חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

האם מודיעין עיר חכמה?

 

עדיין לא קיימת הגדרה רשמית לעיר חכמה, אולם קיימות הנחות יסוד עיקריות כמו,  הגדרה רשמי ובניית שפה משותפת בין ערים, חברות וארגונים. חיים ביבס בכובעו כיו”ר מרכש השלטון המקומי, השתתף בועדת המדע  שדנה בנושא והיה לו הרבה מה לאמר בנדון. ומה קורה במודיעין... 

 

 עדיין לא קיימת הגדרה רשמית ל’עיר חכמה’, אולם קיימות הנחות יסוד עיקריות: הגדרה רשמית (נמצא כרגע בפיתוח בינלאומי בנושא), ובניית שפה משותפת בין ערים, חברות וארגונים. בשלב זה ניתן להגדיר עיר חכמה כעיר אשר דואגת לייעול ושיפור השירות לתושב, באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, וחסכון במשאבים.

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, השתתף השבוע בדיון שערכה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנוגע לערים חכמות בישראל והסכיתו למה שהיה לו לאמר שם: "כיום, שירותי המידע והטכנולוגיה שהופכים ערים לחכמות מייעלות משמעותית את המערכות העירוניות. על אף שישראל היא אחת המדינות המובילות בייצוא טכנולוגיה, אנו כמעט לא נהנים מהן בגלל המחירים הגבוהים. על הממשלה להזרים לרשויות המקומיות תקציבים מוגדרים למימון ולתפעול הערים החכמות, כהלוואות שיוחזרו לה על ידי חיסכון תקציבי ושיפור השירות שיושג בעקבות זאת, כי ככל שהמערכות יהיו יותר חכמות העלות תרד לציבור התושבים.

אם המדינה לא תעמיד תקציבים להכנסת המערכת החכמות- זה לא יקרה ועיר חכמה תהיה נחלתן של 10-12 ערים מבוססות, מה שיגרום להגדלה דרסטית של הפערים. אני, כראש עיריית מודיעין, מנצל את הטכנולוגיה כדי להדק את הקשר עם התושבים, לפקח טוב יותר על תהליכים ושירותים של העירייה. אולם, אם הממשלה לא תיכנס לעובי הקורה ותזרים תקציבים, עיר חכמה תהיה נחלתן של 10-12 ערים מבוססות, מה שיגרום להגדלה דרסטית של הפערים החברתיים והדיגיטליים".

בסיום דבריו אמר ביבס ש-"השלטון המקומי נערך ליישם חלקים שונים של עיר חכמה, כמו מכרזים מקוונים, שישפרו וייעלו את התהליכים המורכבים האלה, מבלי להמתין לממשלה. אנחנו נהיה פורצי דרך ונקדים את הממשלה".

עד כאן דבריו של חיים ביבס בכובע של יו"ר המרכז לשלטון מקומי. פניתי למחלקת הדוברות בעירייה וביקשתי להתעדכן כיצד מיושם בעיר מודל ’עיר חכמה’, מה קיים כרגע ומה התוכניות העתידיות בקנה כחלק מהרעיון למצב ולהפוך את העיר לכזו. 

והנה תגובת דוברות העיריה: "מודל העיר החכמה, כפי שבא לידי ביטוי בפיילוט שנערך כיום בפארק ענבה, מציע מגוון פתרונות ושירותים המותאמים לצרכי המבקרים בפארק: שירות חנייה חכמה, המאפשר ניווט באמצעות האפליקציה לחנייה פנויה, גלישת אינטרנט Wifi חינם ברחבי הפארק, פינוי אשפה חכם, המאפשר תכנון מסלול משאית פינוי האשפה רק כאשר הפחים מלאים, המותאמת לתנועה באזור ולמזג האוויר בזמן אמת, מצלמות אבטחה ברחבי הפארק, שיגבירו את תחושת הביטחון בפארק, וחיישני זיהום אוויר ורעש.

בעתיד אף תהיה בפארק תאורה חכמה וניתן יהיה לחזות אירועים בפארק ענבה על בסיס נתונים שנאספו, לנטר מערכות מים וביוב, שיאפשרו זיהוי אירועים חריגים וימדדו את מפלס המים ועוד.

בימים אלה בוחנת עיריית מודיעין מכבים רעות את פעילות המערכות, ועל פי התוצאות היא תפעל באותו התחום בהמשך.

כמו כן, קיימת היום אפליקציה עירונית חינמית בשם "מודיעין מכבים רעות", המאפשרת קבלת הודעות מהעירייה, שליחת פניות למוקד העירוני באופן מידי ונוח וקבלת עדכון על סטטוס הטיפול, עדכון לגבי אירועי תרבות לפי חתך גילאים וניווט ישיר אליהם ואף קניית כרטיסים למופעים של היכל התרבות.

כמו כן, באמצעות האפליקציה ניתן לקרוא מידע על מסלולי הטיולים בעיר, ליצור קשר עם כל גורמי העירייה, החל מראש העיר, דרך כל משרדי העירייה ועד לבתי הספר, גני הילדים, בתי הכנסת והמקוואות, לבצע תשלומים לעירייה ולחברות העירוניות בצורה קלה ומאובטחת, ועוד פעולות נוספות רבות שמקלות ומרכזות את המידע שרלוונטי לתושבי העיר באפליקציה אחת.

במקביל, ישנם מספר תהליכים עירוניים בתחומים שונים, אשר נמצאים בבחינה תקציבית, שגם הם יקרבו את העיר החכמה לכל תושב, כמו בניית תשתית עירונית לאחזקת מערכת תקשוב בבתי הספר, הנגשת מידע תכנוני של מחלקת ההנדסה ומידע של מחלקת דת לאינטרנט ומעקב ממוחשב אחר משאית פינוי האשפה והפחים.

נמשיך לעקוב, אנו בהחלט מעוניינים שהעיר תהיה לא רק חכמה, אלא גם מצטיינת.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות