שלום שלי,
תודה על שאלתך.
כאשר אנשי מקצוע מדברים על "חציית קו אמצע" של הגוף,(קו דמיוני שחוצה את הגוף לאורכו - באמצעו) הם מתייחסים ליכולות החיבור המוטורי בין שני צידי הגוף.
חוסר יכולת לחצות את קו האמצע, לא מטופל, יוביל לקשיים בלמידה - רכישת הקריאה והבנת הנקרא. החדשות הטובות הן שניתן על ידי תירגול ותשומת לב לפתח את היכולת הזו.
ההמיספרה הימנית קדמית/מצחית של המוח שולטת בתנועות של פלג הגוף השמאלי ולהיפך. משמע-בהצלבה. השאיפה היא לבנות חיבור איתן בין שתי ההמיספרות על מנת שהמוח יעבוד באופן הרמוני וזורם.
היכולת לחצות את קו האמצע מימין לשמאל ומשמאל לימים מאפשר גם שדה ראייה רחב ותקין.
בדרך כלל היכולת לחצות את קו האמצע מתפתחת בשנה הראשונה לחיים, באמצעות תרגול וחזרה של היפוכים מהבטן לגב מהגב לבטן מימין ומשמאל, זחילה ולבסוף עמידה והליכה.
עד גיל 4-4.5 חשוב שתתפתח המיספרה/יד דומיננטית וכך גם קו האמצע מתייצב.
לשאלתך: קושי בהבחנה בין ימין ושמאל אינו קשור בהכרח לחציית קו האמצע.
על מנת לזכור ולהפנים מהי יד ימין ומה היא יד שמאל-מומלץ לתת סימנים:
לדוגמא: באיזו יד את כותבת? או על איזו יד את עונדת את השעון? אפשר גם להוסיף תרגול של התמצאות במרחב ולתרגל הליכה ימינה, קדימה, שמאלה ואחורנית על מנת לזכור.
בעקרון כל דבר שאנו מבצעים עם שני חלקי הגוף מפתח את הקשר בין שתי ההמיספרות.
תרגילי הצלבות וקואורדינציה מומלצים לשיפור חציית קן האמצע.
תרגיל 1: הצלבות
עמידה על שתי רגליים ונגיעה בכף יד ימים על ברך שמאל כשהרגל מורמת באויר כשהיא מכופפת בזווית של 90 מעלות ולהחליף ידיים ורגליים. ילד שמתקשה אפשר להדביק מדבקה בצבע אדום על יד ימין וברך שמאל ומדבקה ירוקה על יד שמאל וברך ימין ולבקש מהילד לחבר בים המדבקות באותו הצבע.
לתרגל בקצב אחיד לפחות 10-20 חזרות.
למבוגרים אפשר לבצע גם בישיבה.
לתינוקות מומלץ במנח של שכיבה על הגב, להביא רגל ויד נגדית לפגישה מעל הגוף והחלפה-עבור המוח אין הבדל.
תרגיל 2: פיתוח קואורדינציה ושיווי משקל
0506278781