שלום אורית,
אני שמח על שאלתך שכל כך אקטואלית בנוגע לזכויות עצמאיים.
אני חייב לציין שלכל עצמאי יש זכויות בביטוח לאומי (בתנאי שכמבון משלם לביטוח לאומי) בכל הנוגע לתאונות עבודה וכן לנכות כללית ועוד. אין בעניין זה שום הבדל בין עצמאי לבין שכיר. גם עצמאי צריך להוכיח שהתאונה היא תאונת עבודה. ההבדל הוא לעניין גובה הפיצוי - במקרה של שכיר לוקחים את השכר שהיה לפני התאונה לצורך חישוב הזכאות. במקרה של עצמאי לוקחים את ההפרשות לביטוח לאומי לפני התאונה והן הקובעות ולא החישוב לאחר שומת המס בכל שנת הדיווח.
אז במקרה שלך, אם החבלה שלך אירעה תוך כדי עבודה שלך (אני מבין שאת עובדת בבית) אז התאונה היא כן תאונת עבודה ואת זכאית לכל הזכויות בגין כך.
מה הן הזכויות?
א. זכאות לתשלום של דפי פגיעה (עד 3 חודשים) בהמצאה של תעודה לנפגע עבודה מהרופא המטפל. דמי הפגיעה משולם בדרך כלל כ-75% מהשכר שהיה לפני התאונה.
ב. זכאות לתשלום בגין נכות מעבודה מביטוח לאומי - במקרה כזה מגיעים לוועדה של ביטוח לאומי, הרופאים בודקים אותך ואם קבועים לך אחוזי נכות בשיעור של בין 10% לבין 19% אז מקבלים פיצוי חד פעמי. אם הנכות שנקבעה מעל 19% אז מקבלים קצבה כל חודש (ואפשר אפילו לכל החיים).
ג. צריך גם לבדוק אם יש פוליסות של תאונות אישיות (גם שם אפשר לקבל פיצוי על נכות מתאונה).
ד. צריך גם לבדוק את הזכאות לקצבת אובדן כושר עבודה (אם את אכן באובדן כושר עבודה) בקרן פנסיה (אם יש) או בפוליסה פרטית של אובדן כושר.
אשמח לענות על עוד שאלות אם יש.
ממליץ גם לקבוע פגישת ייעוץ במשרדי.
תודה,
0502375955