הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות
היכל התרבות
הצעה שאי אפשר לסרב 2
 
 
או
facebook שתף את פורום המומחים של עיתונט בפייסבוק   whatsapp

 

שאל שאלה חדשה את המומחה

שם: *
מייל: חובה למבקשי קבלת התגובה במייל
כותרת: *
תוכן: *
  קראתי והסכמתי לתנאי השימוש בפורום

 

נושא ההודעה
השואל
תחום
בטחון עצמי - איך מביאים
מרינה כפר בן נון
אימון

בטחון עצמי - איך מביאים

איך מפתחים ביטחון עצמי את הילד שלי שלומד בביס יסודי
תשובה: בטחון עצמי - איך מביאים
הרחב

תשובת עמית בן דוד

שלום מרינה,

שאלה חשובה. כאשר הביטחון העצמי של ילדך ילך וישתפר, ייתכן והוא ירגיש יותר מוערך ונחשב, יאמין שהוא יכול  להצליח במשימות, ירשה לעצמו לחוש גאווה על עבודות שעשה, יחשוב על עצמו דברים טובים וירגיש מוכן יותר לאתגרי היומיום.

באופן עקרוני ביטחון עצמי משתפר כאשר הילד (ולמען האמת גם המבוגר:) חווה מסוגלות, יעילות ושמקבלים אותו.

הנה כמה טיפים בנושא:

  • עזרי לילד שלך ללמוד מיומנויות חדשות – בין אם זה ללמוד לרכוב על אופניים ללא גלגלי עזר, להשתפר בקריאה או לנגן על פסנתר. בתוך שיפור מיומנות מסתתר שיפור בביטחון העצמי.
  • כאשר את עוזרת לילד שלך ללמוד מיומנויות חדשות, תחילה הדגימי לו ואח"כ קחי צעד אחורה ואפשרי לו להתנסות, לבחור מתוך שיקול הדעת שלו, לקחת סיכונים (כמובן בשיקול דעת בריא) ולהתנסות שוב. עליו לחוות את המסוגלות שלו מתוך עצמו ובעצמו. אם תעזרי לו יותר מדי ותגונני יותר מדי מטעויות הוא ילמד שהוא בעצם לא מסוגל בעצמו ושטעות זה דבר "אסור" במקום שטעות תיתפס כלימוד חשוב ונחוץ.
  • כשאת משבחת ומפרגנת – עשי זאת בחכמה. ברור שזה טוב לשבח את הילד ולגרום לו להרגיש גאה בעצמו, ויחד עם זאת, כאשר משבחים בצורה הלא נכונה זה עלול לגרום לתוצאה הפוכה.

 לכן נסי להפחית את התשבוחות על התוצאות (וואו! קיבלת 100 במבחן!) או תכונות מקובעות (אתה כ"כ חכם/ יפה). מדוע? כי אז הילד עלול להמנע מאתגרים שבהם הוא עלול להזיק ל"מוניטין" שלו, זה שמניב לו שבחים... והוא גם יקשר בין תוצאות לזהות שלו (כי אם תוצאות מסוימות = אני חכם, אז כשאני לא מפיק את התוצאות ברמה הזאת = אני כבר לא חכם...אז עדיף לי לא לנסות כדי לא להיכשל, כך אני לפחות שומר על התדמית שלי = הימנעות = ירידה בביטחון העצמי).

לעומת זאת, אם תתרכזי בלשבח אותו בעיקר על מאמץ, התקדמות וגישה – ("כל הכבוד, איך אתה משקיע מאמץ בשיעורי הבית", או "אני רואה שאתה משתפר ומשתפר בכדורגל", או "אני גאה בך על איך שאתה מתאמן על האורגן, בכזאת חריצות") אז יש סיכוי מצוין שהילד יעז יותר, יתנסה יותר וישקיע מאמץ לחתור לעבר מטרות, וכך גם יצליח יותר וחוזר חלילה כמעגל חיובי שמזין את עצמו.

  • תני לו דוגמה טובה – כאשר הילד יראה אותך משקיעה מאמץ במשימות ואתגרים, וכאשר יראה כיצד את מאפשרת לעצמך ללמוד מטעויות בגישה שלווה, וכאשר הילד יראה אותך שמה דגש על גישה קלילה ושמחה כשאת מבצעות את המחויבויות שלך – הוא ילמד זאת בעצמו.
  • כמובן שמומלץ להימנע מעודף ביקורתיות ושיפוטיות כי הדבר זורע "מינוסים" בחשבון הבנק הנפשי של הילד אשר עלול להתבטא כהימנעות וחוסר ביטחון (שהרי ביטחון עצמי מרמז על לנסות ולהעז ולטעות ולנסות שוב – וזה לא מסתדר עם כך שעל כל טעות "חוטפים על הראש...").
  • התמקדי בחוזקות ולא בחולשות. הדבר הקל הוא להעיר לילד כשהא עושה טעות, אך הדבר הנכון הוא להיות מאוד קשובים למתי הילד עושה מתנהל בדרך ראויה להערכה ולהעצים אותו בנקודות זמן האלו. בנוסף, שימי לב לדברים שהוא מוכשר ונהנה מהם באופן טבעי וצרי לו הזדמנויות לחזק זאת ולעלות לרמה הבאה (מסגרות/ חוגים/זמן מוגדר לצורך העניין בבית).

בהצלחה!


יש לכם עוד שאלות לעמית בן דוד? כנסו!


---

עמית בן דוד - הקשבה | הקלה | תוצאות    amitbd@gmail.com    052-5623001 

קישור לאתר

התגברות על קנאה
יובל
אימון

התגברות על קנאה

איך מתגברים על רגשות קנאה ולומדים לפרגן? אני מרגיש שקשה לי לעשות את זה ומקנא בכל מי שאני מכיר. תמיד נראה לי שלהם טוב יותר בעבודה, בזוגיות ובכל דבר אחר.
תשובה: התגברות על קנאה
הרחב

תשובת עמית בן דוד

שלום יובל,

קנאה היא רגש "דביק" במיוחד. הקנאה נוטה לשהות במערכת שלנו זמן רב ולמרר את חוויית חיינו. אנו מתעסקים במה שחסר לנו ויש לאחר במקום להעריך את הטוב שאכן יש לנו. כשהקנאה מתעוררת אנו עלולים לפעול בצורה שאינה תואמת את הערכים האמתיים שלנו ולהביא לתוצאות לא רצויות - כל זאת ממקום של כאב עמוק המנהל אותנו בשעת הקנאה.

אז מה ניתן לעשות שחווים רגשות של קנאה?

  1. לא להתנגד אלא לאפשר. עד כמה שזה נשמע פרדוקסאלי, ההתנגדות העזה והמיידית לרגש הקנאה רק תגרום לרגש להתחזק. כל דבר שאנו מתנגדים לו, מקבל למעשה תוקף ומתחזק באנרגיית ההתנגדות שלנו.

    במקום זאת, יש להכיר ברגשות הקנאה שבתוכנו ולאפשר להם להיות. "זה בסדר שאני מרגיש קנאה עכשיו". אולי ניתן יהיה לשים לב, במידה ובאמת נאפשר לרגש להיות, שכבר מתרחשת רגיעה מסוימת רק מעצם כך שאפשרנו לעצמנו להיות בדיוק כפי שאנחנו באותו רגע, כולל המערך הרגשי שלנו.

  2. לעבור מתנופה של קנאה לתנופה של הוקרה. לקנאה יש תנופה מסוימת, מומנטום. זו אנרגיה הפוכה מפירגון, הוקרה והערכה. ברגע שנתאמן על לפרגן ולהוקיר אחרים באופן יזום (כמה שיותר במהלך היום ולא חשוב על מה), נשים לב שאנו באופן טבעי נוטים פחות ופחות לחוש קנאה.

    למשל, אנו יכולים לומר למישהו "וואו, ממש אהבתי את ההרצאה שנתת! זה היה מרתק ונראה שכולם ממש היו מהופנטים!" למצוא כמה שיותר מקרים להוקיר אנשים – בסופר, ברכבת, ברחוב או במשרד – כמה שיותר לציין בלב או בקול דברים ראויים להערכה, ממש להפוך את זה למשחק ולראות כמה פעמים פירגנת והוקרת היום!

    ניתן גם לנהל מחברת הוקרות בה נרשום כל בוקר/ערב 3-5 דברים שאנו אוהבים או מוקירים ומלאי תודה בעצמנו, בחיינו או אצל אחרים.

  3. לדמיין איך זה ירגיש לחיות ללא הנטייה לקנאה. ממש לראות תמונה של עצמנו נעים דרך החיים, בסיטואציות בהן היינו נוהגים לקנא – ללא קנאה. מה נחוש במקום קנאה? אולי תחושה ניטרלית? אולי הערכה? אולי חופש פנימי ותחושת נינוחות? איך זה ישפיע על חיינו להיות חופשיים מקנאה? איך זה יתבטא בבחירות שלנו? בהתנהלות שלנו? בשפת הגוף והאופן בו אנו מדברים?

ככל שתהיה לנו תמונה + הרגשה יותר בהירה של עצמנו במצב רצוי – כך ננוע לשם באופן טבעי יותר ויותר.

בהצלחה!
עמית

לקבלת קורס עזרה עצמית מתנה יש ללחוץ כאן: http://thebestofyou.ravpage.co.il/relax 


יש לכם עוד שאלות לעמית בן דוד? כנסו!


---

עמית בן דוד - הקשבה | הקלה | תוצאות    amitbd@gmail.com    052-5623001 

קישור לאתר

לא ישנה טוב
אווה
אימון

לא ישנה טוב

בזמן האחרון אני לא ישנה טוב בלילה וזה משפיע על כל התפקוד שלי. אני מרגישה טרודה, חוששת מכל דבר, פרנסה, בריאות ואין לזה סיבה ממשית כי הכל כרגיל. זה אומר שיש לי חרדות? מה עושים כדי לשפר את זה?
תשובה: לא ישנה טוב
הרחב

תשובת עמית בן דוד

שלום אווה,

את מספרת שאת לא ישנה טוב ואת מרגישה טרודה וחוששת. כאשר השינה נפגעת לאורך זמן ומערכת הגוף נפש שלנו לא מקבלת את המנוחה הנדרשת, זה טבעי שסגנון החשיבה שלנו יתאים את עצמו לגוף הדרוך ומערכת העצבים המותשת. מחשבות בסגנון "אוי לא! מה יקרה אם..." מציפות את התודעה כשיקוף של התחושה בגוף, גם אם אין באמת ממה משהו קונקרטי לחשוש מפניו.

הדבר מוביל למעגל שלילי שמזין את עצמו מכיוון שמחשבות של "אוי לא, מה אם...(דבר נורא כזה או אחר יקרה)" גורמות לגוף להתכווץ עוד יותר וכך למעשה נולדים חששות וטרדות עמוקים יותר – אשר יוצרות תגובה חשיבתית תואמת וכך הלאה, "פינג פונג" בין מחשבות ורגשות, מעצימים זה את זה "על אוטומט".

כמובן שבאופן זה, השינה ממשיכה להיפגע.

 תחילה הייתי מברר אם הרופא לגבי סיבה פיזיולוגית בכדי לשבור את המעגל ברמה המתבקשת ביותר. אולי יש חוסר איזון בבלוטת התריס, אולי מחסור תזונתי כלשהו. דברים שניתן לטפל בהם לפעמים בפשטות והשינה מעמיקה והרגשות מתאזנים.

אם הכל בסדר ברמה הפיזיולוגית, ולשאלתך לגבי אבחון חרדות – זה דורש התייחסות אישית. הייתי פונה למטפל מקצועי שמוכשר לאבחן הפרעות חרדה ומתחיל משם. הוא יצטרך כמובן לשוחח איתך, לברר את הרקע, ופרטים נוספים בכדי לעשות זאת ולהתאים טיפול מתאים כדי לשפר את המצב.

בינתיים, הנה מספר טיפים כלליים לשיפור השינה:

  • לא לצרוך קפאין אחרי שעת הצהריים – לעיתים הקפאין לא ממש יקשה על ההירדמות אך יגרום לשינה להיות קלה יותר.
  • שעתיים לפני השינה לייצר אווירה רגועה ושקטה, לעמעם אורות ולעשות הפרדה מהעבודה. אפשר לקרוא ספר טוב, אמבטיה, לשתות משקה חם ומרגיע.
  • לפני השינה לתרגל הרפיה. למשל הרפיית שרירים הדרגתית.
  • אם אפשר להירשם לחוג יוגה – הדבר לפעמים משפר פלאים את השינה ומאזן את הרגשות
  • לא לאכול ארוחות כבדות לפני השינה.
  • לוודא שתנאי השינה טובים – טמפרטורה, חושך, כרית מתאימה ונוחה, מזרון טוב ומיטה לא חורקת.

אני מקווה שזה עוזר בתור התחלה,

בהצלחה!


יש לכם עוד שאלות לעמית בן דוד? כנסו!


---

עמית בן דוד - הקשבה | הקלה | תוצאות    amitbd@gmail.com    052-5623001 

קישור לאתר

כלים באימון אישי
אמיר
אימון

כלים באימון אישי

עמית שלום, האם באימון מקבלים רק תמיכה והכוונה או גם כלים מעשיים ועצות לבחירת תחום עיסוק כמו בדיקת יכולות אישיות ומצב השוק? תודה.
תשובה: כלים באימון אישי
הרחב

תשובת עמית בן דוד

שלום אמיר,

 כשאדם רוצה לבחור תחום עיסוק לעיתים יש בילבול רב.
הבילבול יוצר תסכול שיכול להפוך לחוויית תקיעות הולכת ומתמשכת.
באימון מתמקדים בהקשבה פעילה, שאילת שאלות מפתח ויצירת בהירות שהולכת ומתחדדת, לצד כלים מעשיים.


הבילבול יכול לנבוע מכך שאותו אדם לא עצר לשאול את עצמו את השאלות הנכונות: מה אני באמת רוצה (לעומת מה אחרים מצפים ממני)? מה התשוקה שלי בחיים (לעומת מה  אני פשוט רגיל לעשות)? מה אני אוהב לתת לאחרים, אילו מתנות יש לי לתת לאחרים באופן טבעי ואיזו עשייה מספקת אותי? לאחר שאלות כדוגמת אלו, וכשנוצרה בהירות לגבי הקווים הכלליים של ה "ייעוד" שלי, יש לשב זאת עם מה באמת קיים בשוק והיכן ניתן להביע את הייעוד שלי כפרנסה.

בתהליך עצמו המתאמן יקבל "שיעורי בית" לצאת ולחקור את השוק, כולל לדבר עם גורמים מומחים בדבר ואנשים שעובדים הלכה למעשה בתומים שמעניינים אותו ובכך להכיר את השטח ולא רק את התיאורייה. כך נוצרת הבנה הולכת וגדלה גם לגבי היישום המעשי של תחום העיסוק. 

 


יש לכם עוד שאלות לעמית בן דוד? כנסו!


---

עמית בן דוד - הקשבה | הקלה | תוצאות    amitbd@gmail.com    052-5623001 

קישור לאתר

טיפול בחרדה
חגית
אימון

טיפול בחרדה

איזה טיפול טבעי עוזר לסובלים מחרדות? הכוונה לתזונה, שיטות הרגעה וכו`.
תשובה: טיפול בחרדה
הרחב

תשובת עמית בן דוד

שלום חגית,

*תזונה כריפוי - למשל נטורופתיה,  בהחלט יכול לעזור בחרדה, אך לדעתי כתמיכה יותר מאשר מסלול טיפול מרכזי. 
*תרגולי נשימה - שניתן ללמוד למשל בשיעורי יוגה,  אחד הכלים היעילים שקיימים בנושא. בעזרת נשימה נכונה ניתן להוריד את רמות "הורמוני הלחץ" בגוף ולאפשר למערכת העצבים להתאזן ולצאת מהדריכות שלה לאורך היום.  
*שיטת ג'ייקובסון - היא טכניקת הרגעה עצמית שפועלת על עיקרון של כיווץ והרפיית שרירים - נחקר כבר עשרות שנים ועובד מעולה. 
*מדיטצייה - מיינדפולנס - (בעברית "קשיבות") - בהחלט יכולה לעזור ולא חסר מקורות ללמוד ללמוד מדיטציה ברחבי האינטרנט - כמובן שאין תחליף למורה אמיתי.

ניתן לקבל קורס וידאו חינם כאן שמלמד נשימות, הרפיית ג'ייקובסון ואת הבסיס לשינוי צורת חשיבה להורדת לחץ נפשי:
http://thebestofyou.ravpage.co.il/relax

בהצלחה

עמית בן דוד

 

 


יש לכם עוד שאלות לעמית בן דוד? כנסו!


---

עמית בן דוד - הקשבה | הקלה | תוצאות    amitbd@gmail.com    052-5623001 

קישור לאתר

הוסף תגובה

x
שם: *
כתובת: *
טלפון: *
מייל: חובה למבקשי קבלת התגובה במייל
כותרת: *
תוכן: *
  קראתי והסכמתי לתנאי השימוש בפורום

 

 

 

b,h