שטף קריאה מורכב משלושה מרכיבים:
1. דיוק.
2. קצב.
3. הטעמה (פרוזודיה).
דיוק בקריאה
תלמיד אשר קריאתו מדויקת, הינו תלמיד אשר קורא את המילים בצורה תקינה, ללא טעויות. בכיתות א'-ג' המדד הזה מאפשר בעיקר להבין אם הילד רכש היטב את סימני הניקוד (שכן ללא ידע זה לא יוכל לקרוא מדויק).מכיתה ד' ומעלה, כאשר הכתב ללא ניקוד, המדד הזה מאפשר לנו גם לדעת אם הילד הצליח לרכוש תבניות מורפולוגיות.
קצב קריאה
כשמו כן הוא - משך הזמן שבו האדם קורא את הכתוב. הקצב צריך להיות בינוני, לא איטי מדי (לדוגמא ילד שקורא בכיתה ג' את המילה כתבה כך: כ-ת-בה, קורא קריאה מצרפת שאינה אופיינית לבני גילו). אך גם לא מהיר. קצב הולם מסייע הן לקריאה מדוייקת (יכולת א' משפיעה על יכולת ב' ולהיפך) והן להבין את הנקרא.
הטעמה (פרוזודיה)
קריאה מוטעמת הינה קריאה שיש בה התאמה בין תוכן הכתוב וסימני הפיסוק לאופן הקריאה.
שלושת המרכיבים הללו יוצרים את שטף הקריאה, והכרחיים ע"מ להצליח לקרוא בצורה מיטבית, ובעקבות כך גם להבין את הכתוב.
בברכה,
יעל רן - הוראה מותאמת.
0507219033