חיפוש

 

 
לדף הבית >>     תרבות ופנאי >>

תל חדיד- טיול לחודש החגים

 

תל-חדיד. רבע שעה נסיעה מהעיר מודיעין, , בריזה ותצפית לכל אזור השפלה. אם אתם מחפשים מקום לצאת עם הילדים ולשלב טיול רגלי מהנה עם פיקניק קלאסי, זהו המקום!

 

חודש תשרי גדוש בימי חג וחופשה מהעבודה ולימודים וזה הזמן לצאת מהבית וממש לא רחוק ממנו, תל חדיד. ההגעה לתל היא דרך כביש 444. למגיעים ממודיעין, פונים ימינה ברמזור הראשון של צומת גימזו (לכיוון הכניסה לכביש 6). עוברים צפונה את הכניסה לכביש 6 וממשיכים עוד כ- 500 מטרים. מימין אנדרטת חיל התחזוקה. כביש הכניסה לאנדרטה הוא גם כביש הכניסה לתל חדיד. מיד לאחר הפניה ימינה (מזרחה) רואים מצד שמאל אחד ממטעי החרובים הגדולים בארץ. אם תגיעו בעונת הקיץ, היא עונת ההבשלה, תוכלו ליהנות מחרובים נוטפי דבש וטעימים. (זהירות מהצרעות..)

כביש האספלט מטפס דרך מטע זיתים. כוורות דבורים שמייצרות דבש מפרחי בר ועצי הזית פזורות לעיתים בין העצים שלצד הדרך. לא מומלץ לטייל לידן... הדבש שמופק הוא ירקרק ומיוחד במינו.
התל כולו זרוע בורות מים מתקופות הסטוריות שונות. הבולטים ביותר אלו הם הבורות ששפתם בנוייה בטון עם כיסוי מתכת בדר"כ. בורות אלו, ראשיתם בדר"כ בתקופת המנדט הבריטי. השימוש בהם נמשך עד מלחמת השחרור, אז פסק הישוב הערבי במקום מלהתקיים. פיות בורות אחרים, עשויים אבן מקומית רובם ללא כיסוי. בורות אלו בדר"כ עתיקים יותר. עם זאת השימוש בהם נמשך לאורך כל התקופות.יש להיזהר מבורות פתוחים. כאלה נמצאים רבים וחלקם ללא כיסוי בכלל.

כביש האספלט מסתיים בכתף טופוגרפית שטוחה. במקום רחבה גדולה וסובה עשוייה דרך עפר. ברחבה ניתן להחנות את הרכב ולצאת מכאן לטיול הרגלי אל התל. למי שמעדיף להמשיך ברכב, ניתן לעשות זאת על גבי דרך עפר כבושה נוחה ועבירה לכל סוגי הרכב המשפחתי. דרך זו מגיעה עד פסגת התל. לכל אורך השבילים והדרכים, סימון ברור של החברה להגנת הטבע. ההגעה לראש התל אפשרית מכיוונים שונים באמצעות שבילי עפר מסומנים. ניתן לעשות שימוש בכולם וכאשר יוצאים עם מספר משפחות רב, אפשר להתפזר ולהיפגש בראש התל.

לאורך הדרך עצי שיזף (דומים), עצי זית,, עצי שקד ותאנה. השביל מתעקל דרך שדרת סברסים שבעונת הקיץ נותנים פרי, למי שלא מפחד מהקוצים כמובן, מומלץ להכין מבעוד מועד מקל וקופסת שימורים צמודה לקצהו. מתקן ישן וידוע לקטיף הסברסים. שדרת הצברים היא שריד לכפר הערבי ששכן במקום עד מלחמת השחרור. שדרות סברסים היו ועודן דרך מקובלת לסימון חלקות ושטחים בכפרים הערביים.

מראש התל: תצפית מרהיבה אל כביש 6, כביש 444, שוהם, מושב בית נחמיה, לוד, רמלה, שדה התעופה, ראשון לציון, פתח תקווה וביום בהיר אפשר לראות גם את ת"א וארובות תחנת הכוח בחדרה.
אפשר להחנות את המכונית בראש התל, בחורשת הארנים. משם ניתן לצעוד במספר שבילים, מסומנים. אם תצעדו לכיוון מערב תגלו שאתם עומדים על גג המנהרה שתחתיה עובר כביש 6.
ב'חורשת חובי הרדיו' שהיא חורשת הארנים שבראש התל, ישנם שולחנות פיקניק מוצלים.

קצת על ההסטוריה
תחילתו של הישוב חדיד היתה ככל הנראה בתקופת הברונזה המאוחרת (15 לפנה''ס). החיים במקום נמשכו לפחות עד למאה ה-9 לספירה (התקופה הערבית). מקובל להניח כי בימי יהושוע בן-נון הוקפה העיר בפעם הראשונה בחומה. עם זאת היא נזכרת לראשונה ברשימת הישובים של שבי ציון. יצויין כי בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו לקראת סלילת כביש 6, נמצאה בתל פיסת חימר ועליה חרוטים נתונים של תוצרת חקלאית מהתקופה הפרסית. אחת ההנחות היא שבמקום שוכנו גולים שהובאו מאיזור פרס. וחשיבותה האסטרטגית בשל מיקומה על הדרך לירושלים הפכה אותה לאתר משמעותי בתקופת מרד המקבים. בשנת 143 לפנה"ס בוצרה העיר על ידי שמעון הנשיא, לאחר נפילתו של יונתן בשבי. ביצור זה היה נגד צבאו של טריפון (ספר המקבים א', י"ב, ל"ח). אלכסנדר ינאי, נחל תבוסה במקום כשניסה לעצור את צבא אנטיוכוס. בתקופה הרומית המאוחרת ובתקופה הביזנטית הייתה חדיד עיר חשובה. היא נזכרת בכתבי יוספוס פלביוס ומופיעה גם על גבי מפת מידבא. שמה של העיר חדיד נזכר גם בספרו של הנוסע היהודי מן המאה ה-14 אשתורי הפרחי.
עד מלחמת השחרור, 48', היה במקום כפר ערבי בשם אל חדיתה. הכפר נכבש על ידי גדוד "העמק" של חטיבת יפתח. רובו של התל לא נחפר ולא נחשף. אך ניתן למצוא במקום שרידי יסודות מבנים, שברי עמודים, בורות מים, בריכות, קברים ומערות.

איך מגיעים: כביש 443 לכיוון תל-אביב, ימינה לכביש 444 לכיוון שוהם, עד לשילוט לתל-חדיד.
זמן נסיעה: כ-15 דקות ממודיעין
צריך להיזהר: במקום בורות מים עמוקים פתוחים !!
בראש תל-חדיד: שולחנות פיקניק.
יש להביא מים

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות