש וחש הזדהות עם גיבורי העלילה. לא אחת הצגת דרמה היא מראה של החברה, התרבות והעולם שבו אנו חיים. היא יכולה להציג נושאים חברתיים, פוליטיים, פסיכולוגיים ותרבותיים המשקפים את העולם שמסביבנו.

אם אתם אוהבים את הז’אנר של הצגות דרמה, בין מבחר העשיר של ההצגות בתיאטרון אורתו - דה תוכלו למצוא גם הצגות דרמה מעניינות ומרתקות. בואו, אנחנו מחכים לכם!

עירית מודיעין

 

 
 
 
היכן מחביאים גופה

היכן מחביאים גופה

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות