שלום עמליה,
איבחון להפרעת קשב, הוא איבחון קליני ושונה מהאבחון של לקויות למידה למיניהן.
לעיתים יבקשו מכם לעשות מבחן ממוחשב, BRC או MOXO אשר יהווה תומך להחלטה.
האיבחון יכול להתבצע על ידי רופא פסיכיאטר המומחה לנושא ADHD או נוירולוג ילדים.
כיום, יש גם רופאי ילדים אשר למדו את הנושא וקיבלו אישור לאבחן.
למיטב ידיעתי רופא הילדים בקופת החולים יכול להפנות למומחה בנושא.
גם ברוב קופות החולים נפתחו מכונים ייעודיים לנושא, בהם נמצאים כל המומחים הרלוונטיים.
מומלץ לאבחן הפרעת קשב ילדי כתה א' או ב' ולא לפני. האיבחון הוא קליני, מבוסס על שאלוני תיפקוד - לגננת, להורים ועוד... וגם שיחה אישית עם הילד. לעיתים לילדים צעירים קשה להביע את עצמם או לשתף פעולה ואז ההתרשמות לא תהיה מדוייקת.
עם זאת, כל הכבוד על הרגישות והרצון לברר בגיל צעיר. בטוח שככל שנקדים לטפל בבעייה אפשרויות וקצב השיפור רבים יותר.
שימו לב!
לגבי ילד בגיל הגן = הפרעת קשב אמורה להיות נוכחת בכל שטחי החיים.
אם החשד לקיום הפרעת קשב מופיע גם מחוץ לגן, לדוגמא: קושי לקיים קשרי חברות טובה עם חבר/ה,
קושי להשתתף בפעילויות במסגרת המשפחה... הייתי שוקלת ייעוץ הורי - לעיתים קרובות הבנה של ההורים מה חווה הילד וסיגול תגובות נכונות שלהם לסיטואציות מורכבות יכול להוביל לשינוי אמיתי.
ילדים בגיל הגן אמורים להיות בתנועה אמיתית לפחות 180 דקות ביום, זמן שמתחלק בין זמן שהותם בגן ובין זמן האיכות עם ההורים, אחרי הצהריים.
המומחים יודעים שהמוח של כולנו מאבד מיכולת הריכוז שלו לאחר 20 דקות... על אחת כמה וכמה ילדים צעירים.
המלצות: לרשום את הילד לחוגי ג'ודו, אומנויות לחימה, התעמלות קרקע ודומיהם - מתן לגיטימציה לתנועה מבוקרת, המפתחת קואורדינציה ושיווי משקל וגם התנהלות בתוך "סט" חוקים וגבולות מאוד ברורים.
לצאת לפארקי שעשועים, ולאפשר הוצאת אנרגיה בסביבה כייפית.
ואולי גם מפגשי הכנה לכתה א'...בהם יקבל תשומת לב אישית המאפשרת למורה/מאמן/מטפל להתמקד בצרכים האמיתיים ולהכין את הילד תוך תיאום ציפיות לתחילת שנת הלימודים...
בהצלחה!
שרה ברקוביץ
0506278781