חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

תכנית המתאר של מודיעין הוצגה לחברי המועצה

 

ביום שני בערב נערכה ישיבה מיוחדת של מועצת העיר, במהלכה הציגה האדריכלית, נעמה מליס, ראש צוות תכנון תכנית המתאר של העיר, את חלופת תכנית המתאר שנבחרה לשלב ב’ של העיר בפני חברי המועצה. בתום הישיבה, אישרה המועצה את הכנת מסמכי חלופה זו לתכנית המתאר שיוגשו לאישור מוסדות התכנון.

 

ביום שני בערב נערכה ישיבה מיוחדת של מועצת העיר, במהלכה הציגה האדריכלית, נעמה מליס, ראש צוות תכנון תכנית המתאר של העיר, את חלופת תכנית המתאר שנבחרה לשלב ב’ של העיר בפני חברי המועצה. בתום הישיבה, אישרה המועצה את הכנת מסמכי חלופה זו לתכנית המתאר שיוגשו לאישור מוסדות התכנון.

ההרצאה נפתחה בהצגת תהליך העבודה שנעשה לגיבוש תכנית המתאר אותה הובילה וועדת ההיגוי בראשות ראש העיר, חיים ביבס, חבר המועצה ומחזיק תיק הבינוי, מיכאל חרל"פ, מהנדס העיר, צחי כץ וצוותו, וכן נציגי משרדי הממשלה השונים ובהם משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה.

עבודה זו כללה מפגשי שיתוף ציבור והפעלת קבוצות מיקוד, שכללו קבוצות הומוגניות והטרוגניות כגון קבוצות יזמים, בעלי עסקים בעיר ונציגי מנהיגות עירונית, לרבות חברי המועצה, יו"רי עמותות התנדבות ומנהיגות הנוער, אנשי מקצוע מוניציפליים ועוד.

מתוך תהליכי שיתוף ציבור אלה עלו בפני המתכננים מספר דגשים לחיזוק ערכים קיימים והוספת ערכים שאינם באים לידי ביטוי באופן הולם כיום:

  • שמירה והגנה על ייחודיות העיר מודיעין הנובעת בראש ובראשונה מקרבתה לשטחים פתוחים ערכיים.
  • רצון להגברת העירוניות, עירוב השימושים ותוספת משמעותית של תעסוקה, תרבות פנאי ונופש.
  • ביקורת על ביתור העיר ע"י מערכות שונות וקושי בהליכה וברכיבה על אופניים בין חלקי העיר.

לפיכך, העקרונות הראשיים הבאים לידי ביטוי בתכנית הם:

  1. שימור הייחוד המקומי – המשך קידום האידיאל של עיר השומרת על ערכי הטבע, הנוף והמורשת ואשר ייחודה נובע מהמגע והשילוב של ערכים אלה במרקם הפיסי והתרבותי של העיר. לפיכך, עיקרון מרכזי בתכנית הוא להפנות את שלב ב’ של מודיעין לפיתוח בחלקה הצפון-מערבי של העיר (ממערב לשכונות הכרמים, הנביאים והמגינים) ולא בחלקה הדרומי של העיר.
  2. הגדלת העיר למסה קריטית (כ- 220,000 תושבים) אשר מאפשרת לעיר לפתח שירותים שלהם סף גבוה של אוכלוסייה, כגון: בית חולים, אקדמיה, מרכזי תרבות, פנאי ונופש.

טיפוח הקהילה יושג גם באמצעות מערכת שירותי ציבור איכותית ומגוונת, שיפור וגיוון מסגרות קהילתיות ופעילויות תרבות ופנאי המיועדות לשכבות האוכלוסייה השונות בשעות הבוקר, אחה"צ והערב, חיזוק תפקוד הוואדיות כמחברים ברשת העירונית ע"י הרחבת היצע האפשרויות, אינטנסיביות הפעילות וטיפול פיסי בקישוריות.

  1. עקרון מרכזי נוסף הינו הרחבה, ציפוף ושינוי אופיו של הפארק הטכנולוגי בצפון העיר, תוך חיבורו לאזורי המגורים של העיר דרך לב אינטנסיבי של עירוב שימושים בממשק בן העיר לאזור התעסוקה.
  2. נדבך נוסף הוא נושא עידוד השימוש בתחבורה ציבורית מחד, והפחתת השימוש בתחבורה פרטית מאידך. עידוד התחבורה הציבורית כולל הוספת תחנת רכבת נוספת בעיר שתמוקם בלב האינטנסיבי החדש. על פי התכנון, תוואי המסילה יהיה תת קרקעי ויעבור מתחת לכביש בשדרות עמק בית שאן. בנוסף, סומן מערך רחובות ראשיים בעיר אשר יכללו נתיב מיוחד להסעת רכב ציבורי בתכיפות וברציפות; נקבע כי פיתוח השכונות החדשות יהיה "מוטה תחבורה ציבורית" ויעודד הליכה, רכיבת אופניים ושימוש בתחבורה ציבורית. אחת הדרכים לעשות זאת יהיה למעשה שינוי התפיסה בנוגע לעירוניות המקומית, כאשר הרעיון המוצע הוא הקמת שכונות עם רשת רחובות צפופה, רציפה וקריאה המותאמת לטופוגרפיה, לאקלים ולנוף.

בנוסף, יוצרת התכנית מערך מיוער של שבילי אופניים ומדרכות שיאפשרו הליכה ורכיבה בטוחות, נוחות ומעניינות. גישה זו, בשילוב מיקום יעיל של שימושי הקרקע, תזמן את התושבים לצעוד או לרכב באופניים ממקום למקום ובכך תתרום לבריאות הציבור.

  1. בהתאם לתחושות הציבור המודיעיני ולתדמיתה של העיר, דגש נוסף של התכנית הוא שמירה על איכות יוצאת דופן של בינוי ומגורים: היצע מגורים מגוון, איכותי ומיוחד לכל הגילאים; הקפדה שחלק ניכר מיחידות הדיור תכלולנה שטחים פתוחים צמודים (קרקע, מדורגים, גג); הכוונה למצוינות אדריכלית "על זמנית" הנשענת על עקרונות האדריכלות המודרנית והמקומית; רחובות מיוערים, תוספת חללים ייחודיים, כיכרות, טיילות ואזורי עירוב שימושים.
  2. המרכז החדש של העיר: הקמת המע"ר העתידי בלב האינטנסיבי, תהווה מחבר בין שכונות המגורים והתעסוקה ועוגן עירוני חזק שסביבו יתפתחו מגורים בהיקף משמעותי ובצפיפות עירונית גבוהה. אזור זה, המאופיין בעירוב שימושים ואינטנסיביות יאפשר לצעירים, מבוגרים ואוהבי חיים עירוניים לגור בעיר. זאת, בנוסף לשכונות הפרבריות יותר, המאפיינות את מודיעין כיום.
  3. פריסת שירותי המלונאות בעיר תכלול, בנוסף למלונאות המאושרת להקמה במרכז העיר הנבנה כיו, גם מלונאות בצפון אזור התעסוקה בזיקה לנוף ליער בן שמן, מלונאות במרכז העירוני העתידי והלנה בזיקה לאזור הספורט המוצע לצד אזור המלאה הקיים.
  4. שיפור כלכלת העיר – תוספת העוגנים, השיפורים התחבורתיים, החיבור למע"ר וכדומה תאפשר אכלוס אזורי התעסוקה, תוך תוספת משמעותית של מועסקים בעיר והגדלת הכנסותיה.

ראש העיר, חיים ביבס: "במהלך השנתיים וחצי האחרונות נעשה תהליך מקצועי לתכנון עתידה של העיר שלנו, בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים לרבות התושבים. עם אישור החלופה על ידי המועצה, אנחנו נמשיך בתהליך הכולל גם חשיפת התכנית לתושבים. מודיעין מכבים רעות היא העיר המתוכננת ביותר בישראל ונתון זה מאפשר לנו לפעול בצורה שקופה ומסודרת לטובת עתיד ילדינו, וליצור עיר גדולה ובריאה המשלבת קידום ערכי הטבע עם מערכת שירותים ציבוריים ענפה שתספק לתושבים את כל הצרכים שלהם, פה ליד הבית. 

חבר המועצה ומחזיק תיק הבינוי, מיכאל חרל"פ: "אני שמח שחברי המועצה אמצו את המלצות ועדת היגוי לתוכנית המתאר הכוללנית של העיר מודיעין מכבים רעות לשנת 2035, אחרי עבודה אינטנסיבית רבה שהתבצעה בחודשים האחרונים. העבודה על התכנית הייתה מאתגרת ושיתפה תחומי ידע רבים. התכנית נותנת אופק תכנוני להתפתחות העיר בעשרות השנים הבאות. יש לה יתרונות רבים, מעבר לגידול במספר התושבים ל-200 אלף, והם שימוש עירובים, הכנסת טבע עירוני לתוך העיר, בניית מרכז עירוני נוסף ולידו בית חולים ומוסד אקדמי נוסף והגדלה משמעותית של אזור התעסוקה. לא בכל יום ניתנת הזדמנות כזו להשפיע על עתיד ילדינו ונכדינו."

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות