חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

המלחמה על זכות הקמת מאהל המחאה מול ביתו של יריב לוין

 

סאגת אוהל המחאה ליד ביתו של שר המשפטים ברחוב בגין בעיר לא מפסיקה לייצר חדשות. שיאה הראשון היה בישיבת מועצת העיר הסוערת ברביעי שעבר כשאיתי אלמוג בר הגיש הצעה לסדר בעד זכותם להקים מאהל מחאה מול ביתו של שר המשפטים. השיא השני, היה זימונם של איתי וכמה מחבריו למחאה לשיחה בתחנת המשטרה בעיר. אז מה באמת אומר החוק בענין ומי הפריע למי, גם כאן החוק די חמקמק. איתי, חבר סיעת מודיעין חופשית בתגובה לזימון לתחנת המשטרה ולמה שהיה בו: אני וחברי לסיעת מודיעין חופשית קוראים לציבור להמשיך להפגין למען הדמוקרטיה ולמען שמירה על ישראל כמדינת חוק. דוברות המשטרה: יש הנחיות ברורות בענין.

 

אז מה היה לנו כאן...

קבוצת מחאה של מודיעין חופשית הכוללת בתוכה גם תושבים מודאגים, דאגו להגיע באופן קבוע להפגנות מול ביתו של שר המשפטים המתגורר בעיר. המחאה איך לא, היתה נוצה חלק במניפת המחאות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית של יריב לוין כשמאחור דוחף אותו  מסיבותיו שלו ראש הממשלה. 

למי ששכח, מרכז הכובד של האחיזה השלטונית במדינה עבר מהפך וכיום הוא מכיל  גוש שכך נדמה אולי בצדק ואולי לא, מגובש שלא ניתן לנתקו זה מזה. נכון להיום מתברר שהומוגני לא אומר בהכרח שליטה רגיעה ובטוחה. לעיתים זה אולי דוקא עקב האכילס של קואליצית הימין.

מחנה השמאל שידע לעושת מלחמות, הקים את המדינה, אבל דוקא שלום לא הסתדר לו, מצא עצמו השנה בסטטוס של האריה השליט שנושל מביתו ע"י המחנה השנוא שמעבר לקו.

וומי נישל אותו? ראשי ראש הממשלה הנצחי ביבי נתניהו, יחד עם יריב לוין, שר המשפטים העקבי והאידיאולוגי של ממשלת הימין "על מלא" שהתגורר בתחילה בדירה קטנה בדם המכבים השתדרג ועבר לרחוב מנחם בגין בבוכמן הנחשבת לשכונת יוקרה.

ונשוב לראשית הכתבה. לביתו של לוין, הגיעה בתחילה משמרת מחאה ובהמשך לפני זמן מה הקימו מאהל מחראה מתוך כוונה לא להרפות מיריב עד שאולי אולי יתרצה. במקביל ראש העיר שקיבל תלונה הקמת המאהל, שלח את פקחיו למקום והמאהל ]ורק.

חברי מודיעין חופשית שכעסו על הפירוק הגיעו נסערים לישיבת המועצה החודשית ואמרו ולא בקול ענות חלושה את אשר על ליבם. אקשן היה גם היה.

בישיבת מועצת העיר החודשית האחרונה, הגי אחד מחברי הסיעה הצעה לסדר שלא התקבלה כמובן. נוסח ההצעה:

אני פונה לראש העיר חיים ביבס בהצעה: ”אנשים יחידים ו/או קבוצות של אזרחים יהיו רשאים להקים אוהל, גזיבו, מצללה למשך 3-5 שעות בשטח ציבורי בעיר ללא צורך באישור העירייה, ובתנאי שהאוהל/גזיבו אינם מפריעים לתנועת הולכי רגל ולא מהווים מטרד לתושבים שגרים באזור.”

וזה ממשיך... לפני מספר ימים העלה חבר הסיעה איתי אלמוג בר ציוץ בטוויטר  על כך שזומן עם אחדים מחבריו לשיחה אצל מפקד תחנת המשטרה בעיר. הציוץ עשה גלים ותגובות רבות שלא ממש החמיאו כמובן לפקחים ולמי שעומד מאחריהם.

 

מכתב  שאיתי שלח לאחר ובעקבות השיחה בתחנת המשטרה:

אתחיל מהרקע: בהמשך לפעילותי במחאה בעד הדמוקרטיה כולל במודיעין ליד הבית של השר יריב לוין, ובהמשך לכך שלפני שבועיים פרסמתי וידאו שבו רואים את פקחי עירית מודיעין מפרקים מאהל מחאה של תנועת דרכנו, וידאו שהפצתי עם ביקורת על ראש העיר ביבס ובהמשך לכך שלפני מספר ימים הגשתי הצעה לסדר לחיים ביבס ראש העיר שבה הצעתי שהוא וחברי המועצה יצאו בהצהרה נגד ההפיכה המשטרית (הצעה שהוא התנגד לה בישיבת מועצה סוערת) קיבלתי ביום ראשון טלפון מהמשטרה שבה התבקשתי להגיע למחרת לפגישה במשטרה עם מפקדת המשטרה וקצין האג״מ ״בנושא ההפגנות״.

התחושה היתה מאד לא נעימה לא רק כאזרח שמפגין אלא גם מתוך ההבנה שאין להם בעיה לזמן חבר מועצת עיר שהוא באופוזיציה מול ביבס על כל המשמעויות הארציות והדמוקרטיות של צעד שכזה.
הובהר לי בשיחת הטלפון שזו הזמנה לשיחה ולא לחקירה ושאני לא חייב להגיע. אבל כאמור אני חבר מועצת עיר ונבחר ציבור אז האופציה של לא להגיע לא באמת קיימת עבורי כאדם שומר חוק שפעיל במישור הציבורי.

התברר לי בהמשך שהם זימנו אנשים נוספים - לא ידעתי מי כל האנשים וגם לא ידעתי לאיזה שעה זימנו אותם, אם הם מתכוונים לשבת עם כל אחד בנפרד או ביחד.

בשיחה עם חבריי לסיעת מודיעין חופשית - אבי אלבז וגילעד ביהרי הוחלט שגם הם יגיעו איתי לפגישה במשטרה משום שכולנו מפגינים בהפגנות וכולנו לוקחים חלק בהפצת מידע שקשור להפגנות וכולנו מגישים ביחד הצעות לסדר בנושא מול ראש העיר ביבס ולכן הגיוני שנגיע ביחד לפגישה.

קראנו גם לתושבי העיר שמפגינים ללוות אותנו למשטרה וכך אמש בכניסה למשטרה חיכו תושבות ותושבי העיר שהדמוקרטיה יקרה לליבם כדי לעודד ולחזק - ואני מודה להם מקרב לב כי זה חשוב שכל מפגין ומפגינה ידעו שהם לא לבד בהתמודדות בנושא המחאה.

התייצבתי במקום בשעה שנקבעה ואז הבנתי שהם זימנו מלבדי גם את דובי ואלון תושבי העיר שלוקחים חלק בהפגנות ואת כרמל מתנועת דרכנו (שהקימו את מאהל מחאת המילואימניקים אותו פקחי העיריה פינו שבועיים קודם). (כל השמות מתפרסמים בהסכמת האנשים)

נכנסנו לפגישה ושם הצטרפו אלינו מפקדת משטרת מודיעין סנ״צ לינור לוי, שני קצינים נוספים ויועצת משפטית של המשטרה.
בפתח הפגישה מפקדת התחנה אמרה ״שהיא מבינה שזימנו גם אדם שהוא חבר מועצת עיר ושחשוב לה להגיד שאני לא חייב להישאר במקום אם אני מרגיש לא בנוח״.
הגבתי ואמרתי שאני אכן מרגיש לא נוח מעצם ההזמנה של אזרחים שונים כולל אותי למשטרה בנושא ההפגנות אבל שאין לי שום כוונה ללכת משם ולהשאיר את חבריי (שאינם חברי מועצה) לבדם.

אני כותב מהזכרון ומנסה לדייק חלק מהדברים שאכתוב נאמרו על ידי וחלק ע״י אנשים אחרים שהשתתפו בשיחה:
מפקדת התחנה אמרה שהם רצו לערוך מפגש עם אנשים שהם מבחינתם מובילי / מייצגי המחאה שהם רוצים לאפשר את המחאה אבל מצד שני יש גם מגבלות חדשות (ממפקד המחוז) והם רוצים לשמוע את עמדתנו. בהמשך היועצת המשפטית פירטה את עמדתם בנושא.

אמרתי שחשוב להבהיר שאני לא יודע איך הם קבעו מי מוביל ומי מייצג אבל אני לא חושב שאנחנו מייצגים או מובילים של המחאה שמשתתפים בה בארץ מאות אלפי אנשים וגם במודיעין אלפי אנשים (במצטבר)
ולכן אפשר לשמוע ולהשמיע אבל זה לא תפקידנו להעביר מסרים לאף מפגין או להסכים לתנאים כלשהם.
היועצת המשפטית של המשטרה הסבירה את הצד שלהם שקשור לפסיקות בג״צ והם רוצים שהמחאה תהיה רק בימים מסויימים ושתעבור למקום מרוחק יותר (להערכתי כ 450 מטר מביתו וכיום זה בערך 150-200 מטר) אמרנו שידוע לנו שיש פסיקה שמאפשרת להפגין ולמחות בלי אישור משטרה. ושיש פסיקה ספציפית שהתייחסה למחאת פתח תקווה מול מנדלבליט אבל שם היה מצב שונה כי מנדלבליט לא נבחר ציבור. גם זכור לנו שהיו בשנה שעברה הפגנות מול סילמן ואורבך מדי יום ללא הגבלות של ימים ושהמחאה במודיעין היא מחאה לגיטימית של אזרחים שומרי חוק וכך גם האווירה בהפגנות.
לגבי המיקום אמרנו שהמיקום שהם מציעים לא הגיוני כי הוא בנקודה נמוכה ומרוחקת בפארק סמוך שדי לא נצפית מהכבישים ליד וזה למעשה פגיעה בזכות המחאה. ביום יום מגיעים יחסית מעט אנשים למשמרת מחאה שקטה ולכן לא ברור למה בכלל צריך להגביל.

כמו כן הבענו דאגה מכך שרק במודיעין-מכבים-רעות מזמנים מפגינים למשטרה ורק אצלנו מזמינים חבר מועצה למשטרה ושנראה שיש קשר לכך שראש העיר חיים ביבס חבר אישי של יריב לוין אשר גם שימש כיו״ר מטה הבחירות של ביבס כשהתמודד לראשות העיר.

גם הצבענו על כך שהמגבלות במודיעין לא הגיעו מתחנת מודיעין אלא ממפקד המחוז שהוא ניצב. ושבהחלט ייתכן שמופעל עליו בנושא לחץ פוליטי מלמעלה מגורמים שונים בעלי כח.

אחד המשתתפים אף אמר שהיה מצפה מראש העיר שיקרא למפקדת המשטרה ויגיד לה שחשוב לשמור על זכות התושבים להפגין ושאין להגביל את ההפגנה - ואם זה לא נעשה אז זה מאכזב מאד.

הבהרנו מספר פעמים שאנחנו מקשיבים אבל לא מייצגים את ציבור המפגינים שעליו אין לנו אחריות ו/או סמכות ושכל אדם במדינה דמוקרטית יכול לצאת להפגין כשהוא רואה שזכויותיו נפגעות.

בסיום הדברים אמרתי שיש כמה רמות לשיחה: ברמה הטכנית השיחה נעימה ומכבדת אבל יש את הרמה שמעל - כשאזרח שמפגין מקבל טלפון שהוא נקרא לשיחה במשטרה - יש אלמנט של איום וזה בהחלט מהלך שבא לדעתי לדכא את ההפגנות. במיוחד כשהם בוחרים לזמן גם חבר מועצת עיר וזה מעביר מסר גם לשאר האזרחים שמפגינים וגם לחברי מועצה ברחבי הארץ שאולי עליהם לדאוג ממה יקרה להם אם יקחו חלק במחאות השונות.

לא היה סיכום לשיחה המשטרה אמרה את עמדתה והאזרחים שהוזמנו אמרו את דעתם בנושא ובכך סיימנו.

אני וחבריי לסיעת מודיעין חופשית קוראים לציבור להמשיך להפגין למען הדמוקרטיה ולמען שמירה על ישראל כמדינת חוק.

 

הודעת דובר משטרת מחוז מרכז: 

נציגי המשטרה בתחנת מודיעין קיימו מפגש עם מארגני המחאה בעיר, במסגרתה הודגשה החשיבות של מימוש הזכות הדמוקרטית להפגין, לצד שמירה על שגרת החיים התקינה של תושבי המקום והסדר הציבורי.

המשטרה תאמה עם מנהלי המחאה מול בית שר המשפטים במודיעין, את התנאים למימוש הזכות הדמוקרטית להפגין, לצד שמירה על שגרת החיים התקינה של תושבי המקום והסדר הציבורי

מפקדת תחנת המשטרה במודיעין - סנ"צ לינור לוי, ערכה שיחת תאום עם מנהלי המחאות מול ביתו של השר לוין בעיר מודיעין, בדבר התנאים המאפשרים את מימוש הזכות להפגין, תוך צמצום הפגיעה בשגרת חיי התושבים ולשם שמירה על הסדר הציבורי ובטחונו.

כאמור, לאור המשכות ההפגנות וקיומן בתדירות יומיומית, הרי שבהתאם להנחיית היועמ"ש לממשלה (מס’ 3.1200) לעניין קיום מחאות מול ביתו הפרטי של עובד ונבחר ציבור וברוח החלטות בית המשפט העליון בבג"צים פתח תקווה ורעננה, ומכח סמכותו לפי סעיפים 3- 5 לפקודת המשטרה קבע מפקד מחוז מרכז- ניצב אבי ביטון, את התנאים לעריכת מחאות באזור ביתו של שר המשפטים במודיעין, לרבות מיקום, היקף, מועד והיקף השימוש באמצעי כריזה.

מיקום :
?חל איסור לקיים מחאות ברחובות הסמוכים לביתו של שר המשפטים (ניתן בנקודה מס’ 1 בתמונה המצורפת).
על אף האמור, ניתן לקיים מחאה שקטה עד 5 אנשים על המדרכה.

זמן :
?במהלך השבוע יתקיימו 2 הפגנות- בימים שלישי וחמישי שיסתיימו לא יאוחר מהשעה 23:00.

?בסוף השבוע ניתן לקיים מחאה במוצ״ש,המחאה תחל לא לפני חצי שעה לאחר צאת השבת ותסתיים עד השעה 23:00.

שימוש באמצעי כריזה
?חל איסור על הקמת רעש בשעות המנוחה(קרי- בין השעות 14:00-16:00 ובשעות הלילה בין 23:00 עד 7 בבוקר למחרת).
?חל איסור על גרימת רעש חזק/בלתי סביר בכל שעה,בכל דרך שהיא.
?במיקום במחאה המסומנת במס’ 1 ניתן להשתמש באמצעי הרעשה בכפוף לכך ששמיעת הרעש תהיה סבירה בנסיבות העניין ובהתאם להוראת החוק למניעת מפגעים.
?במיקום במחאה המסומנת במס’ 1 ניתן להשתמש באמצעי הרעשה במשך שעתיים ,לא בשעות המנוחה ולא יאוחר מהשעה 21:30 ,בכפוף לכך ששמיעת הרעש תהיה סבירה בנסיבות העניין ובהתאם להוראת החוק למניעת מפגעים.


הערות כלליות :
?חל איסור על חסימת צירי תנועה וכן על ירידה לכביש.
?חל איסור על השלכת פסולת במקום המחאה.
יש להימנע מרעש בלתי סביר.

תנאים אלה בתוקף עד החלטה אחרת וככל שיידרש ייבחנו בהתאם לנסיבות.

לא מרים ידיים. איתי אלמוג בר

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
היכן מחביאים גופה

היכן מחביאים גופה

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות