שלום סיגלית,
כיום, על מנת להגדיר ילד כסובל מלקות למידה ספציפית בתחום הקריאה, על פי הגדרות החדשות של הDSM ( Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, בעברית: מדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות) יש לבחון מספר פרמטרים במקביל, שהינם:
• דיוק בקריאת מילים - כלומר האם הילד קורא בצורה תקינה את המילה או שוגה הרבה במהלך קריאתו.
• קצב הקריאה וההטעמה (הנגנת הכתוב).
• הבנת הנקרא - האם הילד מבין היטב מה שהוא קורא.
כאשר קיים פער משמעותי בשלושת המדדים הללו, ביחס לבני גילו, ונערכה התערבות של שנתיים לפחות ללא הועיל, אז ניתן בהחלט לקבוע שמדובר בלקות כזו. בכל מקרה התווית כשלעצמה לא עוזרת למתן הפתרון. לרוב גם לאחר ביצוע אבחון המאתר את הקשיים והגורמים להם, יש להמשיך בטיפול עצמו- דהיינו שיעורי הוראה מותאמת. בשיעורים אלו יזכה הלומד לקבל את הכלים המתאימים שסייעו לו להדביק את הפערים ובסופו של דבר ללמוד ואף להנות מהקריאה.
בברכה,
יעל רן - מומחית לאבחון ליקויי למידה והוראה מותאמת.
0507219033