חיפוש

 

 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

טיפול רגשי בילדים ומבוגרים

 

”טיפול רגשי הינו כלי עוצמתי, המסוגל לשפר חיים ולסייע לאדם לצלוח תקופות. כאשר המדובר הוא בילדים או בבני נוער ישנה חשיבות גבוהה להתערבות מוקדמת בכדי לאפשר לו לגדול בצורה מיטיבה ולממש את כוחותיו במלואם..”. להמשך קריאת הכתבה של בתי גולן, מנהלת פורום בתחום טיפול רגשי, כנסו...

 

טיפול רגשי בילדים ומבוגרים

שלום שמי בתי גולן, מטפלת רגשית מבוגרים, בני  נוער וילדים. טיפול רגשי הינו כלי עוצמתי, המסוגל לשפר חיים ולסייע לאדם לצלוח תקופות. כאשר המדובר הוא בילדים או בבני נוער ישנה חשיבות גבוהה להתערבות מוקדמת בכדי לאפשר לו לגדול בצורה מיטיבה ולממש את כוחותיו במלואם.

טיפול בילדים הינו כלי קסום מלא בקשב דק, סבלנות רבה ובמשחקיות. העבודה עם ילדים היא עבודה מספקת מאוד, שכן היכולת של ילדים לעשות שינוי גדולה בזכות היותם צעירים, פתוחים וגמישים. הטיפול נעשה בחדר משחקים מלא ומאובזר כנדרש.

קשיים רגשיים אצל ילדים מתפתחים בתוך עולמם הפנימי ומקבלים ביטוי בעולם החיצוני בהתנהגות או במשחק, הקשיים הרגשיים שבפנים משפיעים על סגנון האינטראקציה החברתית ובינאישית, ועל כישורי החיים. לכן כדאי לזכור שאם ילדכם מפתח בעיות התנהגות, משחק אלים, סגנון דיבור נמנע או תוקפני, כל אילו מעידים על קושי רגשי בפנים, ועל מנת לשנות את ההתנהגויות שאנו רואים בעולם החיצוני עלינו לגעת במקור להם, בקושי הרגשי בפנים.

לרוב טיפול רגשי בילדים יתחיל מהמקום שקל יותר לגעת בו, מהעולם החיצוני הנראה לעין. לדוגמה, קושי של ילד להפסיד במשחק, אי יכולת לעמוד בחוקים בבית הספר וגם בחדר הטיפולים, משחק אלים עם בובות, פסיביות ועוד. הביטוי החיצוני הוא הדלת אל עולמו הרגשי של הילד, וכך המטפל והילד גולשים אל עבר המקום הפנימי שבבסיס ההתנהגות החיצונית.

בעבודתי עם ילדים אני עושה גם שימוש בטיפול במשחק - טיפול רגשי לילדים דרך משחקים. שיטה זאת מתבססת על ההנחה כי המשחק הינו כלי התקשורת העיקרי בגיל זה, בה הילד מגשר את עולמו הפנימי עם עולמו החיצוני. כך, באמצעות המשחק המשותף, נעשית עבודה טיפולית משמעותית. בדרך טיפול זו הילד יכול להביע את עולמו דרך המשחקים, ללא צורך במילים. על כן השיטה מתאימה הן לילדים צעירים והן לילדים גדולים יותר. המפגשים מתקיימים בחדר משחקים ובו משחקים מגוונים ורבים.

כאשר ילד מטופל בקליניקה, הטיפול שלו מלווה בהדרכת הורים, שכן בגיל זה הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על ילדים הם ההורים. בנוסף הדרכת הורים קבועה עוזרת להבין את הצרכים וההתמודדויות ולקבל כלים להטמעת שינוי וקידום הילד.

כן גם בעבודה עם בני נוער והוריהם טמונה תקווה רבה לצמיחה, שינוי וקבלה. תקופת ההתבגרות הינה תקופה המצריכה התארגנות מחדש של המתבגר והוריו, לבנות שפה חדשה, להתמקם מחדש האחד מול השני, בדיקת גבולות של המתבגר את עצמו ואת סביבתו, התמודדויות חברתיות מורכבות לצד ההתפתחות המינית.

