חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

כרטיס חכם ו”ציבור טיפש”

 

מה קורה עם "הכרטיס החכם"? קופת העירייה מימנה פרויקטור ב-90 אלף שקל. החברה הכלכלית מריצה את המיזם כבר שנתיים ועדיין אין מועד השקה

 

ביום שלישי השבוע התלונן חבר המועצה, עופר גלנץ, על "בעייתיות" בחברה הכלכלית. בין השאר הזכיר גלנץ במכתבו לראש העיר את פרוייקט ה"כרטיס החכם".

בין היתר כתב גלנץ: "בשנה האחרונה היינו עדים לתופעות בעייתיות, בלשון המעטה, בכל הקשור להתנהלות פרויקטים המועברים לחכ"ל... בנושא הפרויקט הוירטואלי של הכרטיס החכם (שמנהליו חושבים שהציבור טיפש...)".

למה התכוון חבר המועצה גלנץ בדבריו? יצאנו לבדוק ולשאול שאלות. את התשובות לשאלות נתן מנכ"ל החברה הכלכלית החדש, דב שאולסקי. כאן המקום לציין שפרויקט הכרטיס החכם הוא ירושה אותה קיבל עם כניסתו לתפקיד. לפחות עפ" דבריו, חושב המנכ"ל שמדובר במיזם חיובי מאוד.

ראשית, נעסוק במונחים: ה"כרטיס החכם" שינה את שמו. מעתה יש לקרוא לו פשוט "כרטיס תושב".

ועכשיו לפרטים: פרוייקט הכרטיס החכם החל לפני למעלה משנתיים. לשם כך גייסה החברה הכלכלית פרוייקטור שירים את המיזם. מועצת העיר מודיעין אישרה בהצבעה מתן סיוע כספי לחברה הכלכלית בנושא זה ולמעשה היא מממנת את שכרו של הפרוייקטור בסכום חד פעמי של כ-90 אלף שקלים.

בתום שנתיים של עבודה מאומצת, אומר השבוע מנכ"ל החברה הכלכלית החדש, דב שאולסקי , שבכוונתו לצאת לדרך עם הכרטיס בסביבות חודש מאי. מעיריית מודיעין נמסר בתגובה לאותה השאלה ש"לא נקבע מועד מוגדר להוצאת הכרטיס". נווו, איך זה ייתכן? בהחלט ייתכן.

למה ישמש כרטיס התושב? למעשה מדובר בכרטיס עם שתי פונקציות עיקריות: מצד אחד יהיה זה ארנק אלקטרוני. מצידו השני, כרטיס "רב-קו" שהוא מיזם של משרד התחבורה.

כדי לממש זאת מעדכן שאולסקי, שנסגרה עסקה עם "לאומי קארד", שתהיה החברה שתלווה את ההיבט הכספי שבארנק האלקטרוני. "טעינת הכסף" בארנק תתאפשר במספר אופנים ומקומות. אולם איך בדיוק, "טרם סוכם".

כך למעשה החברה הכלכלית היא שתנפיק את הכרטיס ובנק לאומי יתמוך ויקבל את חלקו הכלכלי בעסקה בהתאם. מובן שכדי לממש כרטיס מעין זה חובה שיישא עליו תמונה. מאיפה יקבלו את התמונות? לא ממש סגור.

מה שברור זה שיהיה צורך בהפעלת מערך לוגיסטי לחלוקה ותמיכה שוטפת לבעלי הכרטיסים. לטענת שאולסקי, ההכנסות הצפויות יאפשרו את מימון כל המערך.

לשאלה מה יהיו ההנחות הייחודיות אותן יקבלו מחזיקי הכרטיס במוסדות העירוניים, מסר שאולסקי שהנושא "טרם סוכם". לא גובה ההנחות ולא עצם קיומן. 

בתגובת עיריית מודיעין, הדברים היו שונים מעט: "תעודת התושב תלווה כל תושב החל מביקור בטיפת חלב, רישום בגנים העירוניים, ספריות וכו'". אולם לא ניתן היה לקבל תשובה כיצד יעמדו ההנחות הללו במבחן החוק כאשר יהיו מי שיחזיקו בכרטיס ומי שלא, לפחות כשמדובר במוסדות ציבוריים שאסור להם להפלות תושבים שווי זכויות בעת קבלת שירותים ציבוריים (ספריה, היכל התרבות וכו').

ומהו מקור הרווחים? לדברי שאולסקי הרווחים יבואו "מאחוזים מההנחות אותן יתנו בעלי העסקים שיצטרפו למיזם".

על פי בדיקתנו לפחות שלושה גורמים נוספים יטלו חלק בהכנסות הללו: החברה הכלכלית, בנק לאומי, ועיריית מודיעין שמעוניינת לקבל אף היא נתח מרווחי החברה - שהרי לשם כך הוקמה החברה.

על פניו, ספק רב אם לבעלי העסקים יהיה משתלם לקחת חלק במיזם. כי כל מי שלא יחזיק כרטיס טעון, מכל סיבה שהיא, יאבד כלקוח פוטנציאלי. עובדתית, מעדכן שאולסקי, שכ-100 בעלי עסקים בעיר כבר הצטרפו למיזם.

האם זה יעלה כסף לתושבים? גם על כך התשובה לא היתיה חד משמעית. לדברי שאולסקי, "בהתחלה בתקופת החדירה, או שזה יחולק חינם לחלוטין או שזה יעלה סכום סמלי של כ-10 עד 15 שקלים".

ואיפה בארץ אפשר להציג מקרה דומה שהצליח? לדבריו, אין בארץ פרוייקט כזה שיכול לשמש דוגמא. "אבל בסינגפור זה עובד. במודיעין זה יופעל לראשונה". בכל מקרה, הוא חושב, ש"הסיכון הכלכלי במיזם הוא קטן והסיכוי הוא גדול".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות