זינוק של 75% בצעירים הנהרגו בתאונות דרכים בערים
ארז קיטה מנכ”ל עמותת אור ירוק: ”חייבים להגדיל את ההסברה בקרב הצעירים ולמקד אותה במדיות שהם צורכים. בנוסף, יש להגביר את הנוכחות המשטרתית באזורי הבילוי בכל הימים ולא רק בסופי שבוע”
28 צעירים (15-24) נהרגו בתאונות דרכים בערים בשנת 2019 לעומת 16 צעירים שנהרגו בערים בשנת 2018 - עליה של 75%, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. מהנתונים עולה כי למעשה בכל שבועיים בממוצע נהרג צעיר בתאונת דרכם בתחום העירוני וכי שנת 2019 הייתה אחת השנים הקטלניות לצעירים בעשור האחרון. בחינת הנתונים מראה עוד כי מעבר ל-28 ההרוגים, 2,790 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני בשנת 2019, ו-274 נפצעו קשה.
העלייה החדה בהרוגים בערים מגיעה במקביל לעליה חדה בצעירים שנהרגו בתאונות דרכים גם בכבישים הבינעירוניים. 80 צעירים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2019 לעומת 69 צעירים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2018 – עליה של 16%.
צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגעות בתאונות דרכים, הן כנהגים, הן כהולכי רגל והן כשאר משתמשי דרך אחרים. לצעירים מאפיינים ייחודיים המבדילים אותם משאר האוכלוסיות - פעילים יותר בשעות הלילה, בסופי שבוע וחלקם כנהגים סובל בשנים הראשונות לנהיגה מחוסר ניסיון וחוסר הבנה וקריאת מפת הסכנות שהכביש מציב. בימי הקיץ והחופש הגדול הסכנה להיפגע בתאונת דרכים הולכת וגוברת בשל החופש הגדול מבתי הספר התיכונים, האוניברסיטאות ושאר המסגרות אשר מגוננות עליהם.
בירושלים נהרגו ונפגעו הכי הרבה צעירים בתאונות דרכים.
פילוח הנתונים לפי ערים חושף כי תשעה צעירים נהרגו בירושלים - אחד מכל שלושה. בהשוואה לשנת 2018 ניתן לראות כי בירושלים נהרגו פי שלושה יותר בשנת 2019 ובנוסף, הנתון בבירה גבוה פי שלושה יותר מאשר בתל אביב-יפו שבה נהרגו שלושה צעירים בשנת 2019.
עשרת הערים שבהם נפגעו הכי הרבה צעירים בתאונות דרכים בשנת 2019:
• בירושלים נפגעו 383 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2019, תשעה נהרגו ו-46 נפצעו קשה.
• בתל אביב-יפו נפגעו 250 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2019, שלושה נהרגו ו-28 נפצעו קשה.
• בחיפה נפגעו 209 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2019, 14 נפצעו קשה.
• בבאר שבע נפגעו 104 צעירים בשנת 2019 בתאונות דרכים, שישה נפצעו קשה.
• בראשון לציון נפגעו 95 צעירים בשנת 2019 בתאונות דרכים, 13 נפצעו קשה.
• באשדוד נפגעו 90 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2019, שנים נהרגו ושישה נפצעו קשה.
• בפתח תקוה נפגעו 90 צעירים בשנת 2019 בתאונות דרכים, 11 נפצעו קשה.
• בחולון נפגעו 86 צעירים בשנת 2019 בתאונות דרכים, ארבעה נפצעו קשה.
• בנתניה נפגעו 63 צעירים בשנת 2019 בתאונות דרכים, ארבעה נפצעו קשה.
• באשקלון נפגעו 61 צעירים בתאונות דרכים בשנת 2019, שנים נהרגו ושנים נפצעו קשה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צעירים נפגעים בשיעור גבוה בתאונות דרכים ולכן המדינה חייבת להתמקד באוכלוסייה הזאת עם המאפיינים הייחודיים שלה כדי לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה. בשילוב זרועות של המשרדים השונים נוכל להציל חיים. חייבים להגדיל את ההסברה בקרב הצעירים ולמקד אותה במדיות שהם צורכים. בנוסף יש להגביר את הנוכחות המשטרתית באזורי הבילוי בכל הימים ולא רק בסופי שבוע. חייבים להעניק לצעירים פתרונות תחבורתיים כמו קווי לילה ועוד, כדי שרבים מהם יעדיפו להשאיר את הרכב בבית ולעשות שימוש בתחבורה ציבורית. במיקוד של חינוך, הסברה, הגברת האכיפה והנוכחות המשטרתית בנוסף למתן אפשרויות הסעה שונות בשעות הלילה ניתן לצמצם את מספר הצעירים הגבוה שנהרגים בתאונות דרכים בכל שנה. האחריות היא של משרדי הממשלה השונים והרשויות המקומיות".
דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אשר נכתב על ידי ד"ר יניב רונן, בדק ומצא כי בערים שבהן מופעלים קווי הלילה, הייתה ירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים עם נפגעים. הדוח מצביע על האפקטיביות הרבה של "קווי הלילה" בצמצום תאונות הדרכים בערים בהן הן פועלות.
לפרטים נוספים: עוז דרור, סמנכ"ל אסטרטגיה ותקשורת, עמותת אור ירוק - 050-5422797.