”החוכמה בעיניי תהיה כיצד לשלב בין העולמות”
סיגל מגן משוהם, סופרת ילדים ויזמית אמנות חברתית הנעזרת באמנות לקירוב לבבות, מגלה איך הוציאה לאור למעלה מ-1,200 ספרים, שתורגמו ל-19 שפות ובהם ספר חדש באנגלית על מסעה בעולם ה-AI
"אני יוצרת את כל ספריי באהבה, ורואה בהכנת הספרים מטרות ביבליותרפיות וחינוכיות. אני נשענת על הידע שלי מעולם ההי-טק, שבו עבדתי לפני שהפכתי לסופרת. בתהליך היצירה אני נעזרת באלמנטים שלLEAN וAGILE-, וכמובן החוכמה היא לשתף פעולה עם האנשים הנכונים: בית הדפוס ברקת שאיתו אני עובדת, העורכת הלשונית ניצה פלד, יהודית מליק שירן מהוצאת בת אור, וסיגלית עשת מהוצאת סיפור פשוט המלווה אותי בתהליך מול אמזון. בחירת אנשים שאיתם נוח לי לעבוד זה עיקר הסוד. אני מאחלת לעצמי להמשיך ליצור מתוך שמחה ולמצוא את המקומות ואת הדרך להמשיך להעביר מסרים רבי ערך".
כך אומרת סיגל מגן, סופרת ילדים ויזמית אמנות חברתית, שנעזרת באמנות כדי לקרב לבבות בארץ ובעולם. סיגל מגן, תושבת שהם, חוגגת בימים אלו יום הולדת 61 והוציאה לאור למעלה מ-1,200 ספרים, שתורגמו ל-19 שפות והכוללים התייחסות לקירוב לבבות בתחומים רבים. כשאומרים לה שהיא ראויה לשיא גינס היא אומרת שפעם בדקה וגילתה שהשיא הרשום בגינס הוא של קצת יותר מ-1,000 ספרים, "אבל אין לי סבלנות להשקיע את זמני בדברים מיותרים. אני מעדיפה להפיק עוד ספרים וליזום מיזם משמעותי נוסף, שמביא טוב לעולם, מקרב בין לבבות ומעודד יצירתיות וביטוי אישי של ילדים ונוער", מגלה מגן.
סיגל מגן היא לא רק סופרת ייחודית, אלא גם מגדלור יצירתי המאיר את דרכם של ילדים, מבוגרים וקבוצות מגוונות. החזון שלה להפצת אהבה, יצירתיות ושיתופיות ממשיך להפרות את עולם הספרים ולהעניק השראה לכל מי שזוכה להכיר את עולמה הספרותי ומגלה שוב ושוב שליצירה אין גבולות. את רוב ספריה היא מאיירת בעצמה בשיטה ייחודית, שפיתחה ומאפשרת לה ליצור כמעט במהירות האור. ספריה תורגמו לשפות רבות ונמכרים באמזון, אך רבים מספריה אינם נמכרים כלל. היא מכינה מהם סרטונים, לעיתים מוסיפה להם הנחיות איך אפשר להיעזר בהם כדי לעודד את הילדים ליצור, ומשחררת אותם לאוויר העולם – לשימוש של כל מי שחפץ בכך.
רוב מיזמיה מיועדים לגיל הרך ולגיל בית הספר היסודי, אך קיימים גם מיזמים שפונים לנוער, כמו למשל הספר "עף על פי חן", ששילב שירים של בני נוער ואיפשר לבני נוער לבחור את השירים שיופיעו בספר. כמו כן היא מפעילה מיזמים בשותפות עם מוסדות אקדמיים להכשרת מורים כגון: מיזם ניצוץ במכללת עמק יזרעאל בשיתוף פרופסור עפר עציון – מתן כלי מנהיגות ויצירתיות לבני נוער מאקסאל, ומיזם יוזמתון (2015), גם הוא במכללת עמק יזרעאל, בשיתוף פרופסור עפר עציון – מיזם ששילב בין בני נוער יהודים וערבים ליצירת רעיונות חדשניים.
בין היתר, היא מצליחה להעביר את רוח גישתה לסגלי הוראה ולסטודנטים מוכשרים להוראה. היא לקחה חלק פעיל בפיתוח תוכנית מעו"ף (מנהיגות, ערכים ופיתוח אישי) עבור חברת המתנ"סים (בשיתוף ד"ר מיכל אפללו), וקיימה מפגשי לימוד וחשיפה לתהליכי הוראה ולמידה משלבים חדשנות פדגוגית וטכנולוגית בקרב סטודנטים וסטודנטיות להוראה במרכז האקדמי לוינסקי- וינגיט בקמפוס תל-אביב ואילת. לכבוד יום העצמאות ה-77 למדינת ישראל יצרו סטודנטיות בקורס יסודות הסיפורת כרזות, שירים וסיפורים מקוריים בעזרת כלי בינה מלאכותית בהנחייתן של סיגל מגן וד"ר ציפי בבצ’יק.
סיגל משכילה לשלב בעבודתה יצירתיות וחדשנות באמצעות כלים דיגיטליים טכנולוגיים. מאז ומתמיד היא הייתה סקרנית ופורצת גבולות, ומאז 2023 היא חוקרת את ה-AI כשותף לתהליך היצירה. "אני שמחה לגלות את היתרונות ואת האתגרים. התנסיתי בהכנת ציורים ושירים, העברתי סדנאות לסטודנטים להוראה, לספרנים וגם לילדים, שוחחתי עם ה-AI על אמנות, ולאחרונה יצא לאור ספר חדש שלי באנגלית, המספר על המסע שלי בעולם ה-AI ונמכר באמזון. אחד הדברים הראשונים שעשיתי היה לקחת סיפורים מהמקרא, וגם התנסיתי ביצירת למעלה מ-200 שירים בעזרת בינה מלאכותית. אמנם נהניתי מהיצירה, אך לא תמיד הצלחתי לדייק. הלחן שהיה לי בראש לעיתים היה שונה ממה שיצרה הבינה המלאכותית. כך למדתי שהמערכת עדיין לא בשלה בשפה העברית".
לאחרונה היא הפיקה מספר מכובד של ספרונים, שבהם תיעדה שיחה שלה על אמנות – עם הבינה המלאכותית. "זו הייתה שיחה מרתקת, שבעזרתה קיבלתי לעיתים תובנות חדשות על הציורים שיצרתי. קיבלתי משוב מעניין גם מחבר, שקנה ציורים שלי וקיבל ספרון שיח עם בינה מלאכותית שיצרתי על הציורים. הוא אמר שהספרון הוסיף עומק למה שהוא ראה בציורים", היא מספרת.
לדעתך הבינה המלאכותית תחליף את היוצרים?
"קשה לי לנבא מה יקרה בעתיד. מניסיוני הבינה המלאכותית עזרה מאוד ויש לה קסם, אבל היו מקרים שבהם העדפתי ליצור דברים באופן אישי כדי לדייק את מה שהתכוונתי. החוכמה בעיניי תהיה כיצד לשלב בין העולמות. מה שבעיקר חשוב זה לשים לב לשימוש בבינה המלאכותית עם הילדים כדי שלא יאבדו את היצירתיות שלהם. כשהייתי בכיתה אלף הפסקתי לצייר כי חשבתי שאני לא טובה מספיק, אחרי שחברה קישטה את הציור שלה במדבקות. חשבתי שלעולם לא אצייר יפה כמו מדבקה, אז פשוט הפסקתי לצייר. לקח לי זמן רב להחזיר לעצמי את האמון ולמצוא את דרכי האמנותית".
איך את מציעה לשמר את היצירתיות של הילדים?
"יש לי מספר מיזמים שמעודדים אמנות ויצירתיות. אחד מהם הוא גלריה דה-סבתא, שבו אני מדמיינת שיתוף פעולה בין יצירה, יצירתיות, קהילתיות, התנדבות וקשר בין דורי. בעיניי רוחי אני רואה מקום המשלב בין יצירה וספרים, ואליו אפשר להגיע עם סבתא, או אמא, או אחות גדולה ולבלות זמן איכות משמעותי. אני מדמיינת מקום עם לב, שיאפשר לגמלאיות המעוניינות להתנדב להביא לילדים משהו בעל ערך. כעת המיזם בשלב הרעיון, ואני מקווה מאוד שאמצא שותפים לדרך".
סיגל לא תשכח לעולם כיצד בכיתה אלף נפתח בפניה עולם חדש. "למדתי לקרוא והייתי מאושרת ללכת כל יום לספרייה הציבורית, לשאול ספר ולהיכנס לעולם קסום. אני זוכרת את הספרונים הראשונים שקראתי – הם היו עמוד אחד, עם מעט מלל, והייתי מאושרת כשהצלחתי לקרוא בהם. בספרים רבים שאני יוצרת אני מתחברת לילדה שהייתי. אני יוצרת ספרים שקל לקרוא, עם מעט מלל וציורים שמדברים ללב של הילדים. הילדים נהנים לקרוא ספרון, לחוש הצלחה ולבקש לקרוא ספרון נוסף – כל ילד לפי יכולתו".
ספריה מעודדים המשך חשיבה ויצירה. כך למשל, סדרת ספרוני פילים שהפיקה לאחרונה מתחילה בספרון "איך מציירים פיל?", שמסביר לילדים בצורה קלה איך לצייר. בהמשך היא יצרה ספרונים נוספים שבהם השתמשה באותה דמות פילית הנמצאת במקומות שונים. סיגל: "בספר הראשון הפיל נמצא ברחוב, מחזיק פתק צהוב ורוצה ללמוד לכתוב בשפת החתולים. בספר השני הפיל עומד על הראש, על צמרת ברוש. בספר השלישי הפיל נמצא בגינה ציבורית, ומלווה בצילומים מגינה בשוהם. אני משלבת בין מציאות לדמיון ומעודדת את הילדים לחלום, לדמיין אך גם לשים לב למה שקורה סביבם. לאחר קריאת הספרונים אני ממליצה לעודד את הילדים לחשוב מה יהיה הסיפור הבא, איפה יהיה הפיל ומה יקרה. הספרונים הקטנים שלי מתאימים לעבודה עם ילדים שלומדים בקצב שונה מהרגיל. אפשר לתת אותם לילדים הזריזים, ואפשר להיעזר בהם כהעשרה עבור ילדים המתקשים לעמוד בקצב של הכיתה הרגילה".
לאחר שעזבה את משרתה בהיי-טק והחליטה להיות סופרת, למדה סיגל קורס ביבליותרפיה באוניברסיטת בר-אילן שבזכותו היא משלבת גוון ביבליותרפי בספרים המיועדים לקהל הרחב. כך למשל, בספר "כשהשפן עם השפם פחד" היא מלמדת את הילדים איך להתמודד עם פחד. זה נושא משמעותי מאוד, במיוחד בימים אלו, ולכן החליטה להרחיב את השפעתו ובימים אלו עובדים על הפקת הצגה חדשה בהשראתו.
רבים מהספרים שהוציאה לאור נועדו לתת תחושה של ביחד. אחד הספרים הראשונים שיצרה נקרא: "חלומות שבלב", ובהכנתו השתתפו כ-230 ילדים, שציירו בהשראת שירים שכתבה. הספר, שיצא לאור בהוצאת רימונים, היה חדשני בגישתו ונגע בלבבות רבים. בימים אלו היא עובדת על גישה חדשנית המשלבת בין יצירה, יצירתיות, קהילתיות, התנדבות וקשר בין דורי. היא הוציאה לאור את הספר "יותם וסבתא מבקרים בגלריה" – סיפור קטן המספר על יותם וסבתא שמבקרים בגלריה מיוחדת, שמתאימה לילדים. יש שם ציורים שמציתים את דמיונו של יותם, ומתפתחת שיחה מעניינת בינו לבין סבתא שלו.
סיגל: "בעיניי רוחי אני רואה מקום המשלב בין יצירה וספרים, שאליו אפשר להגיע עם סבתא, אמא או אחות גדולה ולבלות זמן איכות משמעותי. אני מדמיינת מקום עם לב, שיאפשר לגמלאיות שרוצות להתנדב, להביא לילדים משהו בעל ערך. כעת המיזם נמצא בשלב הרעיון, ואני מקווה מאוד למצוא שותפים לדרך. אם הנושא קרוב למי שקורא מילים אלו, אשמח מאוד אם יצור איתי קשר".
דברו איתנו ב | |
רוצים עוד פרטים? כנסו! |