חיפוש

 

 
לדף הבית >>     פרשת השבוע >>

אקטואליה מהפרשה: מקץ וחנוכה תשע”ח

 

יוסף אמר ”התחת א-לקים אני”, ומפרש רש”י שם כי יוסף אמר שהוא לבדו אינו יכול להרע להם, ולמעשה אינו יכול לעשות שום דבר בכוחות עצמו. כל מה שעשה היה רק בשליחות הקב”ה. גם מתתיהו ובניו ייחסו את כל הצלחתם הניסית לקב”ה, כשהם נותנים לנס פך השמן פרסום גדול יותר מאשר לעצמם

 

פרשת מקץ נקראת תמיד בשבת חנוכה. על אודות הקשר  בין השתיים, מובא בספר "ומתוק האור" למגיד רבי שלמה לוונשטיין שליט"א:  זקני החסידים נהגו לספר בעניין זה את המעשה הבא: כאשר נבנתה מסילת הברזל הראשונה בפולין, יצאו אנשי אחת העיירות לקראת בואה של הרכבת כדי לראות את החידוש הנפלא של  מרכבה הנוסעת בלי סוסים. יחד עמם יצא רבם שהיה מפורסם בגדלותו בתורה. הרכבת התקרבה למקום בקול נשיפה ועצרה. הרבי ניגש למסילה והחל למשש את כל הקרונות וכשהגיע לקטר וראה אותו רותח ופולט אש ותמרות עשן, עמד והתבונן בו כשהוא לוחש בינו לבין עצמו: "נו, הרי זה בא ללמד, וממנו נלמד". תהו אנשי העיירה למשמע הדברים, והרב ביאר את כוונתו: ביקשתי לדעת מה סוד כוחה של הרכבת?

כדי ללמוד מכך לצורך עניינים רוחניים. מיששתי את כל הקרונות ונוכחתי לראות שכולם דוממים קפואים וקרים כמתכת ביום קר, ורק הקטר שסוחב אחריו את כל השאר, הוא היחיד שבוער באש ורותח כולו.מכאן, למדתי שבכוחו של יחיד שבוער בלהבות אש ורותח, לגרור אחריו המונים קפואים וקרים. זה היה כוחם של יוסף ושל מתתיהו, אנשי חזון שחותמם אמת, ידיהם אמונה ולב בוער באש דת, ובכוחם זה הצליחו לנהל עמים וארצות באופן הראוי ביותר, לעיתים אפילו להיפך מן הנטיות הטבעיות שהיו להם ובניגוד לכללים שקבעו חוקי ההיסטוריה בהלכות עם ומדינה. במקום גדלותם אתה מוצא ענוותנותם. גם יוסף וגם מתתיהו לא יחסו לעצמם כל יתרון, אלא תלו את כל הצלחתם ברצון הבורא ובעזרתו.

יוסף אמר "התחת א-לקים אני", ומפרש רש"י שם כי יוסף אמר שהוא לבדו אינו יכול להרע להם, ולמעשה אינו יכול לעשות שום דבר בכוחות עצמו. כל מה שעשה היה רק בשליחות הקב"ה. גם מתתיהו ובניו ייחסו את כל הצלחתם הניסית לקב"ה, כשהם נותנים לנס פך השמן פרסום גדול יותר מאשר לעצמם ,מחוללי הניצחון, ובאו לרמוז בכך שכמו שהשמן הדומם דלק ברצון ה’ פי שמונה, כך אדם שמצליח נובע הדבר מחסדי ה’ ונפלאותיו ולא מכוחו וגבורתו. אין יותר מתאים להשוות לדמותם מהרב הצנוע והענו שהשפיע על כל כך הרבה אנשים בלי שאנחנו ידענו עליו ועל דירתו  שום כלום עד יום פטירתו.

חנוכה שמח מהעיר מודיעין.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות