שלום מלי,
עיצוב ספר שירים הוא אחד התחומים העדינים והרגישים ביותר בעולם העיצוב. שלא כמו ספרי פרוזה, ספר שירה הוא יצור חי: הוא נושם קצב, רווח, שקט, נשימה. כל החלטה עיצובית — אפילו מילימטר אחד של רווח — יכולה לשנות את חוויית הקריאה.
לכן, כשמעצבים ספר שירים, חשוב להבין:
העיצוב הוא לא רק עטיפה. הוא פרשנות. הוא פואטיקה בפני עצמה.
1. מינימליזם עם משמעות
ברוב ספרי השירה המיועדים למבוגרים נשמרת שפה עיצובית נקייה: טקסט שחור על רקע לבן, מרווח נשימה נדיב, ושימוש מינימלי באלמנטים גרפיים. המטרה היא לאפשר לשיר לקבל את כל הבמה — בלי רעש.
המינימליזם כאן הוא לא עני — הוא מכוון. שקט שמעצים את מילות המשורר.
2. איורים – האם, כמה ולמה?
יש ספרי שירה שבוחרים לשלב איורים, לרוב בקו שחור על רקע לבן. האיור לא “מעטר” את השיר, אלא משלים אותו — כמו לחישה ויזואלית ליד המילים.
הז’אנר צריך להישאר עדין: איור חזק מדי עלול להשתלט על הטקסט.
3. “שערים” ופרקים בין החלקים
כאשר הספר מחולק לנושאים, נהוג להוסיף “שערים” — עמודים שמסמנים מעבר רגשי או תמטי.
לרוב תמצאו כאן שימוש באלמנטים גאומטריים עדינים, קווים שחורים-אפורים, טיפוגרפיה מעניינת של כותרות.
שוב — עדינות היא שם המשחק.
4. כריכה – כאן מותר להשתגע (קצת)
הכריכה היא המקום שבו הצבע, האיור, הצילום או הקולאז’ מקבלים מקום מרכזי.
בניגוד לעמודי הפנים, כאן מותר ואף רצוי לייצר אופי חזק — כזה שיגרום לספר לבלוט במדף, אך גם יספר את נשמת הספר.
שילוב נכון בין טיפוגרפיה לבין ויזואל יוצר הבטחה לקורא.
5. בחירת פונט – השירה צריכה לנשום
פונט לשירה צריך להיות עם אופי, אבל לא להשתלט.
פונטים קלאסיים, סריפים עדינים, או סנס–סריפים מודרניים עם אלגנטיות — כולם מתאימים, בתנאי שהם משקפים את רוח הספר.
גודל הפונט, המרווח בין השורות (leading), והמרווח בין המילים — הם קריטיים לשירה יותר מכל ז’אנר אחר.
6. צבע – פחות הוא יותר (למבוגרים)
בעמודי הפנים נצמד לרוב לדו-גוניות: שחור, אפור, לבן.
זה מכוון: צבע “מפריע” לקצב הקריאה ומרחיק את הקורא מהשיר.
יוצא דופן: ספרי שירה לילדים, שבהם עולם הצבעים חיוני, מלא, ואפילו חלק מהחוויה וההבנה.
7. שמירה על ה”נשימה” של הדף
שיר צריך חלל.
הוא לא רוצה להידחק לשוליים או להצטמצם לריבוע קטן.
לכן חשוב להבין את האיזון בין גודל דף, פונט, ריווח ושבר שורה — ולכבד את הפעימה הפנימית של המשורר/ת.
⸻
לסיכום
עיצוב ספר שירה הוא שילוב נדיר של רגישות, הקשבה ואומנות.
המעצב/ת לא רק “מעצב/ת” — אלא מתרגם/ת את העולם הפנימי של המשורר לצורה, לחלל, לקו ולרווחים.
כשנעשה נכון — העיצוב לא רק משרת את השיר.
הוא הופך להיות שיר בפני עצמו.
בברכה,
בטי ששון.
0544335760
יש לכם עוד שאלות לבטי ששון סטודיו עיצוב? כנסו!
לתכתובת עם המומחה בוואטסאפ - כנסו!
---