חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

דילמת ראש העיר

 

האם ראשי ערים בישראל בכלל ובמודיעין בפרט צריכים לפעול כדי לשמר את המחירים הגבוהים של הנדל"ן לטובת התושבים האמידים בעירם או שעליהם לעשות למען הוזלת מחירי הדירות למען השכבות החלשות יותר?

 

מחירי הנדל"ן במודיעין עלו בשנים האחרונות במידה ניכרת כך שהיום צעירים כבר לא מסוגלים לרכוש כאן דירה כמו בעבר. על פי השמאי הממשלתי מחיר ממוצע של דירת ארבעה חדרים במודיעין הוא 1.55 מיליון שקלים.

וילות במכבים - מחירי שיא  צילום: יואל תמנליס

נתונים אלה מובילים למספר שאלות נדל"ן עקרוניות בדבר מדיניותו של ראש העיר בכל מה שקשור למחירי הדירות בעיר: האם ראש העיר צריך להתערב בשוק החופשי של הדירות כדי להוזיל את מחירי השוק, או שעליו לייצור מצב של עודף ביקוש על פני היצע בכדי לשמר את המחירים הגבוהים ביותר האפשריים? האם אנחנו רוצים כאן עיר מזדקנת לעשירים בלבד או עיר של זוגות צעירים ומעמד ביניים אשר בה כמעט כל אחד יכול לרכוש דירה במחיר סביר כפי שהיה בתחילת דרכה של העיר? האם יש לנו עניין כתושבי מודיעין, המחזיקים כבר בנכסים בעיר, שייעשה משהו כדי שמחירי הדירות יירדו?

לראש העיר יש יכולת להשפיע ולשלוט על התהליך הזה. השאלה היא האם ראש העיר צריך לחשוב כל בוקר איך לשמור על המחירים הגבוהים בעיר, דבר שישרת את האוכלוסייה המבוססת יותר שמחזיקה כאן נכסים יקרי ערך, או אולי להיפך, על ראש העיר לתכנן איך להוריד את המחירים לטובת השכבות הפחות חזקות.

השאלה היא כללית ולא ספציפית למודיעין. מדובר על היצע וביקוש: מצד אחד, המחסור בנדל"ן היא אזלת יד חמורה הדורשת את תיקונה. מצד שני, אין ספק שראש עיר נמדד, בין היתר, במחירי הנדל"ן בעיר שלו. מאיר ניצן, ראש עיריית ראשון לציון לשעבר טען בזמנו, שחלק חשוב מתפקיד ראש העיר זה להעלות את ערך הנדל"ן של תושביו.

שאלה נוספת שצריכה להישאל בהקשר זה היא: כיצד בעיר כמו מודיעין, בה משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל שולטים על הנעשה בתכנון הבניה, יכול בכל זאת ראש העיר להשפיע על המחירים? התשובה לכך היא שראש העיר, אם הוא רוצה בכך, יכול לעצור לגמרי את הבניה בשם כל מיני סיבות, כמו זיהום אוויר, צפיפות, תחבורה ועוד. לראש העיר יש השפעה מאוד גדולה על כך גם כאן במודיעין למרות שמשרד השיכון הוא המוביל את המדיניות.

דמות ציבורית מוכרת שביקשה להישאר בעילום שם אמרה לנו השבוע: "אמנם זה לא סוציאליסטי, אך אני אישית מעדיף מחירי נדל"ן ממוצעים ומעלה. חייבים להחזיק רמת מחירים גבוהה יחסית, אחרת העיר תהייה מוצפת במקרים סוציאליים, אשר אמנם צריך לעזור להם, אבל אני לא בטוח שמודיעין מסוגלת לכך. לכן צריך לפנות למעמד בינוני ומעלה ולא לחתך נמוך מדי".

ואילו, חבר מועצה לשעבר ציין: "ידוע לכל שהנכס היקר ביותר של תושב במדינת ישראל הוא ביתו הפרטי ולכן לכל אחד מאיתנו התושבים הנושא מאוד חשוב. מעבר לעלות הבית הפרטי ברור לחלוטין שתושבים ירצו להגיע לכאן רק אם העיר טובה להם ומתאימה למגורים נאותים. כל זה מצביע על איכות והמדידה של התוצאה הזו באה לידי ביטוי בערך הדירות. מן המפורסמות הוא שראש עיר נבחן בערך הדירות בסוף הקדנציה לעומת ערכן בתחילתה. ערך הדירות במודיעין נמדד גם בהתאם לרמת השירותים שהעיר מעניקה ומאחר ומדובר בעיר חדשה יש לכך משמעות רבה".

מחר (יום ד’) ייחתם כאן הסכם גג לפיו עיריית מודיעין תשתחרר חלקית מהתלות במשרד השיכון ובמינהל מקרקעי ישראל ותהייה אחראית בעצמה על בניית השכונות החדשות. האם יהיה לכך השפעה ישירה על מחירי הדירות? ימים יגידו.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות