אייל ישפה העומד בראש קהילת `רעים` במכבים-רעות הוסמך כרב חילוני הומניסטי
בטקס ההסמכה לחמישה רבנים חילונים-הומניסטיים, שהתקיים בסופ”ש האחרון ביד בן-צבי, על ידי מכון תמורה – יהדות ישראלית, היו בין המשתתפים בכנס ובטקס גם יו”ר סיעת ’מודיעין חופשית’ חבר המועצה אבי אלבז ורעייתו אליז
אייל ישפה, שעומד בראש קהילת ’רעים’ במכבים-רעות שהוקמה לפני כחמש שנים, הוסמך לרב חילוני הומניסטי בטקס שהתקיים ביום שישי האחרון במכון בן-צבי בכנס הסמכה למנהיגות יהודית – רבנות חילונית על ידי מכון תמורה שמכשיר ומסמיך רבנים חילונים.
"יהדות חילונית" נוסדה בשנת 2003 כחממה ליזמות חברתית וחינוכית בתחומי היהדות כתרבות ומכון להכשרת רבנים חילונים-הומניסטים הידוע בשם "תמורה – יהדות ישראלית". עד כה הוסמכו 37 רבנים ורבות חילונים.
המכון נוסד על ידי הפרופסורים יעקב מלכין ויהודה באואר, והרבנים שרווין ווין וסיון מס, במטרה לקדם תרבות יהודית חילונית-הומניסטית בצמתים החשובים של חיינו: טקסי חיים ולוח השנה, בתי הספר, תנועות הנוער והצבא, משפחות, קהילות ומרחב ציבורי.
מאז ועד היום מפעילה "יהדות חילונית" מערך מגוון של פעילויות, ובהן: טקסי חיים חילונים - חתונה, בר/בת מצווה, לידה ואבלות, קבלות שבת וטקסי חג, קהילות תרבות יהודית-חילונית בכל רחבי הארץ, לימוד, תרבות יהודית-חילונית בכל רחבי הארץ, קבוצות לימוד, הרצאות, סמינרים ובתי מדרש. וכן הובלה ושותפות בפרויקטים חברתיים וציבוריים לקידום תרבות וחינוך יהודי-חילוני, פלורליזם וסובלנות.
במהלך הכנס שנערך בסופ"ש האחרון התקיימו פאנלים ורב-שיח בנושאים כמו: תפקידו של הרב הישראלי במאה ה- 21? בקהילה, בחברה, ובחינוך - בהשתתפות רבנים חילוניים ורב אורתודוקס, במה מאמינים ה"לא מאמינים"? – חילוניות מתחדשת בישראל, מפגש סופרים לזכרו של פרופ’ יעקב מלכין ז"ל, החילוניות הישראלית החדשה, אנשי רוח ומעשה, הרצאות בסגנון TED של חברי המועצה ליהדות חילונית-הומניסטית, ועוד.
במהלך המושב השני בכנס הוענק "אות ההומניסטית" לשופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר, מטעם ’תמורה’ יהדות ישראלית, המכון הבינלאומי ליהדות חילונית הומניסטית. בסיום הכנס התקיים טקס הסמכת חמישה רבנים חילונים הומניסטים, ובהם אייל ישפה, יו"ר קהילת רעים במכבים-רעות.
אבי אלבז: " מדוע הציבור החילוני צריך רב חילוני? התשובה היא פשוטה: חלק מהציבור החופשי-החילוני המהווה מעל 40% מאוכלוסיית מדינת ישראל מעוניין לקיים אירועי חג וטקסי חיים בקהילה ובמשפחה ברוח התחדשות יהודית, שהם שונים מאירועים אורתודוקסיים: אירועי חגים ברוח חילונית, קבלות שבת חילוניות כולל ברכות בנוסח חופשי על הנרות, היין והחלה, טקסי בר/בת מיצווה, טקסי חתונה, טקסי לידה, ולהבדיל טקסי אבלות ועוד. הציבור החופשי-החילוני משתוקק ליהדות מתחדשת, שיש בה שיוויון מלא בין גברים לבין נשים, הומניזם, להבין ולהזדהות וליצור דו שיח, יושרה, שיוויון בסיסי אוניברסאלי, ערכים דמוקרטיים, ערבות הדדית בקהילה, האדם הוא הריבון לעצמו, סובלנות וקבלת האחר, הבחירה כיצד לחיות את היותנו קיימים, החירות היא תנאי להתפתחות האישית ועוד. היהדות היא כל מה שהאדם לוקח מהעבר, בוחר ממנו ומיישם על פי בחירתו ואמונתו. מרגרט מיד אנתרופולוגית אמריקאית, שהתמחתה בחקר תרבויות ובנושא ההתבגרות והיחסים בין המינים, אמרה: ’לעולם אל תטילו ספק בכך שקבוצה קטנה של אזרחים מודאגים ואכפתיים יכולה לשנות את העולם; זה הדבר היחיד שאי־פעם הביא לשינוי’".