שלום קובי, תודה על השאלות החשובות הללו.
שמי יעל ואני בעלת תואר שני באבחון ליקויי למידה והוראה מותאמת.
עסקתי בתחום עוד בטרם התחלתי את לימודיי כאשר התנדבתי במכון ניצן. שם נחשפתי לחלק מרזי המקצוע והתרשמתי מהמקצועיות והסבלנות של המורות להוראה מותאמת והמאבחנות. דבר זה הגביר אצלי את המוטיבציה ללמוד את התחום כמקצוע לחיים. למדתי ארבע שנים כאשר שנתיים מהן כללו גם סטז' מקיף - ביצעתי 54 שעות של הוראה מותאמת, ו-10 אבחונים דידקטיים, כל אבחון ערך בממוצע חודשיים. סיימתי את לימודיי בהצטיינות.
אבחון והוראה מותאמת הם תחומים השזורים זה בזה- לא ניתן להתחיל תהליך לימודי ללא בדיקה מקיפה של החוזקות והמקומות אותם נדרש לחזק.
בתהליך אני מבצעת בדיקה הנקראת "מיני אבחון", בה אני בודקת את מיומנויות האורייניות השונות (קריאה, כתיבה, הבעה בכתב, הבנת הנקרא ועוד). מתוך הממצאים והתמונה המתקבלת משיחה עם ההורים ומחנכת הכיתה, אני בונה את תוכנית העבודה הנדרשת.
לא אחת שואלים אותי, כמה זמן נמשך תהליך כזה - התשובה היא שאין תשובה. כל מקרה לגופו. התהליך יכול להיות קצר ומומקד, ומנגד לעיתים מתמשך לאורך זמן רב. העיקר הוא הנכונות של כל הצדדים - שיתוף הפעולה שהינו משולש: מורה-הורה-ילד (כאשר בהגדרת המורה נכללים גם מחנך/ מחנכת הכיתה).
מטרה חשובה שהיא בעיניי אבן יסוד בתהליך, וחשובה לא פחות מההיבט הלימודי, הינה חיזוק הביטחון העצמי של הילד. כאשר הורי התלמידים משתפים אותי שבעקבות השיעורים הילד החל להשתתף בכיתה, לקרוא ספרים, לכתוב סיפורים ועוד, אני מרגישה סיפוק אדיר.
הקליניקה שלי ממוקמת במודיעין.
אשמח לייעץ להורים בתחום, ולתרום מהניסיון והידע שרכשתי.
שלכם,
יעל רן - הוראה מותאמת (M.A)
0507219033