לעיתים אנו כהורים חווים את המתבגר שבביתינו מכונס בתוך עצמו, מבודד חברתית, מתקשה להשתלב או להביע את עצמו, וחווה קשיים חברתיים ורגשיים – ייתכן וטיפול רגשי יכול לסייע לו.

גיל ההתבגרות הוא גיל ’מועד לפורענות’: הצורך להשתלב חברתית, להגדיר את עצמי כחלק מקבוצה וכנפרד, ההתפתחות וההתבגרות המינית, לחץ חברתי, המדיה החברתית, התחרותיות בעולמנו המודרני – גורמים אלו ועוד רבים אחרים יוצרים אצל רב בני הנוער מצוקה רגשית, בלבול ומשברים נפשיים היכולים לבוא לידי ביטוי באופנים רבים - החל מבדידות חברתית, חוסר השתלבות, דימוי עצמי נמוך, חרדות ועד להסתגרות ודיכאון.

לעיתים המשבר הינו נקודתי וחולף ולעיתים המצוקה הרגשית היא ממושכת ומתגברת. חבל להזניח – ורצוי לתת תשומת לב ולטפל. לפעמים כל מה שצריך זה כלים להתמודדות נכונה.

אני מתמחה במתן טיפול רגשי פרטני למתבגרים ולמעטפת המשפחתית סביב סוגיות של זהות, משברי חיים אצל המתבגר או סביבתו, מיומנויות תקשורת ומיומנויות חברתיות, וויסות רגשי ושליטה בכעסים.

ולבסוף אנחנו ההורים. לעיתים קרובות ההורות מציבה בפנינו דילמות ואתגרים שלא חשבנו שנצטרך להתמודד עימם, ואנחנו לא תמיד יודעים כיצד לפעול בדרך שתתמוך ותעזור באופן הטוב והנכון ביותר לילדינו ולמשפחה כולה.

כמעט לכל תפקיד משמעותי בחיינו אנו נדרשים ללימודים מפרכים, הסמכה וניסיון. לעומת זאת - לאחד התפקידים המשמעותיים, המאתגרים והחשובים של חיינו-גידול ילד, אנו לא מקבלים כל הסמכה / הכשרה ומגיעים אליו חסרי ניסיון. התפקיד ההורי מוטבע בנו מיחסי משפחה מוקדמים, שלא תמיד היו נכונים ומיטיבים כי גם הורינו מצאו עצמם הרבה פעמים מחוסרי כלים. כשאנו הופכים להיות הורים, אנחנו למעשה רוכשים את הניסיון תוך כדי תנועה. פעמים רבות אנו חווים תסכול, בלבול וחוסר אונים אל מול שאלות רבות הקשורות באופן שבו אנחנו רוצים לגדל את ילדינו.

להיות הורים בימינו זו משימה מאתגרת. אנחנו רוצים להיות הורים טובים ולהעניק לילדינו את כל מה שאפשר, ובמקביל אנחנו עובדים קשה ומנסים להצליח ולהגשים את עצמנו גם מחוץ לתחומי המשפחה. לעיתים ההורות מציבה בפנינו דילמות ואתגרים שלא חשבנו שנצטרך להתמודד עימם, ואנחנו לא תמיד יודעים כיצד לפעול בדרך שתתמוך ותעזור באופן הטוב והנכון ביותר לילדינו ולמשפחה כולה.

בהדרכת הורים אני מקשיבה לסיפור המשפחתי שלכם, מבינה את צרכי המשפחה - ילדים והורים גם יחד, משקפת ועוזרת לכם לראות את דפוסי התקשורת, המחשבה וההתנהגות שמייצרים קשיים ולא מקדמים, וביחד נמצא פתרונות כיצד להביא את הילדים ואתכם לחוויה משפחתית הרמונית, בריאה ומחברת.

אל תתהססו לפנות עבור כל שאלה או התייעצות – בתי גולן 054-5770776

יש לכם עוד שאלות לבתי גולן - טיפול רגשי? כנסו!

    הפייסבוק שלי f

עירית מודיעין

 

 
 
 
היכן מחביאים גופה

היכן מחביאים גופה

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות