חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

פרשת כי תישא – הרוע בשירות הטוב

 

זוהי גם משימתנו שלנו כבני אדם – לקחת את האנרגיה של הדברים הנמוכים יותר בנו, ולהפכה לטהורה, למשרתת את הטוב. זו גם המשמעות של השתכנות רוח בתוך גוף

 

פרשת כי תישא – הרוע בשירות הטוב

פרשת כי תישא ממשיכה לדון בבניית המשכן. אלוהים מצווה על משה לקחת שני אנשים מעם ישראל שיעזרו לו בבנייה- את בצלאל בן אורי משבט יהודה, ואת אהליאב בן אחיסמך משבט דן.

וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  ב רְאֵה, קָרָאתִי בְשֵׁם, בְּצַלְאֵל בֶּן-אוּרִי בֶן-חוּר, לְמַטֵּה יְהוּדָה.  ג וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ, רוּחַ אֱלֹהִים, בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת, וּבְכָל-מְלָאכָה.  ד לַחְשֹׁב, מַחֲשָׁבֹת; לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף, וּבַנְּחֹשֶׁת.  ה וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת, וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ; לַעֲשׂוֹת, בְּכָל-מְלָאכָה.  ו וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ, אֵת אָהֳלִיאָב בֶּן-אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה-דָן, וּבְלֵב כָּל-חֲכַם-לֵב, נָתַתִּי חָכְמָה; וְעָשׂוּ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ.

ננסה לדון הפעם בשני נושאים מעניינים, העולים מן הפרשה: הנושא הראשון קשור לתכלול הנמוך והשפל בשלם כולו, והשני באופן בו אדם מקבל עזרה מלמעלה.

שבט יהודה הוא השבט הנעלה בעם ישראל, הוא נחשב למנהיג ולמחוקק, וממנו גם אמור לצאת המשיח בבוא היום. לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה, וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו,  בראשית מט.

 לעומתו, נחשב שבט דן לשבט של אנשים מרי נפש וחומריים, המהווים את החלק הנמוך בעם ישראל. הסמל שלו הוא הנחש. יְהִי-דָן נָחָשׁ עֲלֵי-דֶרֶךְ, שְׁפִיפֹן עֲלֵי-אֹרַח--הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי-סוּס, וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר; בראשית מט טז.

על מנת לבנות את המשכן האלוהי נקראים הגבוה והנמוך לעבוד בצוותא.

זוהי גם משימתנו שלנו כבני אדם – לקחת את האנרגיה של הדברים הנמוכים יותר בנו, ולהפכה לטהורה, למשרתת את הטוב. זו גם המשמעות של השתכנות רוח בתוך גוף.

לדוגמא – אם אנו בני אדם אובססיביים, נוכל לרתום את האנרגיה שלנו לעשיית דברים חיובים. לאנרגיה עצמה אין ערך אובייקטיבי – השאלה היא האופן בו משתמשים בה, לאן מכוונים אותה. וידועה התופעה של אנשים שהשתמשו באנרגיות שלהם לעשיית הרע, ולאחר שעברו זיכוך הפכו למנהיגים ולמובילים כריזמטיים. באופן מפתיע נזקק הטוב לרע – הוא נזקק לאנרגיות שלו.

 בהקשר זה לעיתים קרובות אני מהרהרת באנשים ממשפחות פשע, בעלי כל התכונות הנדרשות לעשיית הטוב: כוח רצון, כוח מנהיגות, אנרגיות גבוהות, אינטליגנציה גבוהה, כריזמה ועוד... לו רק היו זוכים לגדול בבית מטפח....

דוגמא נוספת – אנו יכולים להשתמש באנרגיה הרוחנית העצומה המושקעת באמצעי המדייה, לזילות האדם וערכיו, או לחילופין – לכתיבת פוסטים על פרשת השבוע בראי הנפש....  הדבר תלוי בנו!

הנושא השני קשור למילים: ובלב כל חכם לב, נתתי חכמה. מה פירוש? מדוע צריך לתת חכמה למי שיש לו כבר חכמה? והכוונה היא – אתה תקבל עוד ממה שיש לך, עוד מהדבר אליו ליבך נוטה. במובן מסוים, עולם הרוח אינו מתערב בבחירות שלך – כל מה שבחרת יתעצם.

הגמרא אומרת: הבא ליטהר מסייעין לו הבא ליטמא – פותחין לו , וגם: בדרך בא רוצה אדם לילך, מוליכים אותו".

עולם הרוח מעוניין במעשים מוסריים הנעשים מתוך בחירה חופשית, ומסייע לאדם ההולך בדרך הנכונה; מצד שני – מכיוון שיש בחירה חופשית, מי שבא להזיק והולך בדרכים מוטעות – פותחים לו את הדלת, לא מונעים בעדו.

הרבה פעמים אנחנו רואים אנשים אגואיסטים ושוחרי טובת עצמם בלבד, שנראה שהם משגשגים מבלי מפריע. ובכל זאת –  למרות שעולם הרוח מדבר אליהם ברמזים, ובניגוד לנאמר בפסוק, מנסה עולם הרוח למנוע מהם להמשיך בדרכם – הם לא מבינים את הרמזים וממשיכים לבנות תיאוריות ומגדלים פורחים באוויר, ובכך מטעים לאורך זמן רב את הקהילה ההולכת אחריהם, לפעמים עד ההתפקחות המכאיבה.

ואנחנו? לאן ליבנו נוטה? עולם הרוח ייתן לנו עוד מנטיית ליבנו, שכן בנו, בני האדם, מתחברים שמים וארץ, רוח וחומר – ועולם הרוח ממשיך, מגשים ומזין את בחירתנו. וכאן יוצאת "אזהרה" לתשומת לב לאדם על הדרך בה הוא רוצה לילך.

שבת שלום ומבורך,

אורנה בן דור www.ornabendor.co.il

קובי נחושתן https://kobynehushtan.wordpress.com/

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות