חיפוש

 

 
לדף הבית >>     קובי עצבני >>

מלכודת המופלטה // קובי עצבני

 

60 שנה אחרי העלייה הראשונה הגדולה ממרוקו, ומה שנותר בזיכרונם של בני הדור השני והשלישי מעולי מרוקו בשנות ה 50-60 מסתכם במימונה אחת שכולה חגיגת מתוקים ומופלטות. אז ביננו... מה לנו לבוא בטענות לאחינו מאשכנז. ואיך יוצאים מזה... יש לי רעיון

 

ושוב אמש כמו בכל מוצאי חג הפסח, ושוב בכל הערוצים אותן תמונות מעצבנות של ראשי המדינה והמפלגות, איש איש למחנהו ומימונתו. הראיס ביבי באור עקיבא השכנה שבחרה בו ולא בשכן השני הכחלוני, בוז’י טיפס לבית שמש, יעלון הגיע עד אלינו למודיעין ויאיר לפיד הדרים לרחובות. פוליטיקה ארצית.

גם במודיעין  שלנו  המימונות כרגיל, זו שבעיריה אותה ארגן ראש העיר וזו שבביתו של הסגן, שניהם אגב מצאצאי המגרב. פוליטיקה מקומית.

גם המימונות האלה מעצבנות.

למה מעצבנות? ככה.

ככה, כי לא משה איבגי במחאתו ב"זגורי אימפריה" על ההתעלמות ההיסטורית מטרגדיית "אגוז" בשנות ה 60 ולא פרס ישראל בספרות שניתן לארז ביטון הצליחו להכניס ולו משב אוויר רענן אחד לרוח המימונה המערפלת חושים והמציבה כמו כל שנה את חצי מיליון בני העדה המרוקנית בצבעי פולקלור. אמרת פולקלור אמרת יוצאי מרוקו.

מופלטה ציבורית

מה, זה כל מה שיש למאות אלפי צאצאי יוצאי מרוקו למכור? מופלטות, צהלולים והצבעה בכיינית לליכוד? ניסיתם פעם להכניס לגוגל את צמד המילים, היהודים במרוקו?

חפשו ולא תמצאו כמעט מילה אחת על המימונה. כן תמצאו היסטוריה שלמה על היהודים שהגיעו למרוקו אחרי כבר חורבן בית ראשון ואפילו לפניו, על הכמעט מדינה יהודית שהוקמה בחצי האיברי על חשבונם של ספרד ופורטוגל הרבה לפני שגורשו משם.

חפשו ותקראו על המלכה היהודייה שהנהיגה במרוקו צבא שנלחם והפסידה למוסלמים רק בשל בגידה, על קהילה שהתכווצה והתרחבה במשך אלפי שנים, על שבטים מקומיים שלמים שהתגיירו, על המלך המרוקני שחסם בגופו את תוכניות הנאצים שהגיעו לשם בשלהי המלחמה ולא הצליחו לממש את איומם.

 ועם כל זאת ולצערי תמצאו גם דברים שהשלטונות ממפא"י ועד היום לא ישמח לשמוע. תמצאו שלא כל יהדות מרוקו רצה לאוניות ולמטוסים לעלות לארץ הקודש כמו שהאגדות מספרות, תקראו על התקשורת היהודית (היתה עיתונות יהודית מפותחת בערים שונות) שמחתה נגד פעילות המוסד בקרב הקהילה, על הבהלת שווא (ללא בסיס) שנטעו סוכנים בקרב הקהילה על הטבח שממתין לכם כביכול עם יציאת הצרפתים,  על היהודים המרוקאים (רבים רבים מידי)  שהבינו שכאן לא ילקקו דבש והעדיפו את צרפת וקנדה (והם פרחו שם בניגוד למה שקרה כאן).

ואחרי כל זאת, תמצאו חומר רב מאוד על התרומה התרבותית בספרות ושירה שהעדה המרוקנית לדורותיה העניקה לעם ישראל ולתורת ישראל. ואני אומר לכם לבני הדור השני והשלישי, כנסו לגוגל וכמעט תטבעו באוקיאנוס החומר שתמצאו על היהודים במרוקו ולפני כן בספרד. מילה שלי.

ומרוקו לישראל.  גם כאן תמצאו מכל הבא ליד: זמרים וזמרות ים תיכונים (קובי פרץ וזהבה בן)  וגם סגנונות אחרים (קובי אפללו, מירי מסיקה, מאיה בוסקילה, שמעון בוסקילה, בניון,  ועוד ועוד..., שחקני תיאטרון למכביר (זאב רווח, משה איבגי ועוד ועוד ועוד). וגם בפוליטיקה, חברי כנסת לרוב ועוד יותר ראש ערים ומועצות.

ואחרי כל זה  מה זוכרים... את המופלטה. לא מעצבן?

אז ביננו, מה אתם מצפים משדרי ערוצי הטלוויזיה והרדיו המתמוגגים מכל קולולו וצהלול ומכל מופלטה זבת ריבת חמאה ודבש.

 אז אני רוצה פעם אחת להרוס לכם את אגדת המופלטה.

חבר’ה, אין מדובר באיזו המצאת המאה של מאכל מורכב ומסובך שרק יד אישה קזבלנית יודעת לעשות. שאלו את פרופ’ גוגל והוא יסביר לכם כמה קל ופשוט, וכמה אגב, המופלטה ללא הריבת דבש וחמאה וללא הלימון בטונה  לא מי יודע מה כשהיא ניצבת בדד.  

נו, אז מה עכשיו יש לעשות... יש לי רעיון.

אני חושב שהגיע העת שמישהו, כמובן לא הוא לבד.. אלא שיארגן גל שיהפוך לצונאמי,  שיאסוף את כל החומרים שיש (ויש בטונות) על יהדות מרוקו ויכין איזו הגדת יציאת מרוקו, מגילה אותה יקראו בזמן שהקזבלניות במטבח עמלות על המופלטות הנחשקות כל כך (... על אחינו האשכנזים) .להגדה יוסיפו כמה זמירות של הברירה הטבעית סטייל הפרוייקט של הרי האטלס לצד זמירות אנדלוסיות מעורבות במעט סיפורת של ארז ביטון ולסיום איז חד גדיא קטן על עוללות קבוצת הכדורגל היהודית של מרקש ועל היועצים והרופאים היהודים הרבים (הגיע הזמן באמת לחשוף את האגדה הזו...)  של מלכי מרוקו לדורותיהם.

אז הנה ההזדמנות לראש העיר שלנו וסגנו צאצאי המגרב. הנה לכם הזדמנות להרים פרויקט היסטורי שינציח את מודיעין אותו יזכרו לדורי דורות. איך תעשו זאת? אולי תתחילו בכך שלקראת המימונה הבאה תארגנו חידון עולמי על יהדות מרוקו. תארו לעצמכם איזה באז זה יגרום ובעיקר איך חג המימונה יהפוך להגדה לא פחות חשובה מהגדת יציאת מצרים.

זו ההזדמנות שראש העיר שלנו משמש כיו"ר השלטון המקומי לרתום את עיירות הפיתוח לפרויקט הענק הזה. זו ההזדמנות שראש העיר שלנו בעידן מניית הזהב של ביבי ישכנע את ראש הממשלה לתת את הצביון הממלכתי הנדרש ואיתו כמובן גם הכסף.  והנה על הדרך גם מצאתם מיתוג לעיר...

ולא אכפת לי שזה יהיה הזרז אחרי כן לחידון עולמי על יהדות בבל, מצרים ותימן. גם כאן על העדה המרוקאית להוביל את המהפכה.

ואני אומר לכם שאם זה יקרה, משה איבגי בעונה 3 של הזגורים יעמוד בצפירה ביום השואה, ארז ביטון רבים יעיזו לצאת מהמגירות ומהארונות ויקטפו פרסים, והכי חשוב... אחרי תהליך ההחלמה הזה של דור מפא"י והמערך השנואים, גם הליכוד יפסיק לקטוף בקלות קופונים בעיירות הפיתוח ושכונות הספר. (אבל את זה אסור לספר לביבי...)

ותחשבו על זה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות