חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

אסור להפקיר את יער יתיר

 

כיצד קרה שיער יתיר, היער הנטוע הגדול ביותר בישראל, בסכנה ממשית, בגלל כוונה להקים בו 10 טורבינות רוח בגובה של כ- 200 מ’ (גובה מגדלי עזריאלי) עם מוטת כנפיים בת 150 מ’ (כמו שני מטוסי ג’מבו מחוברים)? וכיצד ייתכן שלמרות שמחקרים רבים ברחבי העולם מוכיחים, כי טורבינות הרוח התעשייתיות מזיקות מאוד לטבע ולסביבה...

 

למרות שהשרה להגנת הסביבה הודיעה מעל בימת הכנסת ש: "אין מקום לטורבינות רוח בישראל", הממשלה ממשיכה לגבות את הטייקונים במטרה לבנות את הטורבינות דווקא במקום רגיש כל כך אקלימית כמו יער יתיר?

יער יתיר הוא היער הנטוע הגדול ביותר במזרח התיכון, ויש אומרים בעולם כולו. ביער ניטעו עד עתה כ - 4 מיליון עצים, על שטח כולל של כ-50 אלף דונם והוא ממשיך להינטע עד עצם היום הזה.

היער החל להינטע באמצע שנות השישים ע"י קק"ל, במטרה להפריח את הארץ ולנסות לעצור את תהליך המדבור של צפון הנגב. כולנו זוכרים את הקופה הכחולה של קק"ל, שאנו וילדינו שלשלנו לתוכה בחרדת קודש ובשמחה גלויה את המעות המעטות שהיו ברשותנו, כדי להשתתף בגאולת הארץ. מאז, היער צמח, פרח, גדל והתרחב עד שהפך ליער עצום ממדים, שגרם להורדת הטמפרטורה בכמעט מעלה שלמה, באזור בו הוא גדל, והפך את ספר המדבר ליער פורח. בעקבות זאת, עד מהרה הפך יער יתיר לשם דבר, ומכל העולם הגיעו אליו כדי להתארח וללמוד מפרופ’ אריאלי (שהקים ביער את תחנת המחקר לעצירת המדבר וזכה בפרס ישראל על מחקרו זה) כיצד ניתן להוריד את הטמפרטורה ולעצור את החולות הנודדים המגיעים ממדבריות ערב.

 הטבע חזר ובמקום מדבר יש עכשיו יער

לאחר התבססות היער, הוא הפך לבית למגוון רחב של בעלי חיים, שמצאו מפלט ביער ולבעלי כנף, מקננים ונודדים - חלקם נדירים. הצצה קטנה בוויקיפדיה בערך יער יתיר, תגלה לך עשרות בעלי חיים ובעלי כנף נדירים, בסכנת הכחדה וכן, זוחלים, פרחים וצמחים ייחודיים לאזור היער בלבד, שעלולים להיעלם לתמיד, כמו: צבוע מפוספס, צבי ארץ ישראלי, דורבנים, זאבים, תנים, שועלים ועוד מינים רבים של בעלי חיים, זוחלים ובעלי כנף, כמו: עיט זהוב שבסכנת הכחדה, בז מצוי, מספר סוגי ניצים, חוברות, תנשמות, כוסות, ינשופים, עטלפים, ירגזי, חסידות ועוד ועוד, שחזרו להשתכן בו

מה בין ועידת פריס לטורבינות רוח תעשייתיות והרס היער?

בשנת 2010, לאחר ועידת פריס, ישראל התחייבה להפחית את פליטות גזי החממה, שנוצרים כתוצאה משימוש בדלק פוסילי. רעיון נכון וטוב במהותו, שבמדינת ישראל, כמו במדינת ישראל, עיוותו ובמקום להציע ולקדם את הפתרון הירוק, הנכון והמתבקש לארץ שטופת שמש כשלנו, קרי אנרגיה סולרית, החלו לקדם בארץ, בגלל תאוות הבצע של טייקונים המקורבים לשלטון, דווקא טורבינות רוח תעשייתיות, שנוגסות בכל פה דווקא בריאות הירוקות המועטות בארץ, ביניהן יער יתיר. זאת במקום להשתמש באנרגיה זמינה ונגישה כמו לוחות סולריים. טכנולוגיה, שהיא לכל הדעות, הרבה פחות פוגענית לסביבה, הרבה יותר מתאימה לאקלים הארץ ואף זולה פי כמה. לא הועילו הבקשות, ההסברים ואף דו"חות המומחים שאנשי האזור שכרו בכסף רב, כדי להוכיח את הפגיעה ביער, שנפלו על אוזניים ערלות.

הסכנה - היער שאנו וילדינו תרמנו לקופת קק"ל כדי לנטוע אותו, ייהרס ע"י טורבינות ענק, שיפגעו אנושות בבעלי חיים, בעלי כנף ובני אדם. 

במחקרים חדשים בכל העולם, הוכח שטורבינות רוח תעשייתיות הורסות את הצומח ע"י העלאת הטמפרטורה בסביבתן, קוטלות בלהביהן עשרות בעלי כנף בשנה, פוגעות במרחב וברצף אזור המחייה של מאות בעלי חיים וזוחלים ואף מזיקות לבריאות בני האדם, בגלל רעש להבי הטורבינות, הריצוד, והאינפרה סאונד שנגרמים בעת הפעלתן.

 

סכנה משריפות ענק בגלל כשל בטורבינות או פגיעת ברק

בגלל ההתחממות הגלובלית, ביער יתיר יורדים רק כ-300 מ"מ של משקעים בשנה, לעומת ממוצע של 350 מ"מ בעבר ובגלל החום והיובש השוררים בו, כל כשל בטורבינות הרוח התעשייתיות, כתוצאה מהתיישנות החומר או בשל פגיעת ברק, מהווה מכת מוות ליער יתיר. כי כל טורבינת רוח נושאת בקרבה כ- 800 ליטר של שמן מכונות דליק והיא פצצת זמן מתקתקת, העלולה לגרום בכל קיץ לדליקת יער ענקית, שתשרוף את הבוסתנים ואת עצי האורן הישראלי היפהפיים, שניטעו כאן במשך כ- 50 שנה, ויחד איתם גם את בעלי החיים והכנף. שריפה כזו עלולה לפגוע גם ביישובים ובבני האדם המתגוררים ביער (יער יתיר הוא אחד מהמקומות היבשים בארץ).

לכן, אסון הכרמל 2 הוא רק עניין של זמן, בעיקר לאור העובדה, כי אין בקרבת יער יתיר תחנות כיבוי, שיכולות להשתלט על דליקת ענק ומטוסי הכיבוי אינם מורשים להיכנס לאזור הטורבינות התעשייתיות.

סכנה לבריאות הציבור כתוצאה מריצוד, רעש נשמע בלתי פוסק ואינפרה סאונד.

בגלל כל הסיבות שנמנו עד עתה, אך גם בגלל התופעות הקשות שיש להפעלה ולעצירה לסירוגין של הטורבינות (טורבינות רוח פועלות רק כשיש רוח, וזה חלק קטן מהיממה) על כל בעלי החיים שנמצאים בקרבתן , אבל רק בני האדם יכולים לדבר ולהסביר, כמו: ריצוד, סנוור, רעש נשמע ואינפרה סאונד, שמתרחשים כתוצאה מסיבוב להבי הטורבינות וגורמים לתופעות בריאותיות קשות, בהן: תעוקה בחזה, הפרעות נוירולוגיות ופסיכולוגיות כתוצאה מנדודי שינה, דיכאון, כאבי ראש, מיגרנות, כאבי בטן, בחילות, כאבי חזה - ממש כמו במחלת ים, ואף אפילפסיה.

בגלל זה, בכל העולם כבר מרחיקים את הטורבינות מאזורי טבע רגישים ומקרבת בני אדם. בני אדם כמוך וכמוני, אבל בישראל ממשיכים לדאוג לעושר של הטייקונים, שעומדים בראש המיזמים המפלצתיים האלה, במקום לדאוג לאושר של האזרח הקטן.

למרות שכולם מבינים את הסכנה שבהקמתן של 10 מפלצות הענק - אף אחד לא עושה דבר כדי לעצור את הקמתן.

היום, למרות מחאותינו הרבות ולמרות ההוכחות, שהביאו המומחים שתושבי המקום שכרו, לפגיעה האנושה העלולה להכות ביער ולמרות שגם הצבא, גם ראשי השלטון המקומי, גם חברי כנסת וגם שרים - כולל שרת האנרגיה והשרה להגנת הסביבה, מבינים את פוטנציאל ההרס של טורבינות הרוח לסביבה, שום דבר אינו משתנה.

לכן, תושבי האזור, שנאבקים מזה 6 שנים בהקמת הטורבינות התעשייתיות המאיימות לפגוע בכל האזור, ושתרמו - הן מזמנם, הן מיכולותיהם והן מכספם, כדי לעצור את השעטה הבלתי מרוסנת להקמת מקור אנרגיה בזבזני, יקר ופוגע בסביבה בדמות טורבינות רוח ענקיות, שהטייקונים לא היו טורחים להקים אותו, לולא היו מקבלים סובסדיות נדיבות מהמדינה, הגישו ערעור לבית המשפט העליון ומתעתדים להגיע אפילו עד בג"ץ, כדי לבקש צדק ליער ולכל יושביו - בעלי חיים, בעלי כנף ובני אדם.

לשם כך, בימים אלה ממש, תושבי האזור החלו בגיוס המונים, כדי לממן את העלויות הגבוהות של בית המשפט העליון ובג"ץ ופנו לכל תושבי הארץ, אוהבי הטבע והסביבה בבקשה לתמוך בהצלת היער ולהשתתף בגיוס ההמונים, שהקישור אליו נמצא למטה.

זו הסיבה, שתושבי יער יתיר מבקשים גם ממך להצטרף למאבק, כי רק בכוחות משותפים של כל אוהבי הטבע, איכות הסביבה ושלך, נוכל להציל את היער הנטוע הגדול במדינה, שהוא גם חלק משביל חוצה ישראל, מהסכנה המרחפת מעליו.

השתתפותך הפעילה תסייע בהמשך המאבק המשפטי להצלת היער של כולנו - יער יתיר.

אנו מודים מקרב לב לכל מי שתומך ומפיץ הלאה לתמיכות נוספות

לתמיכה במאבק היכנסו לקישור:  (beactive.co.il)

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות