חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”צריך למנוע אנרכיה כשחיים ביבס יעזוב”

 

הוא צופה לביבס עתיד גדול בפוליטיקה הארצית, מודאג מאפשרות של שינוי מרקם התושבים, תומך בביטול תפקידי הסגנים בשכר, רואה שיפור בטיפול בעסקים בעיר ומאוכזב שאין אופוזיציה לוחמת. ראיון עם פעיל הציבור ולדימיר בליאק לסיכום חצי קנדציה

 

"אני מעריך מאוד את ראש העיר חיים ביבס, זכינו לראש עיר מצוין, מבין דברים, שולט ביד רמה, יש בו איכות שקשה למצוא בערים אחרות", אומר ולדימיר בליאק בראשית דבריו, אך מוסיף מיד: "זה לא אומר שאין בעיות ונושאים הראויים לשיפור. למשל, תכנית אב להקצאת מבני ציבור לא מטופלת כראוי. במערכת הבחירות דובר על הכנתה. אנחנו כבר באמצע קדנציה. להגדיר צרכים, לעשות מיפוי ולהכין תכנית כזו זה עניין של חודשיים או שלושה ואחר כך עוד חודש לדון בתכנית. בהנהלה נדון איזה מסמך חלקי ואיש לא יודע מה עשו אתו. זה נושא רגיש. אני לא נגד הציבור הדתי ובתי כנסת אבל יש ציבור נוסף שצריך לספק את הצרכים שלו. צריך לטפל בהקצאות בצורה מסודרת. עכשיו יש התנגדויות לגבי הקמת בית כנסת בשכונת השבטים. אם היו מציגים תכנית אב עם נימוקים לגבי הצורך בו, זה היה נראה לגמרי אחרת. לא ברור לי למה לא עושים את זה".

אולי למישהו זה יותר נוח לעבוד בלי תכנית קבועה ומחייבת ואז לשלוף הקצאות שלא בתוכנית?

"נכון. לשלטון באופן טבעי בכל מקום נוח להתנהל באופן לא שקוף. לכן מאד חסרה אופוזיציה חזקה שתעלה את הדברים ולא כפי שזה קורה היום".

המועצה הגיעה עכשיו לחצי הקדנציה שלה. איך נראים הדברים מזווית הראייה שלך, עד כה?   

"מה שהיה הוא שיהיה. לי היו שתי שאיפות: האחד בנושא העסקים, ליצור תיק עסקים וכתבתי תכנית יחד עם שחר מי און וקבלנו את התיק. הנושא השני הוא הספורט. מאוד רציתי לקדם את הספורט ההישגי. בתחום העסקים אני בהחלט רואה שינוי".

מה השינוי, חברי המועצה מצטלמים איתם יותר?

"קודם כל יצרנו את התיק הזה שלא היה קיים. אמנם צריך להקדים ולהגיד שאנחנו לא יכולים לעשות הרבה כי הרבה דברים נקבעים למעלה. בנושא של מיסוי, פנסיה לבעלי עסקים, הנחות ארנונה ועוד, אלה נושאים שנקבעים ברמה ארצית, גם ראש העיר לא יכול לשנות. גם הוא מוגבל. מה שאנחנו כן יכולים לעשות זה להוות כתובת עבורם ואנו עושים את זה לראשונה. כמו כן אנחנו יכולים לעזור לבעלי העסקים לחשוף את עצמם, כמו באמצעות הירידים שמי און מארגן".

אבל, זה היה גם קודם.

"לא בתדירות כזו ולא בהיקף כזה".

אפרופו האמירה שלך שאתם מהווים כתובת לבעלי העסקים, מדוע בעצם בעל עסק אמור לפנות לחבר מועצה ולא לבעל מקצוע שמטפל בכך בשכר כעובד עירייה וזה תפקידו ועבודתו?

"חבר המועצה משמש כגוף המקשר בין בעל העסק לבין הגוף המקצועי. חבר המועצה פונה למחלקה המתאימה בעירייה וגורם לכך שיטפלו בבעיה של בעל העסק".

אני לא מבין למה המתווך הזה נחוץ. למה בעירייה מסודרת בעל העסק לא יכול לפנות ישירות לאגף המתאים המטפל בנושא הספציפי שלו?

"אנחנו לא חיים בעולם אידיאלי, וכנראה שכדי שהדברים יתרחשו צריך מישהו שילחץ. למשל, סייעתי למי און להעביר את חוק הרול-אפים. זה אמנם נראה דבר קטן, אבל זה חשוב מאד. היום בעל עסק יכול להוציא החוצה רול-אפ מבלי לשלם. גם הנושא שעבר השבוע בו הוחלט לתת עדיפות במכרזים לעסקים מקומיים, זה נושא שלנו. אנחנו היינו הראשונים בתחילת הקדנציה להציף את זה. משום מה, אז נתקלנו בהתנגדות של המחלקה המשפטית".

לכם סרבו ועכשיו זה אושר, מה זה עניין אישי? 

"לאחרונה היו תקדימים במקומות אחרים. לפני חודש חבר מועצה מ"יש עתיד" העביר את זה במועצת העיר בפתח תקווה והיועץ המשפטי שלהם אישר".

זה אומר שהיועצת המשפטית של עיריית מודיעין לא היתה בסדר בנושא? 

"לא יודע. אני לא עוסק בזה, אני לא עורך דין ואני לא רוצה להביע דעה על היועצת המשפטית של העירייה. בזמנו נאמר לנו שיש בעיה משפטית ואי אפשר לאשר את זה".

במערכת הבחירות דיברת על הצורך בהקמת תכנית אב לטווח ארוך גם בנושא עסקים קטנים ותעסוקה. יש דבר כזה או שיש רק מחזיקי תיקים?

"מסתבר שאחת הבעיות היא שכל הכנת תכנית אב זה כסף. תכנית האב של התיירות, למשל, עלתה 200 אלף שקל. התקציב השנתי של העסקים הקטנים זה 80 אלף שקל. לא מספיק אפילו לירידים".

אז לפי זה לעולם לא תהייה תכנית כזו.

"באיזה שהוא שלב יצטרכו לעשות את זה. למשל, עם הקמת מרכז העיר החדש. מה נעשה עם המרכזים המסחריים הקיימים. הם קבלו מכה אחרי בניית הקניון. יקבלו עכשיו עוד מכה. לכן צריך להקדים תכנית כדי לסייע להם".

אז מה צריך לשם כך? 

"כסף. ובעיקר הבנה שצריך לעשות את זה".

ההבנה הזו לא קיימת?

"כנראה שעדיין לא".

אולי אתם לא מספיק מתעקשים על העמדות שלכם. הצהרתם על זה ונרדמתם?

"אל תשכח שאנחנו עדיין חדשים ושאין לנו 3-4 מנדטים אלא אחד בלבד. בנוסף, צריך להשקיע המון שעות. הפעילות במסגרת המועצה דורשת לפחות היקף של חצי משרה. תראה לדוגמה את שחר מי און כמה שעות הוא מתעסק בזה. הוא משקיע המון ומקדם דברים. זה אפילו יותר מחצי משרה".

ולדימיר בליאק, בן 42 , נשוי ואב לשתי בנות. מתגורר בשכונת מוריה. הוא רואה חשבון ומשפטן, שותף במשרד רו"ח ביהוד, בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטה בחו"ל, תואר ראשון בחשבונאות מאוניברסיטת ת"א ותואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן. בוגר קורס מנהלי כספים בכירים, בעל ניסיון רב בניהול תקציבי וביקורת חברות כלכליות ברשויות מקומיות. מלווה עסקים קטנים ובינוניים כיועץ מורשה מטעם משרד הכלכלה והמסחר ומשרד לקליטת העלייה. היה מועמד לכנסת מטעם ’יש עתיד’. בעבר היה חלק מסגל נבחרת רוסיה בריצות ל-800 ו-1500 מטר, עם שיא אישי של דקה ו-51 שניות בריצת 800 מטר (תוצאה שהייתה יכולה להיכנס ל-10 התוצאות הטובות של האתלטיקה בישראל).

אחת ההתמחויות של בליאק היא כאמור בתחום הספורט. מודיעין אינה אחת הערים הבולטות במישור הארצי בספורט. אין קבוצות בליגות בכירות. איזה שינוי צריך לעשות, אנו שואלים את בליאק?  

"בשנה הראשונה של הקדנציה יזמתי הצעה לסדר בנושא עידוד ספורטאים מצטיינים. חברי המועצה אלעד שמעונוביץ ושחר מי און התגייסו והעבירו אותה. בנוסף, בעמותת עירוני מודיעין יש מספר מצומצם מאוד של ענפים שהעיר לקחה על עצמה ותומכת. רציתי מאוד להרחיב את מספר הענפים, וכחלק מההסכם הקואליציוני הייתי אמור להתמנות לדירקטוריון של עירוני מודיעין ויו"ר ועדת הכספים. התמניתי, התחלתי לעבוד, ואז פתאום הודיעו לי שמשרד הפנים מבטל את המינוי שלי כי יש לי זיקה פוליטית "יש עתיד" ובזה זה נגמר. למרות שאין לי שום תפקיד רשמי ב"יש עתיד", אני מקבל את זה, אבל מה שתמוה בעיניי זה שחודש אחרי זה יו"ר של סניף ה"בית היהודי" מתמנה לדירקטוריון של חברה עירונית גדולה, מינהלת אופק, שהיא גדולה פי מאה מעירוני מודיעין, וזה אושר במשרד הפנים".

כלומר שמישהו במערכת "חיפש אותך" באופן אישי? 

"אני לא יודע. אין לי מידע. אני לא עוסק בספקולציות. העובדה היא שהוא אושר ואני לא, למרות שלו יש זיקה ולי אין".

לא הגשת ערעור?

"לא. ניסיתי רק לדבר ולבדוק. אבל שום דבר לא השתנה וחבל. אני רואה חשבון, יש לי ניסיון גדול בניהול עמותות, היו לי שאיפות ורצון גדול לתרום. יכול להיות שאם הייתי בפנים הייתי יכול לקדם דברים. יש נושאים שאין בהם מספיק הבנה במערכת, למשל כאשר בנו לצרכים עירוניים את מגרש הכדורגל החדש בליגד סנטר יכלו בהשקעה קטנה גם לבנות סביבו מסלול ריצה עבור 5,000 הרצים שיש בעיר. כששאלתי למה לא עושים את זה אמרו לי שפשוט לא חשבו על זה ושעכשיו זה כבר מאוחר מדי".

בוא נדבר קצת על פוליטיקה. מה אתה אומר על נושא סגני ראש העיר בשכר, אולי צריך לעשות שינוי בנושא?

"החזר הוצאות לחברי מועצה חייב להיות. יש עכשיו שוב הצעת חוק על תגמול חברי מועצה, נראה מה ייצא מזה".

ואת הסגנים בשכר צריך לבטל?

"כן. מנסים להגיד שאני טוען את זה בקטע אישי וזה ממש לא נכון. בעיריית מודיעין יש ראש עיר, מנכ"ל, משנה למנכ"ל, סמנכ"לים, וראשי אגפים ומחלקות, את חלקם אני מכיר אישית, אלו אנשים מצוינים ומקצועיים. במצב כזה בשביל מה צריך את הסגנים. וחשוב להדגיש שזה לא נולד במודיעין. זה קיים בכל הארץ. אבל יש ערים כמו למשל עיריית חולון שם ראש העיר זכאי לפי גודל העיר לארבעה סגנים לפחות ובפועל יש לו רק סגן וחצי. ראש העיר לא רואה צורך ביותר מכך ובמודיעין כפי שאני רואה את זה אין בכלל צורך. מספיק ממלא מקום ראש עיר ללא שכר. כתושב חבל לי על הוצאה מיותרת של מיליון ומאתיים אלף שקל מדי שנה". 

מה דעתך על נושא השקיפות בעיר, או חוסר השקיפות?

"יש בהחלט מה לשפר".

זו מדיניות מכוונת מלמעלה כדי שלא נדע מה קורה?  

"אני לא חושב שזה מכוון. אולי אין מספיק מודעות לחשיבות השקיפות, וכמובן שיש בעיה כשלמעשה אין אופוזיציה. אם היו קולות חזקים ונחושים באופוזיציה יותר דברים היו צפים. זה חלק מהתפקיד של האופוזיציה וחבל שזה לא מתקיים".

אבל כשחבר אופוזיציה מבקש מסמכים עושים לו את כל הקשיים האפשריים ובמקרים רבים הוא לא מקבל את כל מה שהוא מבקש.

"יש גופים שמטפלים בזה כמו בית המשפט".

זה ייקח חמש שנים ותגמר הקדנציה.

"אני חושב שזה יכול להיות מהיר יותר. אם חבר אופוזיציה ילך לבית משפט ויתעקש, אז בסוף זה יקרה".

אתה אופטימי לגבי העתיד של העיר?

"בהחלט כן, למרות שאני רואה הרבה בעיות בדרך".

אלו נושאים מדאיגים אותך? 

"הבעיות של מודיעין הן הבעיות של כל מדינת ישראל בהרבה תחומים. כמו, יחסים דתיים חילונים, אם האיזון פה ישתנה והוא עלול להשתנות, זה עשוי להביא לסכסוכים פנימיים ולקרעים, וזה יהיה חבל כי יש כאן כרגע מרקם מאוד מיוחד. כמו כן מדאיג אותי מאוד מה יקרה ביום שראש העיר יחליט לעזוב לרמה הארצית. בסופו של דבר זה יקרה כי להערכתי צפוי לו עתיד גדול בפוליטיקה הארצית".

במצב כזה נהוג להשתמש בקלישאה שאומרת שבתי הקברות מלאים באנשים שחשבו שאין להם מחליפים.

"נכון, אבל כשיש ראש עיר כל כך חזק, דומיננטי וריכוזי, כשהוא עוזב יש תקופה מסוימת של אנרכיה מוחלטת ואנחנו צריכים למנוע את זה".

ראש העיר צריך להתחיל לבנות לעצמו יורש?

"אולי כמה יורשים שהציבור יבחר מתוכם בבחירות. מודיעין היא פרויקט חייו של חיים ביבס, הוא בוודאי לא ירצה שיקרו פה דברים שליליים אחרי עזיבתו".   

אתה אישית עוד מעוניין להיות חבר מועצה, אם היו היום בחירות היית רץ?

"לא יודע. כשאני רואה את המחיר שחלק מהאנשים משלמים, אז אני צריך לחשוב על זה. הייתי שוקל".

אולי עבורם זה סוג של ריפוי בעיסוק?

"אולי, אבל לכל אחד יש עבודה ומשפחה וזה לא תמיד קל".

אבל בשורה התחתונה העיסוק של חברי המועצה הוא סתמי. הוא לא הכרחי ואין לו משמעות של ממש. למשל, אם ניקח תיק שנחשב חשוב כמו החינוך. יש כאן מינהל חינוך, יש מנהלי בתי ספר, יש פיקוח, יש מורים טובים. אם נבטל את התיק מערכת החינוך בעיר תהייה פחות טובה?

"בחלק מהדברים אתה צודק, אבל אם נחזור למשל לנושא העסקים, אם נבטל את הפונקציה הזו בעלי העסקים ירגישו פחות נוח בעבודה השוטפת מול העירייה. גם בנושאים כמו תיק הנוער או תיק התרבות אני חושב שחבר המועצה אלעד שמעונוביץ עושה פה דברים נפלאים וחשובים, למרות שיש אגף תרבות עם מנהל שהוא מצוין. עצם העובדה שיושב בחור צעיר ונמרץ המקורב מאוד לראש העיר ומטפל בדברים זה מאוד חשוב למודיעין. אם היו מוציאים אותו הדברים היו עלולים להשתנות לרעה".

מה עם הפעילות של "יש עתיד" בעיר היא אפקטיבית?

"בוודאי".

במה למשל? 

"למשל, ’יש עתיד’ יזמה את הרעיון לפתיחת העסקים במע"ר בשבת". 

 

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות