חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

בלעין, נעלין ואנרכיזם - בדרך לעולם חדש

 

מה עומד מאחורי פעילות השמאל האנרכיסטי בבילעין ונעלין? יפי נפש או ארגון עולמי שחקק על דגלו לפרק את הקפיטאליזם ולהקים עולם חדש?

 

היום, יום שישי, בדומה לימי שישי רבים בשנתיים האחרונות, יתעמתו חיילי צה"ל ומג"ב ליד גדר ההפרדה ההולכת ומוקמת ליד נעלין, עם תושבי הכפר, ובעיקר עם קבוצת פעילי שמאל אנרכיסטים שמגיעים למקום שוב ושוב ומגבים את הפגנת הכפריים המקומיים נגד הגדר.

על פניו, נראה שמדובר בצעד דמוקראטי. בחברה פתוחה ודמוקראטית מותר ואפילו ראוי שיהיו מי שלא יסכימו עם פעילות ומדיניות השלטון המרכזי כאשר מדובר, לדעת המפגינים המתנגדים, בצעדים בלתי מוסריים, או כאלו הנוגדים את אמונתם בצדק חברתי ואנושי.

האמנם כאלו הם פני הדברים כאשר אנו עוסקים באנרכיזם המקומי כאן בבילעין ובנעלין מזהים את סמליו, סיסמאותיו ופעילותו, ספק רב שאכן מדובר כאן בסרבנות מצפונית ראוייה. ריכזתי מעט חומר אנציקלופדי על התופעה שספק אם רוב הציבור מודע לה:

"אנרכיסטים נגד גדרות", הקבוצה מתארת את גדר ההפרדה כאחד מהאיומים הגדולים שידעה החברה הפלסטינית במאה האחרונה. מטרתה לגרום לחיי הפלסטינים להיות כה בלתי נסבלים עד שהם ישארו עם ברירה אחת בלבד: לעזוב.

קבוצת "אנרכיסטים נגד הגדר" הוקמה באפריל 2003 בכפר מסחה שבשומרון ע"י פעילי שמאל רדיקלי על מנת ליצור אוהל מחאה כנגד גדר ההפרדה. האוהל פעל כ-4 חודשים. במהלכם ביקרו בו ישראלים ואזרחים זרים. "אנרכיסטים נגד הגדר" המשיכו ליזום פעולות נגד הגדר בכפרים סאלם, ענין, זבאבוואה ועוד.

בקבוצה אין חברות רשמית, אך נטען כי יש בה כמאה פעילים, העוסקים, בתיאום עם פלסטינים וקבוצות כגון תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM), בארגון פעולות ישירות, צעדות, פעולות של אי ציות אזרחי וכדומה. לעתים פעולות אלה מתפתחות להפגנות אלימות הכוללות השחתת רכוש ויידוי אבנים, שבהן נפגעים חיילי צה"ל.

אחד ממקומות המפגש של הפעילים החברתיים הוא "סלון מזל" שהוקם ב־2001 ברחוב מונטיפיורי בתל אביב במקום בו הייתה קודם לכן מספרה בשם "סלון מזל". מכאן בא שמו. מיקומו הועתק לסמטה אלמונית ובמרץ 2008 הוא עבר לרחוב סלאמה שביפו.

המקום מתפקד כמרכז להפצת מידע ומפגש קהילתי בנושאים כמו איכות הסביבה, זכויות נשים, מיניות ומגדר, זכויות בעלי חיים, הכיבוש, ציונות ואנטי ציונות, חברה אזרחית וסרבנות, גלובליזציה, אנרכיזם, מזרחיות, קוד פתוח, תוכנה חופשית ועוד.

כל הפעילויות ללא תשלום, כאשר המשתתפים מתבקשים להשאיר סכום סמלי כפי יכולתם. המקום ממומן מתרומות, ומנוהל על פי עקרונות אנרכיסטיים. המשמעות היא שאין הנהלה רשמית וכל ההחלטות נקבעות בצורה דמוקרטית, על ידי המתנדבים הקבועים במקום.

ב־2004 הוקמה בחיפה "המרקחה", במקום "בית מרקחת פבזנר", מוסד דומה ל"סלון מזל". "המרקחה" זכתה להצלחה גדולה, בעיקר בעצם קיומה כמרכז פעילות והשכלה רדיקלי בחיפה. המקום כבר אינו פעיל. בשנת 2005 נפתח בירושלים מוסד דומה בשם "דַיְלָה".

הכסף: רוני ערמון (37), אקטיביסט ישראלי, ממקימי "סלון מזל" ו"אינדימדיה ישראל", שזהו למעשה אתר דמוי "ויקיפדיה" שנועד לרכז את כל המידע הקיים בתחום האנרכיזם. הן המקומי והן העולמי.

ערמון נולד בבני ברק אביו מהנדס ואימו רופאה. היה חבר ב"בני עקיבא" ולמד בישיבה התיכונית "נחלים" ולאחר מכן בתיכון של "רשת אמי"ת". בצה"ל שירת כחובש. למד ביולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בגיל 25 זכה בירושה גדולה מדודו יצחק גוטמן. במהלך לימודיו הצטרף ל"מגמה ירוקה" והפך לדובר הארגון. בשנת 1999 השתתף בהפגנות נגד הגלובליזציה, נעצר, נכלא וגורש מארצות הברית. כשחזר לישראל הקים את "סלון מזל" בתל אביב, ונמנה עם מקימי "אינדימדיה ישראל".

ערמון הקים בכספי הירושה שקיבל את קרן "שוכראן" שמשקיעה כספים רבים בתמיכה בפעילויות אנרכיסטיות. ערמון אמנם הנמיך פרופיל בפעילות האנרכיסטית אולם קרן "שוכראן" ממשיכה לפעול. אגב, בתחילת השנה נטען על ידי פעילי הארגון נגד גדר ההפרדה כי אין בידם אפילו די כסף למימון פעולותיה ושכרה הסמלי של עורכת הדין התומכת בפעילותם בבתי המשפט. מדובר בחוב של 40 אלף דולר.  

יהודי וישראלי אחר-נוסף, המזוהה עם האנרכיזם העולמי הוא נועם חומסקי. חומסקי מזהה את עצמו עם הפילוסופיה האנרכו-סינדיקליסטית, תפיסתו מייצגת את עורק הביקורת העכשווית על הטענות של איגודים ראקציונים, כמו האיגוד המקצועי הגדול ביותר בארצות הברית - ה־Teamsters, על תמיכה במאבקים למען זכויות עובדים, בניגוד ל־IWW, שהוא איגוד אנרכו-סינדיקליסטי טיפוסי.

אנרכו-סינדיקליסטים מאמינים שרק פעולה ישירה תאפשר לעובדים לשחרר את עצמם. פעולה ישירה משמעה, עימות האדם באופן ישיר אל מול הבעיה על ידי כך שהוא פועל בעצמו להעלאת הבעיה אל פני השטח באופן שאי אפשר להתעלם ממנה.

בנוסף, אנרכו-סינדיקליסטים מאמינים שארגוני עובדים - הארגונים הנאבקים נגד מערכת השכר, שעל פי התאוריה האנרכו-סינדיקליסטית, ייצרו בסופו של דבר את הבסיס לחברה החדשה, צריכים להתארגן בניהול עצמי ללא היררכיה. אסור שיהיו בהם "בוסים", ובמקום זאת, העובדים צריכים להחליט בעצמם את כל ההחלטות שמשפיעות עליהם.

אם זה מזכיר למישהו את ה"קומוניזם הטהור", זה של המניפסט של קרל מרקס, זו לא טעות. אפילו סמלים של ארגונים שונים ובכלל זה הארגון הישראלי נגד גדר ההפרדה, מכילים את הכוכב הידוע מהדגל הסובייטי. רק שכאן הוא שחור.

בכתבה שהתפרסמה באפריל השנה בעיתון הלונדוני "אל-קודס אל ערבי" נמסר כי, "אם ייכשל המו"מ הישראלי-פלסטיני צפויה הרשות הפלסטינית לתמוך בפעולות מחאה בדרכי שלום, בשיתוף פעילי שלום ישראלים וזרים. עוד נכתב כי, "ארגון פתח, ארגוני שמאל החברים באש"ף, פעילי שלום ישראלים ופעילי שמאל זרים צפויים להשתתף באינתיפאדה." למעשה מדובר בתכנית לממש את אינתיפאדה מספר 3 בראשית שנת 2009.

עוד עפ"י כתבה זו, גורמים פלסטינים פועלים לגיוס פעילי שלום מכל העולם על מנת שיצטרפו לפעילות המחאה. גורמים רשמיים פלסטינים, ערבים ובינלאומיים, צפויים לממן כרטיסי טיסה ולינה לאותם פעילים. הגורמים העומדים מאחורי היוזמה תארו את האינתיפאדה הצפויה ככזו שתהיה דומה במתכונתה למאבק העממי בכפר בילעין שהביאה להישגים.

באופן פראדוקסאלי, לנוכח תמונת העימותים הפנימיים בין הפת"ח לחמא"ס, והפחד הגואה בשטחי איו"ש מהשתלטות חמאסית על הרשות באיו"ש, אולי דווקא החמא"ס יהיה זה שימנע, לפחות בינתיים, את האינתיפאדה הבאה.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות