חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

חמאס V.S פתח

 

מי באמת שולט בכפרי מודיעין? הפתח או החמאס? מי אחראי למצב הקיים? ומה חושבים על כך כפריי מודיעין? והחשוב מכל- האם זה עשוי להשתנות וכיצד?

 

המהפך השלטוני שחל ברצועת עזה אינו עובר בשקט בשטחי יהודה ושומרון. הרבה נכתב מאז השתלטות החמאס על הרצועה והשפעותיה האפשריות על קיומה ואופיה של הרשות הפלסטינאית ביו"ש. אותנו, פה בשלולית המקומית של מודיעין מעניינים השכנים שמגיעים אלינו לעבוד בבניה, בשיפוצים, בשדות ואפילו אלו שבאים לגנוב. כי לגנוב זה דבר אחד ולפוצץ זה משהו אחר.

אין זה חדש שהמאבק על השליטה בכפרים הפלסטינאים בגוש מודיעין מתנהל בשני מעגלים מקבילים: האחד, המעגל הרחב, זה שפועל בכל איו"ש. השני, זה שמעניין אותנו באופן ישיר, הוא זה הקורה בכפרים שבגוש מודיעין.

כבר בהתחלה יש לומר שמעגלים אלו אינם חופפים תמיד. אם כי שליטת אנשי הפתח ברוב איו"ש מוכרת (בינתיים), המאבק בכל כפר וכפר נמשך במלוא עוזו. סימנים חיצוניים למאבק הזה אפשר לראות היטב לכל מי שנוסע בכביש 443. מהכביש אפשר לספור את הדגלים שמתנופפים מעל הבתים בכפרים השונים. דגל החמאס- הירוק ומנגד דגל ארבעת הצבעים - של הפתח', או אם תרצו, של הרשות הפלסטינית.

צה"ל וכוחות הבטחון פועלים מזה מספר חודשים באופן נמרץ בכל הכפרים, כמו גם בכל מרחב איו"ש ומבצעים מעצרים של פעילי חמאס. פעולות נוספות שמבוצעות בשטח, ושהשתיקה יפה להן (לפחות בשלב הזה), מחזקות באופן ברור את מצדדי שלטון הרשות הפלסטינאית- הפתח', בכפרי האיזור.

קשה להתעלם מהפרסומים הגלויים אותם מדווחת מערכת הבטחון באופן יומיומי ושוטף, מהם עולה כי בכפר חרבתא בוצעו כבר מספר מעצרים של פעילי חמאס. כך גם בצפא. כזכור הכפר בילעין, אף הוא בגוש מודיעין, הפך בשנה וחצי החולפות לסמל לאומי פלסטיני במאבק בגדר ההפרדה והשלכותיה. על פניו נראה שקיימת התחזקות של החמאס שם, בפינת צפא-חרבתא-בלעין. הערכה שרק מתחזקת כאשר משוחחים עם חלקם וחשים את הפחד מלהתעמת עם אנשי החמאס שבכפריהם שלהם.

בעידן של טרום גדר ההפרדה במרחב מודיעין, נטה הלך הרוח בכפרי מודיעין לשלול את השותפות או הסיוע לפעילות הטרור בישראל. אמנם פה ושם היו מעידות ואפילו פיגוע רצח בכפר נעלין או ירי לעבר פטרול בישוב כפר-ארנים, שמבצעיו, אגב, אמנם הגיעו מאיזור רמאלה, אולם הסתייעו באנשים מחרבתא, אולם הדינמיקה בשטח החלה להשתנות ולרעה כשהבינו בכפרי מודיעין שהגדר היא עובדה קיימת. למרות האוירה, עדיין התמיכה בפתח וברשות, דומיננטיות באופן משמעותי יותר מאשר בערים חברון, שכם או ג'נין, או אפילו בכפרי גב ההר ומזרחה.

המסרים שמגיעים מהכפרים המקומיים הם של בטחון ביכולתם למנוע את השתלטות החמאס על השטח באיו"ש. "מה שקרה בעזה לא ניתן שיקרה פה", הם אומרים. אולם על פניו נראה שבטחון זה מעוגן בנוכחות היום יומית של צה"ל בכפרים ובצירי התנועה. ספק רב אם בטחון זה יחזיק מים בהעדרם של חיילי צה"ל, סיוריהם ופעילות השב"כ בתוכם. אם עזה היא מקרה מבחן, נראה שכל שינוי בסטטוס קוו הקיים פה, יביא את שלטון החמאס גם לכפרי מודיעין. הדגלים המתנופפים לעין כל, רק מעידים על כך ביתר שאת.

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות